Het aanmaken van een nieuwe klant kan in AuditCase op meerdere plekken gedaan worden. Het aanmaken van een relatie is wat beperkter.
Voor een toelichting van de verschillen tussen een klant (en alle statussen van een klant) en een relatie wordt verwezen naar dit artikel: Klantregistratie typen en klantstatus
Het wel of niet kunnen aanmaken van een klant is deels afhankelijk van de instellingen van de rechten van gebruikers in AuditCase. Als een optie niet beschikbaar is, heeft dit te maken met de rechten van die gebruiker op de functionaliteit en inhoud van AuditCase.
Klanten aanmaken vanuit AuditCase Mijn Startpagina
Vanuit de AuditCase Startpagina kan een klant aangemaakt worden.
1. Klant (Bedrijf) - via KvK nummer: Om deze functie te kunnen gebruiken is het een vereiste dat de module Webservices.nl actief is in de AuditCase omgeving. Op basis van het ingevoerde KvK nummer van de klant wordt dan een groot aantal gegevens van die klant opgehaald uit de KvK gegevens.
2. Klant (bedrijf): De belangrijkste en meest noodzakelijke gegevens van een klant-bedrijf worden vervolgens ingevuld in een speciaal invoerscherm, waardoor deze eenvoudig, overzichtelijk en snel ingevoerd kunnen worden.
3. Klant (Persoon): De belangrijkste en meest noodzakelijke gegevens van een klant-persoon worden vervolgens ingevuld in een speciaal invoerscherm, waardoor deze eenvoudig, overzichtelijk en snel ingevoerd kunnen worden.
In alle drie de gevallen wordt daaropvolgend de ingevulde klantkaart getoond, zodat deze gecontroleerd en verder aangevuld kan worden.
Let op dat het aanmaken via deze manier de klant altijd in status "Prospect" zal zetten!
Klanten aanmaken vanuit AuditCase Relatiebeheer
Open de Relatie module via het icon linksboven. In elke weergave is aan de rechterkant een Acties knop opgenomen waaronder onder meer een Klant (Bedrijf) en een Klant (Persoon) aangemaakt kan worden.
Een klant die via deze manier wordt aangemaakt, zal onmiddellijk de volledige klantkaart laten zien, zodat de gebruiker de volledige vrijheid en verantwoordelijkheid heeft alle verplichte en gewenste velden op te zoeken en te vullen.
Een klant aangemaakt via deze manier krijgt de initiële klantstatus welke in de configuratie van AuditCase is opgenomen. Doorgaans is dat Prospect of de eerste fase in de Klantacceptatie.
Relaties aanmaken
Relaties kunnen uitsluitend in de Relatiebeheer module aangemaakt worden.
In elke weergave is aan de rechterkant een Acties knop opgenomen waaronder onder meer een Relatie (Bedrijf) en een Relatie (Persoon) aangemaakt kan worden.
Een relatie die via deze manier wordt aangemaakt, zal onmiddellijk de volledige relatiekaart laten zien, zodat de gebruiker de volledige vrijheid en verantwoordelijkheid heeft alle verplichte en gewenste velden op te zoeken en te vullen.
Gekoppelde klant
Bij een klant-persoon kunnen op de klant bedrijfsgegevens worden ingevuld. Wanneer dit bedrijf ook klant is, wordt het op die manier een gekoppelde klant. Omgekeerd wordt nu de klant-persoon bij het bedrijf ook zichtbaar als gekoppelde klant.
Voor het leggen van relaties tussen klanten wordt aangeraden de clusterstructuur te gebruiken.
Gekoppelde relatie.
Een gekoppelde relatie wordt in het "Aanmaken" menu bij de klant gemaakt: