Onderstaand vindt u de documentatie over de release van het apps platform.
De apps SAMENSTEL+ M/K, SAMENSTEL+ EZ/VOF, ADV+, PBC+ en WWFT+ maken gebruik van dit platform. Onder de informatiebutton onder "over" in een cloud dossier zijn de versienummers te vinden, in dit geval "2020-06".
De volgende functionaliteiten zijn toegevoegd.
Checklists
Er zijn een aantal verbeteringen doorgevoerd aan de koppeling van vragenlijsten met checklists.
- Als de gekoppelde vraag verborgen is in de vragenlijst, worden de antwoorden niet meer automatisch opgenomen onder de instructie in de checklist.
- Als klanten bestanden uploaden worden deze in de checklist weergegeven als links, zodat gebruikers ze meteen kunnen openen.
Data-pagina
Er is een nieuwe importfunctie toegevoegd. Het is nu mogelijk om de saldibalans te importeren vanuit al aangemaakte opdrachten.
Bij het importeren gelden de volgende uitgangspunten:
- Gebruikers kunnen slechts één opdracht selecteren om de saldibalans uit te importeren;
- Om de saldibalans te kunnen importeren uit een opdracht vanuit een verschillende app hebben gebruikers toegang nodig tot zowel beide apps en de entiteit waar de opdracht in staat;
- De toewijzing van jaren kan niet meer aangepast worden na het importeren. Als bijvoorbeeld de kolom 'Huidig jaar' in het bronbestand gekoppeld is aan de kolom 'Huidig jaar' in de opdracht, dan wordt dat in de nieuwe opdracht ook automatisch zo behouden en kan het niet meer worden gewijzigd;
- Nadat de gegevens zijn geïmporteerd wordt het jaareinde voor de opdracht automatisch gewijzigd naar het jaareinde van de bronopdracht;
- Aantekeningen en issues uit het bronbestand worden niet opgenomen in de import;
- Bij importeren vanuit een geconsolideerde opdracht worden alleen de gegevens van het moederbedrijf meegenomen;
- Als de groupings niet of slechts gedeeltelijk overeenkomen, worden niet-toegewezen rekeningen in het tabblad Rekeningen toewijzen getoond waar gebruikers de rekeningen handmatig moeten toewijzen. Voor meer informatie, zie het artikel Rekeningen toewijzen aan groepen.
Jaarrekening
Bij geconsolideerde opdrachten worden in de detailweergave voor rekeningen ook de eliminaties getoond.
Tegengesteld teken
Wanneer het standaard teken van een rekening wordt gewijzigd in een dynamische tabel, wordt in de rij een icoon weergegeven (). Voorheen werd de rekening dan in cursief getoond.
Verwijzingen naar specificaties toevoegen
Verwijzingen naar specificaties kunnen nu in tekstsecties van de jaarrekening worden opgenomen. Hiervoor is een icoon toegevoegd in de tekstwerkbalk (). Klik op het icoon
in het tekstveld om een specificatie te selecteren.
Printinstellingen en watermerk
Bij het printen van de jaarrekening kan een watermerk worden toegevoegd. Klik in de jaarrekening op het tandwiel en ga naar Printinstellingen document. Schakel de optie Watermerk toevoegen in en voeg een tekst toe.
Ter aanvulling van deze nieuwe optie is het icoon Printen in de jaarrekening ook aangepast. Het geeft nu twee opties, het Printvoorbeeld of Download PDF.
Het Printvoorbeeld wordt geopend in een nieuw tabblad. In deze modus blijft het ook mogelijk om de instellingen nog te wijzigen. Zo kunt u nog aanpassingen doen zonder iedere keer het printvoorbeeld af te sluiten en weer opnieuw te beginnen in de jaarrekening.
U kunt ook direct printen () of het document downloaden als PDF (
).
Als in de printinstellingen is ingeschakeld dat u een watermerk wilt gebruiken, verandert de tekst van de optie Download PDF naar Download PDF (WMK) om aan te geven dat het watermerk ook in het PDF wordt getoond.
Vragenlijsten
Met deze update wordt het mogelijk om vragen over te nemen uit een vorige periode. Ook zijn er een aantal beveiligingsmaatregelen toegevoegd.
- Contactpersonen kunnen niet meer alle soorten bestanden uploaden. Verdachte bestandsextensies worden geblokkeerd (zoals .com, .bat, .exe, .cmd, .sh, .dll, .so, .o, .deb, .msi, .rpm, .ko, .sys, .php).
