Let op! vergeet niet uw sjablonen te update met de laatste versie van uw Manager product
De volgende content wijzigingen zijn doorgevoerd:
1.4.1 Formulier cliëntonderzoek Wwft
Nieuw
Vraag 19:
Komen de UBO-gegevens overeen met de vastlegging in het UBO-register? Indien ja - geen verderder actie vereist. Indien nee - Is er sprake van een discrepantie tussen de gegevens in het UBO-register en de bij eigen onderzoek bepaalde UBO? Het betreft hier dus niet het ontbreken van de registratie van de UBO in verband met de overgangsperiode tot 27 maart 2022. Indien nee - geen verdere actie vereist. Indien ja - heeft hiervan terugmelding bij het UBO-register plaatsgevonden? Link terugmelding: Terugmelden onjuiste UBO-gegevens
3.3.1.3 Werkprogramma samenstelling (lang)
Nieuw:
H. Overige vorderingen
Zijn de vorderingen/schulden voortvloeiend uit de nog af te rekenen c.q. reeds afgerekende bedragen uit hoofde van corona-gerelateerde regelingen juist en volledig verwerkt?
T-Z. Resultatenrekening
Zijn de baten u.h.v. corona-gerelateerde regelingen juist en volledig verwerkt?
3.3.8.1 Werkprogramma overige vorderingen
Nieuw:
Vraag 9:
Zijn de vorderingen/schulden voortvloeiend uit de nog af te rekenen c.q. reeds afgerekende bedragen uit hoofde van corona-gerelateerde regelingen juist en volledig verwerkt?
3.3.18.5 Checklist omzetbelasting
Nieuw:
Vraag 15:
Controleer in de laatste btw-aangifte van het kalenderjaar de herzieningsregeling. Heeft er een wijziging in de verhouding tussen het btw belast en het btw vrijgesteld gebruik van de onroerende en/of roerende bedrijfsmiddelen plaatsgevonden? Zo ja, bedraagt deze wijziging >10% t.o.v. het jaar van ingebruikneming en is de herziening van de aftrek en/of teruggaaf van btw dienovereenkomstig correct berekend?
3.3.18.6 Checklist loonheffing
Verwijderd:
Vraag 42:
Worden aan relaties geschenken verstrekt, waarbij geopteerd wordt voor eindheffing? Worden de voorwaarden daarbij in acht genomen?
3.3.21.1 Werkprogramma resulatenrekening
Nieuw:
Vraag 9:
Zijn de baten uit hoofde van corona-gerelateerde regelingen juist en volledig verwerkt?
Opgeloste issues in hotfix Fiscount Samenstel Manager 2016.0.6:
- Content update boekjaar 2020
1.3.3 Checklist bedrijfsverkenning
Gewijzigd
Inleiding:
> Instructie: Deze checklist wordt (samen met de checklist nieuwe cliënt) gehanteerd voor alle cliënten waarvoor een samenstellingsopdracht wordt uitgevoerd, en wordt daarna jaarlijks bij aanvang van de werkzaamheden doorgenomen en waar nodig geactualiseerd. Vul de checklist bij voorkeur digitaal in.
* UBO(Ultimate beneficial owner): een natuurlijk persoon die meer dan 25% van de aandelen of stemrechten kan uitoefenen of de begunstigde van 25% of meer van het vermogen van een stichting of trust.
**PEP (Politically Exposed Person): een natuurlijk persoon die een publieke functie bekleed of het afgelopen jaar heeft bekleed; of nauwe banden met een dergelijke hoog geplaatste functionaris heeft. Betrek hierbij ook zijn/haar familieleden en naasten. Een PEP kan een natuurlijk persoon zijn die (ongeacht zijn nationaliteit) buiten Nederland woont of die in Nederland woont maar niet de Nederlandse nationaliteit bezit. Indien de cliënt, of haar vertegenwoordigers of UBO's een PEP is/zijn moet altijd uitgegaan worden van een verhoogd risico. Dit betekent o.a. dat de identificatie verdergaand moet worden uitgevoerd, en dat herkomst en bestemming van de middelen extra aandacht vragen. Denk aan startkapitaal, onderhandse leningen, rekeningen-courant met verbonden partijen, grote bedrijfsvreemde transacties, etc.
Vraag 2:
Beschrijf eventuele bijzonderheden rond de cliënt, de relatie met de cliënt, of rond de fundamentele basisbeginselen (professionaliteit, integriteit, objectiviteit, vakbekwaamheid en zorgvuldigheid, en vertrouwelijkheid) en beschrijf indien aan de orde welke maatregelen zijn getroffen om de risico's te ondervangen.
