Let op! vergeet niet uw sjablonen te converteren naar het nieuwe jaarversie van de Manager product
Wijzigingen SRA Beoordelingsmanager 2021
De SRA Beoordelingsmanager is geactualiseerd op basis van de wet- en regelgeving en nieuwe verkregen inzichten.
Let op: De SRA CBM 2021 kan enkel gebruikt worden onder CWP 2020 en hoger.
Het werkprogramma Beoordeling is geactualiseerd op basis van de wet- en regelgeving en nieuwe verkregen inzichten. De belangrijkste wijzigingen betreffen:
- Twee nieuwe werkprogramma's "materialiteit" en "evaluatie van afwijkingen" toegevoegd aan de content die ontleend zijn aan de controle content;
- Extra werkzaamheden naar aanleiding van impact van de COVID-19;
- Toevoeging TVL en TOGS aan overige bedrijfskosten;
Onderstaande staan de overige functionele en technische wijzigingen t.o.v. versie SRA Beoordelingsmanager 2020.
Overige klantverbeteringen:
- CWNLCOM-389: Aantekening in document 4.1.10 Afrondingsmemo heeft het juiste level;
- CWNLCOM-689: Bij het aanmaken van een aandachtspunt in het postenoverzicht wordt het bijbehorende werkprogramma gekoppeld;
- CWNLCOM-795: Document 4.1.3 Afsluitende cijferanalyse neemt in kolom “toelichting” informatie over vanuit document 3.1.2 materialiteitsoverzicht;
- CWNLCOM-815: Groepsfunctionaliteit is toegevoegd aan SRA CBM 2021;
- CWNLCOM-850: Document 1.10.1 - Opdrachtbevestiging is vervangen door nieuwste versie;
- CWNLCOM-1206: Aandachtspunten worden opgenomen in document 1.17.2 beoordelingsplan;
- CWNLCOM-1214: Document 1.1.2 postenoverzicht en document materialiteitsoverzicht 3.1.2 zijn generiek gemaakt met alle samenstel managers en de beoordelingsmanager. Tevens vloeit de informatie uit kolom “toelichting” door naar de cijferanalyse;
- CWNLCOM-1223: Voorbereiding conversie om dit vanuit document 6.1.1. instellingen te laten verlopen.
Contentwijzigingen
Nieuwe documenten
- 1.12.2 - Werkprogramma materialiteit (ontleend aan controle content);
-
4.1.4 - Werkprogramma evaluatie van afwijkingen (ontleend aan controle content).
Contentwijzigingen
1.13.3 Checklist beschrijving huishouding (impact Covid-19 en schattingen)
Vraag 19 aangepast:
"Beschrijf of neem kennis van de relevante economische omstandigheden, inclusief de mogelijke impact van Covid-19."
Vraag 28 aangepast:
"Beschrijf of neem kennis van de belangrijke schattingen, het proces rondom de schattingen, zoals de methode, veronderstellingen en data."
1.13.4 Checklist bedrijfsverkenning beoordelingsopdracht (impact Covid-19)
Vraag 30 aangepast:
"Wat zijn de belangrijkste factoren (bijvoorbeeld seizoen, concurrentie, grote afnemers en/of leveranciers, impact Covid-19) die van invloed zijn op de activiteiten?"
Vraag 33 aangepast:
"Zijn er aanwijzingen voor mogelijke discontinuïteit?
Wat zijn de gevolgen van Covid-19 voor de continuïteit?
Wat zijn de resultaten van de afgelopen 3 jaar geweest?"
1.15.1 Werkprogramma voorbereidings- en planningsfase (verwijzing naar nieuwe werkprogramma materialiteit)
Vraag 8 aangepast:
"Bepaal (kwantificeer) het begrip 'afwijking van materieel belang' dat bij de uitvoering van de beoordelingsopdracht wordt gehanteerd op basis van het werkprogramma materialiteit."
Vraag 9 aangepast:
"Leg tevens op basis van het werkprogramma materialiteit vast welke afwijkingen als 'duidelijk triviaal' zullen worden beschouwd (bedrag in €)."
3.3.14.1 Eigen vermogen (benadrukking wettelijke reserve voor geactiveerde websitekosten)
Vraag 11 aangepast:
"Beoordeel de noodzaak tot vorming van een wettelijke reserve wegens geactiveerde kosten van ontwikkeling, w.o. geactiveerde websitekosten, en beoordeel de juiste verwerking hiervan."
3.3.15.1 Voorzieningen (actualisering o.b.v. RJk 2020 (van toepassing boekjaar 2021) en aanpassing saldering latenties)
Vraag 4 aangepast:
"Beoordeel of de wijze van berekening van de diverse voorzieningen op consistente wijze is geschied. Op basis van RJk B10.106 in beginsel verplichte waardering tegen contante waarde. Bij waardering tegen contante waarde is oprenting rentelast (i.p.v. dotatie voorziening)."