- Vragen die in een opdracht uit een vorige periode zijn toegevoegd, gewijzigd of verwijderd kunnen worden overgenomen in de nieuwe opdracht.
Documenten
Verbeterde zoekfunctie
Met de nieuwe zoekfunctie is het mogelijk om binnen de opdracht zichtbare documenten en de inhoud van deze zichtbare documenten te doorzoeken.
Type een woord in en de zoekresultaten worden meteen getoond. De nieuwe zoekfunctie vervangt de zoekbalk in het Documentenpaneel.
Submappen
Op de pagina Documenten kunt u een submap toevoegen aan mappen om uw bestanden beter te kunnen ordenen.
Overig
Aftekenen voor VJP's en in de saldibalans
Met deze update wordt het mogelijk voor gebruikers om de saldibalans of VJP's te kunnen aftekenen. De functies zijn toegevoegd aan de pagina's Data en VJP's.
Aanpassingen voor de kantoorlaag
Printinstellingen kantoorlaag
Beheerders van de kantoorlaag hebben nu toegang tot de printinstellingen van standaard hoofdstukken en van pagina-eindes. Zij kunnen de instellingen inzien en eventueel aanpassen.
Datuminstellingen
In de productinstellingen is een optie toegevoegd om een middellange datum te kunnen invoegen. De datumnotatie kan dan verder ingesteld worden via formules.
Auteur-ID vragenlijsten
In de kantoorlaag is een optie toegevoegd om de auteur-ID van standaard ingestelde vragen snel te tonen.
Voorheen moesten al bestaande vragen eerst onderdrukt en opnieuw aangemaakt worden, maar met de nieuwe knop kan in één keer de auteur-ID worden opgevraagd en gekopieerd.
- Standaard ingestelde vragen zijn vragen aangemaakt in de template.
- Als u geen kantoorlaag gebruikt, maar wel graag auteur-ID's makkelijk wilt kopiëren voor een integratie met Working Papers, maak dan een concept template aan. Zo heeft u toch makkelijk toegang tot de auteur-ID en als u de benodigde ID's gekopieerd heeft kunt u het concept weer verwijderen.
Voor meer informatie over werken met de template, zie het artikel De kantoorlaag beheren. En wilt u meer weten over de koppeling met Working Papers, zie Integratie met PBC+.
Problemen opgelost in 2020-06
Naast alle verbeteringen en nieuwe functies zijn er ook een aantal issues opgelost met deze update.
Checklists
- Formules (fx) toevoegen in een tabel in een instructie werkt weer naar behoren.
- Icoontjes voor de zichtbaarheid van instructies en instructiegroepen worden weer getoond.
Jaarrekening
Er zijn problemen verholpen waarbij:
- de dynamische tabel geen saldi toonde voor rekeningen waarin het saldo lager dan 1 was;
- niet alle uitgezonderde items getoond werden als een gebruiker een item wilde toevoegen
(met name als een document een groot aantal uitgezonderde items bevatte);
- in de detailweergave van rekeningen in een dynamische tabel onjuiste gegevens werden getoond;
- tekstsecties met tabellen in specificaties altijd links uitgelijnd werden weergegeven in een PDF-weergave van het document;
- de printinstellingen voor de marges van hoofdstukken overschreven werden met de marges die waren ingesteld onder Printinstellingen voor document;
- negatieve getallen weergegeven tussen aanhalingstekens niet goed werden uitgelijnd;
- de analyse-sectie niet goed werd weergegeven als een figuur geen gegevens bevatte;
- een time-out optrad als de gebruiker een document wilde printen met een analyse en het soort grafiek was niet opgegeven.
Overig
Tenslotte zijn een aantal algemene problemen opgelost waarbij
- de kantoorlaag niet kon worden bijgewerkt met de meeste recente versie van de template;
- voor sommige apps geen opdrachten konden worden aangemaakt en de pagina vast liep bij het laden;
- het importeren van de saldibalans via online boekhoudsoftware niet werkte zoals het hoort;
- de knop Opslaan niet werkte als gebruikers negatieve saldi voor het huidige jaar wilden wijzigen op de pagina Data;
- links naar interne pagina's (zoals de Transactie-import) die werden toegevoegd in Issues niet werkten;
- een onjuist aantal 'te reviewen items' werd getoond bij de reviewtools Niet afgetekend en Geoptimaliseerd;
- een foutmelding opkwam als gegevens uit een geconsolideerde opdracht werden overgenomen voor een nieuwe opdracht;
- de formule Ondernemingsvorm (fx) niet de juiste gegevens ophaalde wanneer een aangepaste ondernemingsvorm is opgegeven.