Bepaal en beschrijf in ieder geval conform de voorschriften van de Wwft (betreffende risico's rond witwassen of financieren van terrorisme) het risicoprofiel van de cliënt: verlaagd, standaard, hoog, of zeer hoog. Onderbouw het gekozen profiel en de eventuele consequenties voor de uitvoering van de opdrachten voor deze cliënt.
Vraag 7:
Beschrijf hoe de (vooral financiële) administratie is ingericht (o.a. met welke software wordt gewerkt); het beeld van de kwaliteit van de administratie/vastleggingen; het van toepassing zijnde stelsel van financiële verslaggeving; en de grondslagen voor waardering en resultaatbepaling waarop de financiële informatie moet worden gebaseerd en de grondslagen voor waardering en resultaatbepaling waarop de financiële informatie moet worden gebaseerd. Let vooral ook op bijzondere posten die een schattingselement bevatten, complex zijn, of om een andere reden risicovol zijn.
3. 3. 1. 2 Werkprogramma samenstelling (kort)
Gewijzigd
Vraag 13:
Beoordeel de actualiteit en volledigheid van het permanent dossier. Minimaal moeten kopieën aanwezig zijn van: statuten (of oprichtingsakte), uittreksel KvK, Id-bewijzen bestuurders en uiteindelijke belanghebbenden, opdrachtbevestiging, en belangrijke overeenkomsten.
Vraag 37:
Verwijderd
Let er op dat verhoudingen met deze partijen en eventuele andere verbonden partijen uit de uit de debiteuren, crediteuren en andere vorderingen en schulden worden gehaald en apart worden gepresenteerd en/ of toegelicht in de jaarrekening.
Toegevoegd
Let er op dat belangrijke bepalingen rond vorderingen op bestuurders in de jaarrekening moeten worden toegelicht.
3. 3. 1. 3 Werkprogramma samenstelling (lang)
Gewijzigd
Vraag 116:
Stel vast of de balans voor of na winstbestemming moet worden gepresenteerd, en verwerk het resultaat indien dit nog niet is gebeurd o.a. conform de statuten, notulen van de AV, en/of het voorstel van de directie. Specificeer het verloop van de overige reserves aan de hand hiervan, en houd hierbij rekening met betaalde of betaalbaar gestelde dividenden. Let bij eventuele dividenden ook op de tijdige aangifte en afdracht van dividendbelasting.
Vraag 121:
Indien er verplichtingen rond een pensioen in eigen beheer zijn: Beoordeel of laat beoordelen of de pensioenbrief getekend en overigens volledig, juist en actueel (conform de meest recente regelgeving)is, uiteraard in samenhang met oorspronkelijke toezegging, arbeidscontract(en) en notulen AV met pensioentoezeggingen.
Vraag 122:
Indien er verplichtingen rond een pensioen in eigen beheer zijn: Laat op basis van de pensioenbrief een actuariële berekening maken t.b.v. de te boeken mutatie. Let bij een al ingegaan pensioen op juiste boeking van de uitkeringen/onttrekkingen. Indien het PIEB is omgezet naar een ODV lening: neem die op als langlopende lening.
Vraag 133:
Stel een overzicht op van de langlopende ( is > 1 jaar) leningen. Beoordeel de volledigheid en juistheid van de aflossingen en rentepercentages op basis van de saldo-opgaven en de onderliggende overeenkomsten. Leningen waar geen aflossingstermijnen voor zijn afgesproken gelden meestal als direct opeisbaar, en moeten dan gerubriceerd onder de kortlopende schulden. Stel ook vast welk gedeelte van de schuld een langere looptijd heeft dan 5 jaar.
Vraag 138:
Vraag of print een saldilijst van de crediteuren
3. 3. 4. 1 Werkprogramma financiële vaste activa
Gewijzigd
Vraag 2:
Maak een overzicht van de financiële vaste activa; splits dit naar groepsmaatschappijen, bestuurders, eventuele overige verbonden partijen, en derden. Zorg dat aflossingen en rentepercentages in overeenstemming zijn met de onderliggende overeenkomsten. Leningen en rekeningen-courant waar geen aflossingstermijnen voor zijn afgesproken gelden meestal als direct opeisbaar, en moeten dan gerubriceerd onder de vlottende activa.
3. 3. 12. 1 Werkprogramma eigen vermogen
Gewijzigd
Vraag 5:
Stel vast of de balans voor of na winstbestemming moet worden gepresenteerd, en verwerk het resultaat indien dit nog niet is gebeurd o.a. conform de statuten, notulen van de AV, en/of het voorstel van de directie. Specificeer het verloop van de overige reserves aan de hand hiervan, en houd hierbij rekening met betaalde of betaalbaar gestelde dividenden. Let bij eventuele dividenden ook op de tijdige aangifte en afdracht van dividendbelasting.
