Het insturen van SBR naar de Digipoort (KvK, Belastingdienst) kan door meerdere klantportalen verzorgd worden. In dit artikel is beschreven hoe de werking van het insturen van SBR gevolgd kan worden in Caseware Cloud.
Inhoudsopgave
Status volgen van het ingezonden XBRL bestand
Randvoorwaarden
Voor de uitwerking van dit artikel hebben we een tweetal randvoorwaarden waar eerst aan voldaan moet zijn om voor willekeurig welk klantportaal een SBR in te kunnen sturen.
- Er is een portaal ingesteld zoals aangegeven in het artikel Instellen koppeling naar klantportalen;
- Er is gezorgd voor een valide SBR instance in één van de Caseware Cloud oplossingen, zoals een publicatiestuk in SAMENSTEL+.
Insturen van XBRL
Vanzelfsprekend zal er een opdracht uitgewerkt moeten worden in één van de Cloud oplossingen. Zorg ervoor dat er geen validatiemeldingen meer open staan om een valide SBR instance te kunnen genereren.
In alle oplossingen waarin een SBR instance kan worden gemaakt zit een XBRL verzenden knop.
Nadat op deze knop geklikt is zal er enkele seconden een wachtindicator ('spinner') getoond worden. De instance wordt op dat moment gevalideerd.
Als er geen fouten in de SBR instace zitten zal na enkele seconden gemeld worden dat het insturen gelukt is met deze melding.
Als meer dan één klantportaal is geconfigureerd, dan wordt na het klikken op de XBRL Verzenden knop een dialoogscherm getoond waarop gekozen kan worden welk klantportaal gebruikt moet worden om de XBRL in te sturen.
Status volgen van het ingezonden XBRL bestand
Na het insturen van de XBRL is de status te volgen als het indienen succesvol verloopt. Uiteraard gaat er tijd overheen. Hierdoor kan er tijd zitten tussen de wisseling van status.
1. In de tijdlijn
In de tijdlijn van de entiteit zal een bericht getoond worden dat door 'Systeem' een bestandsverzoek is aangemaakt en ingediend.
In de tijdlijn kan nog verder ingezoomd worden door op de naam van de gebruiker "Systeem" te klikken. Dan worden alle activiteiten van deze gebruiker getoond.
2. Onder de activiteiten
Ook onder de activiteiten van de entiteit is hetzelfde bericht terug te vinden.
3. In de e-mail logging van het systeem.
Als in de "Instellingen" gekeken wordt onder de E-mail Log, dan is in de kolom "Ontvangers" te zien wie een e-mail bericht heeft gekregen. Als bijvoorbeeld gekozen is voor Caseware Digipoort staat er in het onderwerp: "Insturen naar Caseware Digipoort".
4. In de e-mail van de Caseware Cloud gebruiker
De gebruiker die op de XBRL Verzenden knop heeft geklikt, krijgt een bericht in zijn e-mail.
5. In CDT
In CDT wordt een teller bijgehouden van het aantal aangiften dat verwerkt is. Deze teller zal met één opgehoogd zijn.
6. In de mailbox van de persoon die is opgegeven als contactpersoon in de SBR instance
De persoon die is opgegeven krijgt een bericht van bijvoorbeeld de kvk in het geval het gaat om een gedeponeerde jaarrekening met daarbij ook een pdf-versie van het ingestuurde XBRL-bestand.
Antwoorden van de Digipoort
De Digipoort geeft 'antwoord' zodra iets ontvangen wordt.
Het uiteindelijk gereed melden in Caseware Cloud gebeurt met een periodieke bijwerkactie. Doorgaans in de nacht volgend op het insturen, wordt ook Caseware Cloud bijgewerkt, zodat ook daar zichtbaar is wat met het ingestuurde document gebeurd is. In onderstaande schermafdruk is er een voltooid, maar ook een afgekeurd door de Digipoort.
In de tijdlijn kan nog verder ingezoomd worden door op de naam van de gebruiker "Systeem" te klikken. Dan worden alle activiteiten van deze gebruiker getoond.
Zelf testen
Met het onderstaande script kan zelf de werking getest worden.
1. Vul de entiteit met de juiste gegevens
Geef in de entiteit de verplichte gegevens op voor het inzenden van een SBR document. Dit zijn:
- naam
- adres (straat, huisnummer, postcode en land)
- KvK-nummer. Voor het KvK-nummer kan 99887766 gebruikt worden. Dit nummer 99887766 hoort bij KvK klant 99 12345678 Voorbeeld B.V. op de KvK website.
2. Maak een SAMENSTEL+ opdracht
Geef in de opdracht in checklist 1.02 Inzicht in de onderneming een contactpersoon op met een e-mailadres waar je zelf toegang toe hebt. Gebruik ook bij de instructie E-mailadres contactpersoon publicatie" een e-mailadres waar je zelf toegang toe hebt.
N.B. zorg ervoor dat het e-mailadres van de gebruiker die de opdracht maakt, het e-mailadres van de geselecteerde contactpersoon en het e-mailadres van contactpersoon voor de publicatie alle drie andere adressen zijn, zodat duidelijk is wie wat ontvangt.
3. Stuur de SBR in middels de XBRL verzenden knop
4. Monitor de voortgang zoals hierboven is aangegeven