Let op! vergeet niet uw sjablonen te converteren naar het nieuwe jaarversie van de Manager product
Wijzigingen NOAB Samenstel Manager 2020
Onderstaande staan de overige functionele en technische wijzigingen t.o.v. versie NOAB Samenstel Manager 2019.
Nieuwe features
Centrale productinstellingen
Let op: in de NOAB Samenstel Manager 2020 kan niet meer gewerkt worden zonder de centrale productinstellingen die met de Toolbox ingesteld kunnen worden. Om de productpaden in te stellen kunt u dit artikel raadplegen. Dit heeft de volgende voordelen:
- Gebruikers kunnen geen foute paden meer instellen, met bijbehorende synchronisatieproblemen tot gevolg;
- Gebruikers hoeven voor de conversie geen paden meer in te stellen, wat tijd en fouten bespaart;
- Indien er van server veranderd wordt, hoeven er geen paden per dossier meer veranderd te worden, maar dit kan door een eenmalige aanpassing door de beheerder.
- De beheerderstemplate is hiermee komen te vervallen. De content editor kan zelfstandig opgestart worden. Vanwege deze wijziging is het niet meer nodig een aparte server- en werkstation installatie te doen.
Wachtwoord CaseWare Content Editor Managers Tool
Vanaf versie CaseWare Content Editor Managers 2020.2.1 is een gebruikersnaam en wachtwoord ingebouwd zodat onbevoegde personeelsleden niet hiervan oneigenlijk gebruik kunnen maken. De standaard gebruikersnaam en het wachtwoord hiervoor zijn: admin | admin. Het is aanbevolen om het wachtwoord aan te passen voor uw kantoor middels "Wijzigen" button.
Functie bijwerken werkprogramma's niet toegestaan bij aftekening van rol
In de Content Editor Managers is een functie toegevoegd die ervoor zorgt dat afgetekende werkprogramma's bij on opening niet bijgewerkt worden als het versienummer is opgehoogd in de database.
Jaarovergang standaard aan
In de Content Editor Managers is het mogelijk gemaakt om klantinstructies met jaarovergang standaard mee te nemen naar het nieuwe jaar. Dit kan op kantoor niveau als default ingesteld worden.
Bugfixing
-
CWNLCOM - 341: Tickmarks worden toegevoegd bij het sluiten van de postenoverzicht i.p.v. documentenbeheer;
-
CWNLCOM - 514 - #53929: Ingevoerde velden bij aandeelhouder blijft behouden wanneer bedrijfsbeschrijving vennootschap opnieuw wordt geopend;
-
CWNLCOM - 550: Postenoverzicht is herzien in verband met dubbele update;
-
CWNLCOM - 603: Aandachtspunten worden ingelezen in document 4.2.6 Overzicht aandachtspunten.
Contentwijzigingen
1.3.3 Checklist bedrijfsverkenning
Gewijzigd
Inleiding:
> Instructie: Deze checklist wordt (samen met de checklist nieuwe cliënt) gehanteerd voor alle cliënten waarvoor een samenstellingsopdracht wordt uitgevoerd, en wordt daarna jaarlijks bij aanvang van de werkzaamheden doorgenomen en waar nodig geactualiseerd. Vul de checklist bij voorkeur digitaal in.
* UBO(Ultimate beneficial owner): een natuurlijk persoon die meer dan 25% van de aandelen of stemrechten kan uitoefenen of de begunstigde van 25% of meer van het vermogen van een stichting of trust.
**PEP (Politically Exposed Person): een natuurlijk persoon die een publieke functie bekleed of het afgelopen jaar heeft bekleed; of nauwe banden met een dergelijke hoog geplaatste functionaris heeft. Betrek hierbij ook zijn/haar familieleden en naasten. Een PEP kan een natuurlijk persoon zijn die (ongeacht zijn nationaliteit) buiten Nederland woont of die in Nederland woont maar niet de Nederlandse nationaliteit bezit. Indien de cliënt, of haar vertegenwoordigers of UBO's een PEP is/zijn moet altijd uitgegaan worden van een verhoogd risico. Dit betekent o.a. dat de identificatie verdergaand moet worden uitgevoerd, en dat herkomst en bestemming van de middelen extra aandacht vragen. Denk aan startkapitaal, onderhandse leningen, rekeningen-courant met verbonden partijen, grote bedrijfsvreemde transacties, etc.
Vraag 2:
Beschrijf eventuele bijzonderheden rond de cliënt, de relatie met de cliënt, of rond de fundamentele basisbeginselen (professionaliteit, integriteit, objectiviteit, vakbekwaamheid en zorgvuldigheid, en vertrouwelijkheid) en beschrijf indien aan de orde welke maatregelen zijn getroffen om de risico's te ondervangen.
Bepaal en beschrijf in ieder geval conform de voorschriften van de Wwft (betreffende risico's rond witwassen of financieren van terrorisme) het risicoprofiel van de cliënt: verlaagd, standaard, hoog, of zeer hoog. Onderbouw het gekozen profiel en de eventuele consequenties voor de uitvoering van de opdrachten voor deze cliënt.
Vraag 7:
Beschrijf hoe de (vooral financiële) administratie is ingericht (o.a. met welke software wordt gewerkt); het beeld van de kwaliteit van de administratie/vastleggingen; het van toepassing zijnde stelsel van financiële verslaggeving; en de grondslagen voor waardering en resultaatbepaling waarop de financiële informatie moet worden gebaseerd en de grondslagen voor waardering en resultaatbepaling waarop de financiële informatie moet worden gebaseerd. Let vooral ook op bijzondere posten die een schattingselement bevatten, complex zijn, of om een andere reden risicovol zijn.