3. 3. 13. 1 Werkprogramma voorzieningen
Gewijzigd
Vraag 3:
Bepaal of er wettelijke, statutaire, of herwaarderingsreserves aan de orde zijn, en beoordeel of bereken de mutaties daarin. Let o.a. op eventuele wettelijke reserve ingehouden winsten deelneming.
3. 3. 16. 1 Werkprogramma langlopende schulden
Gewijzigd
Vraag 2:
Stel een overzicht op van de langlopende ( is > 1 jaar) leningen. Beoordeel de volledigheid en juistheid van de aflossingen en rentepercentages op basis van de saldo-opgaven en de onderliggende overeenkomsten. Leningen waar geen aflossingstermijnen voor zijn afgesproken gelden meestal als direct opeisbaar, en moeten dan gerubriceerd onder de kortlopende schulden. Stel ook vast welk gedeelte van de schuld een langere looptijd heeft dan 5 jaar.
3. 3. 17. 1 Werkprogramma crediteuren
Gewijzigd
Vraag 2:
Vraag of print een saldilijst van de crediteuren.
3. 3. 18. 5 Checklist omzetbelasting
Gewijzigd
Vraag 19:
Stel vast (bij een omzet < €20.000) of gebruik gemaakt is van de Kleine ondernemingsregeling en zo ja dat deze correct is toegepast
3. 3. 18. 6 Checklist loonheffing
Gewijzigd
Vraag 14:
Stel vast dat de DGA (en eventueel zijn voor de onderneming werkende partner indien de AB-aandelen tot de huwelijksgemeenschap behoren) tenminste gelijk is aan de hoogste van de volgende 3 criteria: 1) 75% van het loon dat wordt betaald voor het 'meest vergelijkbare' dienstverband (de vergelijkingsmethode) of 2) het loon van de best verdienende medewerker bij dezelfde werkgever, enkele uitzonderingen daargelaten of 3) het wettelijke minimale DGA-salaris van € 46.000.
Opgeloste issues in hotfix Fiscount Samenstel Manager 2016.0.5:
- Content update boekjaar 2019
3.3.18.7 Checklist vennootschapsbelasting
Verwijderd:
Vraag 11:
Zijn onroerende zaken conform de fiscale regels afgeschreven, en is indien aan de orde een extra afwaardering naar lagere bedrijfswaarde genomen?
Nieuw:
Vraag 11:
Bij een FE, is er op individueel vennootschappelijk niveau mogelijk 10a (antiwinstdrainage), 13 lid9-15 (beleggingsdeelneming of lid 17 (hybride lening) 13I (deelnemingsrente) of 20a (verliesverrekening)? - Dan per element benadering toepassen alsof geen FE
Opgeloste issues in hotfix Fiscount Samenstel Manager 2016.0.4:
- Content update boekjaar 2018.
Opgeloste issues in hotfix Fiscount Samenstel Manager 2016.0.3:
- Postenoverzicht wordt juist weergegeven indien post Financiële baten en lasten aanwezig zijn en postenoverzicht gefixeerd is;
- Managers worden ondersteund bij CWP 2017 (64 bits).
Opgeloste issues in hotfix Fiscount Samenstel Manager 2016.0.2:
- Deze hotfix betreft een content update voor boekjaar 2017. De grootste verandering is het toevoegen van een voorloopvraag betreffende administratieve dienstverlening. Indien deze vraag met Nee wordt beantwoord zullen een deel van de werkzaamheden wegvallen. Zie voor alle wijzigingen de release notes.
Deze hotfix is cumulatief met Fiscount Samenstel Manager 2016.0.1
Het is voor het gebruik van de hotfix Fiscount Samenstel Manager 2016.0.2 noodzakelijk dat u minimaal Fiscount Samenstel Manager 2016.0 heeft geïnstalleerd.
De volgende onderdelen zijn opgelost in hotfix 2016.0.1:
- Mogelijkheid om alle werkprogramma’s in 1 keer vrij te geven in document 2.1.2 documentenbeheer. Dit is gekoppeld aan CaseViewlevel 6.
- De lijst met op te leveren stukken (document 3.0.1 PBCL) reageert ook enkel op cijfers voorgaand jaar.
- Alle informatie blijft behouden in document 1.3.1 Beschrijving huishouding.
- Bij het openen van de SBR editor vanuit de werkprogramma’s in een 2016 dossier komt nu de NT11 en BT 11 in plaats van de NT10 tevoorschijn.