Wijzigingen SRA Controle Manager 2020
De SRA Controle Manager is geactualiseerd op basis van de wet- en regelgeving en nieuwe verkregen inzichten.
In het werkprogramma 2020 komt de NV NOCLAR bij van toepassing zijnde werkstappen nadrukkelijker naar voren. Daarnaast is de wijziging in de VGBA (artikel 15a, verplicht collegiaal overleg bij nieuwe cliënt) geïmplementeerd.
Tevens is er een voorloopvraag m.b.t. het proces van opdrachtaanvaarding/-continuering. Als dit proces bij u centraal is georganiseerd, dan kunt u daarnaar verwijzen en dan zullen de betreffende werkstappen in het werkprogramma controle vervallen.
Verder zijn de tarieven voor de vennootschapsbelasting aangepast en zijn er (beperkte) wijzigingen in de verslaggevingsregels jaarrekening 2020. Tot slot bevat het werkprogramma inzake continuïteit een werkstap inzake de gevolgen van het COVID-19 virus.
Onderstaande staan de overige functionele en technische wijzigingen t.o.v. versie SRA CCM 2019.
Let op: De SRA CCM 2020 kan enkel gebruikt worden onder CWP 2019 en hoger.
Key controls opgenomen in het controleplan
In paragraaf 'Analyse beheersingsomgeving per proces' worden nu ook de onderkende key-controls opgenomen met daarbij aangegeven of ze getest gaan worden.
Layout risicodocumenten
In de risicodocumenten is nu de documentstructuur opgenomen, waarmee éénvoudig genavigeerd kan worden binnen het risicodocument.
Daarnaast zijn de volgende layout-wijzigingen doorgevoerd:
- leesbaarheid van de hoofdstukken “werkprogramma instructies interim” en “werkprogramma-instructies eindejaars” is verbeterd;
- freeze verwijderd om de getoonde informatie op het scherm te vergroten;
- knop “Muteren risico” opgenomen in freeze;
- "Informatie risico" in apart hoofdstuk opgenomen; en
- “Controledoelstellingen” in apart hoofdstuk opgenomen.
Controleplan flexibeler gemaakt
In het controleplan is nu de mogelijkheid opgenomen om vrije hoofdstukken op te nemen.
Indien in dit vrije hoofdstuk een (kantoor-)werkprogramma of checklist wordt gekoppeld wordt de daarin opgenomen conclusie automatisch getoond.
Beschrijving huishouding flexibeler gemaakt
Aan elk hoofdstuk in de beschrijving van de huishouding kunnen nu documentreferenties gekoppeld worden.
In de beschrijving huishouding is de mogelijkheid opgenomen om vrije hoofdstukken toe te voegen en ook daaraan documentreferenties te koppelen.
Overige wijzigingen
- CWNLCOM-118 - #44993: Indien de algehele controleaanpak in 1.14.9 overwegend gegevensgericht is kan er nu op procesniveau wel gekozen worden voor systeemgericht;
- CWNLCOM-145 - #45763: Het koppelen van risico's tussen werkprogramma personeelskosten en het salarisproces in de interim- en planningsfase werkt analoog aan de andere processen.
- CWNLCOM-169 - #45952: In de leadsheet wordt nu verwezen naar ls 3.0 i.p.v. naar de mappings;
- CWNLCOM-193 - #47031: Key control effectief in controle strategiematrix processen (2.30.4) werd soms als 1 weergegeven in plaats van Ja;
- CWNLCOM-207: De documenten 4.1.10 t/m 4.1.14 worden nu standaard toegevoegd aan het controledossier;
- CWNLCOM-238: Klantinstructies kunnen ook gewijzigd worden door dubbel op te klikken i.pv. rechtermuisknop;
- CWNLCOM-245: Mogelijkheid om meerdere aantekeningtypes te selecteren bij het aanmaken van een aantekening via de aantekeningbutton in een werkprogramma of checklist;
- CWNLCOM-251: Linken naar de COS geactualiseerd (versie 2020);
- CWNLCOM-264 - #48682: De bedragen huidig jaar en voorgaand jaar worden in de freeze getoond van de sectiememode ;
- CWNLCOM-266: Informatie uit de risico A4 wordt juist meegenomen met de groepscontrole;
- CWNLCOM-269 - #48889: Instructies uit Library kunnen toegevoegd worden wanneer een groepscontrole document ontkoppeld is;
- CWNLCOM-287: Vanuit het risicoformulier kunnen nu instructies voor eindejaarswerkprogramma groepsaccountant aangemaakt worden;
- CWNLCOM-310: Documentenbeheer in de Dochter toont juiste informatie over groepsdocument.
Contentwijzigingen
1.1 Voorloopvragen
Nieuw:
Vraag 1:
Is er binnen de organisatie sprake van een centraal proces van opdrachtaanvaarding en -continuatie, inclusief centrale registratie hiervan?
