Algemeen
Voor elke maatschappij behorend bij de fiscale eenheid wordt een apart dossier aangemaakt. Dit geeft de gelegenheid om op het niveau van de maatschappij documenten en bijlagen toe te voegen. Deze inrichting betekent dat van elke entiteit een afzonderlijk bestand wordt aangemaakt wat als voordeel heeft dat, bij het verbreken van de fiscale eenheid, de individuele entiteit blijft bestaan. Bij het ontvoegen van een entiteit uit de fiscale eenheid is op deze manier het betreffende bestand weer eenvoudig als enkelvoudige aangifte te behandelen met behoud van de eigen fiscale gegevens.
Inrichten dossiers fiscale eenheid
De fiscale eenheid wordt in de VPB+ app opgebouwd door de enkelvoudige aangifte om te zetten naar
een moederbestand en één tot vijf dochterbestanden en deze bestanden vervolgens via de consolidatiefunctionaliteit aan elkaar te koppelen. De consolidatiefuntionaliteit houdt in dat in het moederbestand een koppeling gemaakt wordt naar de betreffende dochterbestanden, waardoor de cijfers van de dochterbestanden worden opgenomen in het moederbestand.
Aanmaken dochtermaatschappij
Op het formulier 1.1 Algemene gegevens bevindt zich de vraag "Doet u aangifte voor een fiscale eenheid?". Na het selecteren van "Ja" zal een dropdown menu zichtbaar worden en kan worden gekozen voor "Dochtermaatschappij".
Bij de instelling naar dochtermaatschappij zal in het dossier in de fase Algemeen alleen het formulier Algemene gegevens nog opgenomen zijn. Daarnaast is de fase Documenten nog zichtbaar zodat in het dossier nog wel de documenten kunnen worden toegevoegd die specifiek bij het dochterbestand horen.
De volgende stap is het vullen van het dossier met cijfers onder 'Data' via de optie 'Opdracht' of 'Excel of CSV'. De cijfers kunnen ook worden opgehaald door een koppeling te leggen met een SAMENSTEL+ dossier. Verder is het mogelijk de cijfers met behulp van de Cloudbridge vanuit CaseWare Working Papers te koppelen of door handmatig rekeningen en saldi toe te voegen. Bij de koppeling met de Cloudbridge komen in de huidige versie onafgeronde cijfers in VPB+, wat tot afrondingsverschillen in VPB+ kan leiden. Dit laatste is op te lossen door in het CaseWare Working Papers dossier gebuik te maken van de Fiscale Export voor VPB+, daarmee wordt de afronding zoals deze is verwerkt in de jaarrekening overgenomen.
Aanmaken moedermaatschappij
Op het formulier 1.1 Algemene gegevens bevindt zich de vraag "Doet u aangifte voor een fiscale eenheid?". Na het selecteren van "Ja" zal een dropdown menu zichtbaar worden en kan worden gekozen voor "Moedermaatschappij".
Bij de instelling naar moedermaatschappij wordt in het dossier onder de fase Algemeen het formulier Vragen in verband met de fiscale eenheid zichtbaar. Verder wordt dan een nieuwe fase toegevoegd, de Jaarstukken. In de fase Jaarstukken zijn opgenomen de Jaarstukken moedermaatschappij, de Jaarstukken dochtermaatschappij, de Consolidatiestaat fiscale eenheid einde boekjaar en de Consolidatiestaat fiscale eenheid begin boekjaar.
De volgende stap is het vullen van het dossier met cijfers onder 'Data' via de optie 'Opdracht' of 'Excel of CSV'. De cijfers kunnen ook worden opgehaald door een koppeling te leggen met een SAMENSTEL+ dossier. Verder is het mogelijk de cijfers met behulp van de Cloudbridge vanuit CaseWare Working Papers te koppelen of door handmatig rekeningen en saldi toe te voegen. Ook de Fiscale Export voor VPB+ vanuit Caseware Working Papers kan gebruikt worden.
Koppelen maatschappijen voor fiscale eenheid
De dochter wordt gekoppeld aan de fiscale eenheid via de optie Consolideren. Deze optie komt beschikbaar door linksboven in het dossier op de bedrijfsnaam te klikken:
Door het klikken op de , kan via het zoekvenster de dochter worden geselecteerd:
Kies vervolgens rechtsboven voor 'Opslaan'. Op dezelfde wijze kunnen nog maximaal vier dochters worden gekoppeld in de consolidatiekring.
In het dossier van de fiscale eenheid worden de dochters zichtbaar in het formulier Jaarstukken dochtermaatschappij. Indien de consolidatiekring wijzigt door het toevoegen van een of meer dochters, dan komt op het tabblad Algemeen de melding
Nadat het formulier ververst is, kan op elk tabblad de betreffende dochter worden geselecteerd.
LET OP: indien een dochtermaatschappij wordt verwijderd dan komt deze melding niet op in de huidige versie. Toch moet dan ook op F5 worden gedrukt om de aangepaste consolidatiekring te effectueren.
Op de formulieren Consolidatiestaat worden de Moeder en Dochters naast elkaar gepresenteerd
Ook op het formulier specificatie dochtermaatschappij zijn de verschillende dochters via een dropdownmenu te selecteren. De gegevens van de dochters: Naam, Fiscaal nummer en Activiteiten worden overgenomen uit het dossier van de desbetreffende dochter en dient dus daar ingevuld te worden in het formulier Algemene gegevens.
Uitwerken aangifte
De workflow voor het uitwerken van de aangifte fiscale eenheid is als volgt ingericht:
- Formulier 1.2 Algemene vragen;
- Formulier 1.3 Vragen in verband met fiscale eenheid;
- Jaarstukken moedermaatschappij: hierin zijn de enkelvoudige cijfers van de moeder opgenomen en kunnen commercieel-fiscale verschillen worden verwerkt;
- Jaarstukken dochtermaatschappij: hierin zijn de enkelvoudige cijfers van de dochter of dochters opgenomen en kunnen commercieel-fiscale verschillen worden verwerkt;
- Consolidatiestaat fiscale eenheid einde boekjaar: hierin worden de fiscale cijfers einde boekjaar vanuit de jaarstukken overgenomen in de betreffende kolom van de moeder en dochters en kunnen de eliminaties worden verwerkt;
- Consolidatiestaat fiscale eenheid begin boekjaar: hierin worden de fiscale cijfers begin boekjaar vanuit de jaarstukken overgenomen in de betreffende kolom van de moeder en dochters en kunnen de eliminaties worden verwerkt;
- Fase berekening: vanuit de consolidatiestaten worden de geconsolideerde cijfers overgenomen in balans Activa, Passiva en Winst-en-verliesrekening;
- Aangifte kan verder worden afgerond.