3. 3. 1. 2 Werkprogramma samenstelling (kort)
Gewijzigd
Vraag 13:
Beoordeel de actualiteit en volledigheid van het permanent dossier. Minimaal moeten kopieën aanwezig zijn van: statuten (of oprichtingsakte), uittreksel KvK, Id-bewijzen bestuurders en uiteindelijke belanghebbenden, opdrachtbevestiging, en belangrijke overeenkomsten.
Vraag 26:
Verwijderd
Let er op dat verhoudingen met deze partijen en eventuele andere verbonden partijen uit de uit de debiteuren, crediteuren en andere vorderingen en schulden worden gehaald en apart worden gepresenteerd en/ of toegelicht in de jaarrekening.
Toegevoegd
Let er op dat belangrijke bepalingen rond vorderingen op bestuurders in de jaarrekening moeten worden toegelicht.
3. 3. 1. 3 Werkprogramma samenstelling (lang)
Gewijzigd
Vraag 124:
Stel vast of de balans voor of na winstbestemming moet worden gepresenteerd, en verwerk het resultaat indien dit nog niet is gebeurd o.a. conform de statuten, notulen van de AV, en/of het voorstel van de directie. Specificeer het verloop van de overige reserves aan de hand hiervan, en houd hierbij rekening met betaalde of betaalbaar gestelde dividenden. Let bij eventuele dividenden ook op de tijdige aangifte en afdracht van dividendbelasting.
Vraag 130:
Indien er verplichtingen rond een pensioen in eigen beheer zijn: Beoordeel of laat beoordelen of de pensioenbrief getekend en overigens volledig, juist en actueel (conform de meest recente regelgeving)is, uiteraard in samenhang met oorspronkelijke toezegging, arbeidscontract(en) en notulen AV met pensioentoezeggingen.
Vraag 131:
Indien er verplichtingen rond een pensioen in eigen beheer zijn: Laat op basis van de pensioenbrief een actuariële berekening maken t.b.v. de te boeken mutatie. Let bij een al ingegaan pensioen op juiste boeking van de uitkeringen/onttrekkingen. Indien het PIEB is omgezet naar een ODV lening: neem die op als langlopende lening.
Vraag 139:
Stel een overzicht op van de langlopende ( is > 1 jaar) leningen. Beoordeel de volledigheid en juistheid van de aflossingen en rentepercentages op basis van de saldo-opgaven en de onderliggende overeenkomsten. Leningen waar geen aflossingstermijnen voor zijn afgesproken gelden meestal als direct opeisbaar, en moeten dan gerubriceerd onder de kortlopende schulden. Stel ook vast welk gedeelte van de schuld een langere looptijd heeft dan 5 jaar.
Vraag 144:
Vraag of print een saldilijst van de crediteuren
3. 3. 4. 1 Werkprogramma financiële vaste activa
Gewijzigd
Vraag 2:
Maak een overzicht van de financiële vaste activa; splits dit naar groepsmaatschappijen, bestuurders, eventuele overige verbonden partijen, en derden. Zorg dat aflossingen en rentepercentages in overeenstemming zijn met de onderliggende overeenkomsten. Leningen en rekeningen-courant waar geen aflossingstermijnen voor zijn afgesproken gelden meestal als direct opeisbaar, en moeten dan gerubriceerd onder de vlottende activa.
3. 3. 12. 1 Werkprogramma eigen vermogen
Gewijzigd
Vraag 5:
Stel vast of de balans voor of na winstbestemming moet worden gepresenteerd, en verwerk het resultaat indien dit nog niet is gebeurd o.a. conform de statuten, notulen van de AV, en/of het voorstel van de directie. Specificeer het verloop van de overige reserves aan de hand hiervan, en houd hierbij rekening met betaalde of betaalbaar gestelde dividenden. Let bij eventuele dividenden ook op de tijdige aangifte en afdracht van dividendbelasting.
3. 3. 13. 1 Werkprogramma voorzieningen
Gewijzigd
Vraag 5:
Bepaal of er wettelijke, statutaire, of herwaarderingsreserves aan de orde zijn, en beoordeel of bereken de mutaties daarin. Let o.a. op eventuele wettelijke reserve ingehouden winsten deelneming.
3. 3. 16. 1 Werkprogramma langlopende schulden
Gewijzigd
Vraag 2:
Stel een overzicht op van de langlopende ( is > 1 jaar) leningen. Beoordeel de volledigheid en juistheid van de aflossingen en rentepercentages op basis van de saldo-opgaven en de onderliggende overeenkomsten. Leningen waar geen aflossingstermijnen voor zijn afgesproken gelden meestal als direct opeisbaar, en moeten dan gerubriceerd onder de kortlopende schulden. Stel ook vast welk gedeelte van de schuld een langere looptijd heeft dan 5 jaar.
3. 3. 17. 1 Werkprogramma crediteuren
Gewijzigd
Vraag 2:
Vraag of print een saldilijst van de crediteuren.
3. 3. 18. 5 Checklist omzetbelasting
Gewijzigd
Vraag 19:
Stel vast (bij een omzet < €20.000) of gebruik gemaakt is van de Kleine ondernemingsregeling en zo ja dat deze correct is toegepast
3. 3. 18. 6 Checklist loonheffing
Gewijzigd
Vraag 14:
Stel vast dat de DGA (en eventueel zijn voor de onderneming werkende partner indien de AB-aandelen tot de huwelijksgemeenschap behoren) tenminste gelijk is aan de hoogste van de volgende 3 criteria: 1) 75% van het loon dat wordt betaald voor het 'meest vergelijkbare' dienstverband (de vergelijkingsmethode) of 2) het loon van de best verdienende medewerker bij dezelfde werkgever, enkele uitzonderingen daargelaten of 3) het wettelijke minimale DGA-salaris van € 46.000.