Vraag 22 aangepast:
Stel vast of wordt voldaan aan de voorwaarden voor saldering van latente belastingvorderingen en -verplichtingen (simultane afwikkeling is geen vereiste meer)."
3.3.21.1 Loonheffing (onderscheid langlopend/kortlopend bij uitstel belastingbetaling)
Vraag 11 aangepast:
Stel vast dat -bij uitstel van betaling van belastingen- het gedeelte dat niet binnen 1 jaar moet worden afgelost als langlopend is verantwoord.""
3.3.22.1 Omzetbelasting (Onderscheid langlopend/kortlopend bij uitstel belastingbetaling)
Vraag 16 aangepast:
"Stel vast dat -bij uitstel van betaling van belastingen- het gedeelte dat niet binnen 1 jaar moet worden afgelost als langlopend is verantwoord"
3.3.23.1 Vennootschapsbelasting (TVL en TOGS onbelast, wijziging verliesverrekening v.a. 1/1/2022 > latente belastingvordering)
Vraag 11 aangepast:
"Vraag of stel een overzicht samen van de fiscale uitzonderingen, zoals investeringsaftrek, niet aftrekbaar deel van de kosten, onbelaste uitkeringen TVL en TOGS etc."
Vraag 13 aangepast:
"Vraag of stel een overzicht op van de compensabele verliezen met daarin vastgelegd de verrekeningen van de verliezen en beoordeel de waardering van fiscale verliezen (latente belastingvorderingen), waarbij rekening wordt gehouden met nieuwe regels van verliesverrekening vanaf 1 januari 2022."
3.3.29.1 Overige bedrijfskosten
Toevoeging TVL en TOGS.
Vraag 10 aangepast:
"Stel vast dat Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) en TOGS in de jaarrekening is verantwoord overeenkomstig RJk B17 "Overheidssubsidies" en IAS 20 (in mindering op de kosten waarop de subsidie betrekking heeft of als overige bedrijfsopbrengsten)."
3.3.32.1 Continuïteit: impact Covid-19
Vraag 12 aangepast:
"Ga na of naar aanleiding van de uitgevoerde werkzaamheden overige factoren of omstandigheden bekend zijn die doen twijfelen aan de continuïteitsveronderstelling, zoals de mogelijke gevolgen van Covid-19 op de continuïteitsveronderstelling."
4.1.0 Gebeurtenissen na balansdatum en continuïteit agv COVID-19 virus
Actualisering en concretisering van de instructies.
Vraag 1 aangepast:
"Leg vast welke directe (sluiting, beperkingen, verplichtingen niet kunnen nakomen) en indirecte impact (import, toeleverancier) Covid-19 heeft op de activiteiten van de onderneming."
Vraag 2 aangepast:
"Leg vast of er risico’s of onzekerheden zijn met een potentiële toekomstige impact op waardering van voorraden, vorderingen, actieve belastinglatenties, bijzondere waardeverminderingen, etc."
Vraag 3 aangepast:
"Leg vast van welke overheidsmaatregelen de onderneming gebruikmaakt of zal gebruikmaken (NOW, TVL, TOGS, uitstel van belastingbetaling/kredietverlening, etc.)."
Vraag 4 aangepast:
"Leg vast of er afspraken zijn gemaakt met derden omtrent afwikkeling van verplichtingen, huur/leasekortingen, etc."
Vraag 8 aangepast:
"Leg op basis van bovenstaande werkzaamheden vast wat de impact is op de verslaggeving (o.a. continuïteitsparagraaf) en op de af te geven verklaring."
4.1.6 Afrondingsfase beoordelingsopdracht
Tekstuele aanpassingen gericht op digitale dossiers en verwijzing naar nieuwe werkprogramma evaluatie van afwijkingen.
Vraag 9 aangepast:
"Stel vast dat de accountant het dossier heeft gereviewd en dat dit blijkt dit uit (partner) review c.q. afwerking van de aantekeningen."
Vraag 10 aangepast:
"Stel vast dat alle overige in het werkprogramma opgenomen werkzaamheden volledig zijn uitgevoerd en dat dit blijkt dit uit (partner) review en dossierverwijzingen. Stel tevens vast dat alle bescheiden goed en duidelijk zijn geïdentificeerd."
Vraag 11 aangepast:
"Stel vast dat de belangrijkste uitkomsten van de beoordelingswerkzaamheden blijken uit een overall memo (kerndocument)."
Vraag 41 aangepast:
"Beoordeel op basis van het werkprogramma evaluatie van afwijkingen het effect van niet gecorrigeerde fouten in relatie tot de bepaalde materialiteit. Bespreek deze fouten met de cliënt en stel vast of deze mogelijk gevolgen kunnen hebben voor de af te geven beoordelingsverklaring (beperking of afkeurend).Leg de uitkomsten vast in het dossier."