Onderstaand vindt u documentatie over deze release van PBC+. Bij het aanmaken van een nieuw dossier zal dit nummer onder de informatie button onder "Over" zichtbaar zijn.
Als er gebruik wordt gemaakt van een kantoorlaag staat in dit artikel hoe om te gaan met een update.
Deze update staat in het teken van de NOW en is bedoeld om de gebruiker beter te ondersteunen bij het opvragen van de stukken die te maken hebben met de NOW-regeling. De checklist Op te vragen stukken is opgesplitst in kleinere checklists en uitgebreid met checklists voor de NOW-1.
Daarnaast is een vragenlijst toegevoegd voor het Bedrijfsleven zodat op een efficiënte manier stukken vanuit vestigingen kunnen worden opgevraagd.
Onderstaand vindt u meer informatie over de nieuwe toevoegingen en over de verscheidene verbeteringen die zijn doorgevoerd.
Inhoudsopgave
Documentenpagina
Vorige update is de documentenpagina vernieuwd en heeft deze een nieuwe layout gekregen. Deze nieuwe layout werkt echter niet goed voor de drag-and-drop functie van bestanden. Ook in hybride modus, werken in combinatie met Working Papers, opent het venster niet goed in de Working Papers browser en kunnen bestanden niet naar het dossier worden versleept.
De nieuwe layout is daarom tijdelijk weer uitgeschakeld. In een komende update worden de problemen met drag-and-drop verholpen en wordt de nieuwe pagina weer ingeschakeld.
NOW-1
PBC+ is uitgebreid met nieuwe checklists en vragenlijsten rond de NOW-regeling. In de nieuwe gesplitste checklist 1.01 Opdrachtaanvaarding is de NOW-1 aanvraag toegevoegd en kan er worden gekozen voor een NOW-1 aanvraag conform de COS 4400, COS 4415N of COS 3900N. Hiervoor zijn ook de nieuwe opdrachtbevestigingsbrieven en de brieven voor bevestiging bij de aanvraag toegevoegd.
In Checklist 1.05 NOW-1 stukken kunt u opgeven of u de stukken wilt opvragen en u wordt dan doorgelinkt naar de vragenlijst.
Voor de integratie met de NOW-managers zullen binnenkort updates van deze managers worden uitgeleverd.
Bedrijfsleven
Ook voor het bedrijfsleven is PBC+ uitgebreid waardoor het nu makkelijk is om op een efficiënte manier stukken op te vragen van vestigingen. De checklist 1.08 Lijst op te vragen stukken bedrijfsleven is toegevoegd en linkt door naar de vragenlijst Lijst op te leveren stukken bedrijfsleven.
Let op: Checklist 1.08 staat niet standaard aan in het product. Als u gebruik wilt maken van deze optie kunt u in de kantoorlaag eenmalig de instelling aanzetten. Toon de Verborgen items en in checklist 0.00 Kantoorlaaginstellingen kunt u de vraag Bedrijfsleven met 'ja' beantwoorden. De juiste checklist en vragen zullen dan opkomen.
Op het moment komen de stukken op door middel van vragen. In een volgende update willen we dit aanpassen zodat de juiste stukken opkomen via de ingelezen cijfers.
De op te vragen bestanden komen via placeholders in Working Papers terecht. Zodra u in de PBC+ app de stukken heeft geaccepteerd, kunt u met de knop Ontvangen in Working Papers de stukken op de juiste plek in het dossier toevoegen.
Opsplitsen checklists
Met de toevoeging van de NOW en het Bedrijfsleven is de grote checklist Op te vragen stukken opgedeeld in meerdere checklists. Op deze manier kan de voortgang van de opdracht beter bewaakt worden. Alle onderdelen zoals de Opdrachtbevestiging of de Permanente stukken hebben nu hun eigen checklist. De lijst is uitgebreid met de 1.05 en 1.07 voor de NOW en de 1.08 voor het bedrijfsleven. Zodra de ene checklist is afgerond kunt u verder met de volgende.
Verbeteringen aan checklists
Tijdens het opsplitsen van de checklists zijn er verscheidene verbeteringen doorgevoerd. De formele toon in de instructies is aangepast en de teksten zijn beter uitgelijnd. Daarnaast zijn de antwoordopties voor vragen consistent gemaakt, zodat er geen 'ja/nee' antwoord meer hoeft worden gegeven op een instructie die alleen Afgerond hoefde te worden.
Verbeteringen aan brieven
Voor de brieven zijn uiteraard de nieuwe opdrachtbevestigingsbrieven en brieven voor de bevestiging bij de aanvraag voor de NOW toegevoegd.
Alle standaardbrieven die worden aangeboden in de app zijn nagelopen op verschillende zaken. Zo kwamen sommige alinea's bijvoorbeeld niet meer overeen met de teksten van de NBA. Deze zijn aangepast zodat de brieven, zowel de Engelse als de Nederlandse, weer gelijklopen met die van de NBA.
Daarnaast zijn de brieven meer dynamisch gemaakt. Dit betekent dat sommige alinea's of tekstgedeeltes gekoppeld zijn aan bepaalde vragen in de checklists.
Zo is bijvoorbeeld een optie toegevoegd dat u kunt kiezen welke aanspreekvorm in de brieven gebruikt moet worden.
De brieven worden dan automatisch aangepast en alle aanspreekvormen worden direct vervangen door de gekozen optie.
Hetzelfde is gedaan als gekozen is voor Consolidatie, waarbij sommige gedeeltes in de tekst zijn aangepast op meerdere jaarrekeningen of gedeeltes die opkomen als er sprake is van consolidatie. Ook zijn tekstgedeeltes in verband met beperkte of redelijke aansprakelijkheid aangepast zodat de juiste alinea opkomt.
Met deze dynamische opties wordt de brief automatisch aangepast en scheelt het de gebruiker correctiewerk.