Indien deze vraag met ‘Ja’ wordt beantwoord vervallen de instructies in 1.4.1 (Onafhankelijkheid), 1.5.1 (Opdrachtaanvaarding) en 1.5.2 (Opdrachtcontinuatie). De conclusievelden blijven wel staan om daar de bevindingen uit het centrale proces te documenteren.
Cheklist 1.9.1 Wwft en de Wwft-formulieren (1.9.2 en 1.9.3) vervallen in dit geval geheel.
1.13.2 Checklist continuïteit vooraf
Nieuw:
Vraag 4:
Incidenteel, de gevolgen van het Coronavirus COVID-19 voor de continuïteit van de entiteit.
3.3.1.1 Werkprogramma goodwill
Vervallen:
Vraag 110:
Beoordeel of de standpunten en besluiten van het management een aanwijzing vormen voor mogelijke oneigenlijke beïnvloeding
3.3.3.1 Werkprogramma materiële vaste activa
Vervallen:
Vraag 96:
Beoordeel of de standpunten en besluiten van het management een aanwijzing vormen voor mogelijke oneigenlijke beïnvloeding
Vraag 122:
Beoordeel of de standpunten en besluiten van het management een aanwijzing vormen voor mogelijke oneigenlijke beïnvloeding
Vraag 217:
Beoordeel of de standpunten en besluiten van het management een aanwijzing vormen voor mogelijke oneigenlijke beïnvloeding
3.3.3.9 Werkprogramma vastgoedbeleggingen
Vervallen:
Vraag 73:
Beoordeel of de standpunten en besluiten van het management een aanwijzing vormen voor mogelijke oneigenlijke beïnvloeding.
3.3.7.1 Werkprogramma voorraden
Vervallen
Vraag 143:
Beoordeel of de standpunten en besluiten van het management een aanwijzing vormen voor mogelijke oneigenlijke beïnvloeding.
3.3.8.1 Werkprogramma onderhanden projecten
Vervallen:
Vraag 93:
Beoordeel of de standpunten en besluiten van het management een aanwijzing vormen voor mogelijke oneigenlijke beïnvloeding
Vraag 129:
Beoordeel of de standpunten en besluiten van het management een aanwijzing vormen voor mogelijke oneigenlijke beïnvloeding
Vraag 164:
Beoordeel of de standpunten en besluiten van het management een aanwijzing vormen voor mogelijke oneigenlijke beïnvloeding
3.3.9.1 Werkprogramma debiteuren
Vervallen:
Vraag 79:
Beoordeel of de standpunten en besluiten van het management een aanwijzing vormen voor mogelijke oneigenlijke beïnvloeding
3.3.14.1 Werkprogramma voorzieningen
Vervallen:
Vraag 85:
Beoordeel of de standpunten en besluiten van het management een aanwijzing vormen voor mogelijke oneigenlijke beïnvloeding
Vraag 113:
Beoordeel of de standpunten en besluiten van het management een aanwijzing vormen voor mogelijke oneigenlijke beïnvloeding
Vraag 142:
Beoordeel of de standpunten en besluiten van het management een aanwijzing vormen voor mogelijke oneigenlijke beïnvloeding
Vraag 174:
Beoordeel of de standpunten en besluiten van het management een aanwijzing vormen voor mogelijke oneigenlijke beïnvloeding.
Vraag 203:
Beoordeel of de standpunten en besluiten van het management een aanwijzing vormen voor mogelijke oneigenlijke beïnvloeding
Vraag 248:
Beoordeel of de standpunten en besluiten van het management een aanwijzing vormen voor mogelijke oneigenlijke beïnvloeding
Vraag 280:
Beoordeel of de standpunten en besluiten van het management een aanwijzing vormen voor mogelijke oneigenlijke beïnvloeding.
Vraag 311:
Beoordeel of de standpunten en besluiten van het management een aanwijzing vormen voor mogelijke oneigenlijke beïnvloeding
Vraag 343:
Beoordeel of de standpunten en besluiten van het management een aanwijzing vormen voor mogelijke oneigenlijke beïnvloeding
3.15.1 Werkprogramma langlopende schulden
Nieuw:
Vraag 35:
Stel vast dat een mutatie-overzicht per groep langlopende schulden is opgenomen, inclusief vermelding kortlopend deel (Zie voorbeeld van mutatie-overzicht langlopende schulden RJ 254 Bijlage; gewijzigd in RJ 2019).
3.3.40.1 Werkprogramma belastingen
Vervallen:
Vraag 70:
Beoordeel of de standpunten en besluiten van het management een aanwijzing vormen voor mogelijke oneigenlijke beïnvloeding
3.3.46.1 Werkprogramma schattingen
Vervallen:
Vraag 12:
Beoordeel of de standpunten en besluiten van het management een aanwijzing vormen voor mogelijke oneigenlijke beïnvloeding
4.1.13 Afwerkingsmemorandum
Nieuw:
Vraag 20:
Indien sprake is van niet-naleving van relevante wet- en regelgeving door controlecliënt, handel overeenkomstig de NV NOCLAR en volg de structuur en het stappenplan, zoals opgenomen in de Toelichting behorende bij de NV NOCLAR.