De SRA Beoordelings Manager is geactualiseerd op basis van vernieuwde wet- en regelgeving. De checklist opdrachtgerichte onafhankelijkheid vermeldt nu expliciet verbodsbepalingen, de checklist opdrachtaanvaarding/-continuatie is uitgebreid met integriteitsrisico’s (voorbeelden) en de Wwft-checklist is uitbreid met voorbeelden van Wwft-risico’s. In de planningsfase zijn de checklist bedrijfsverkenning en de checklist beoordeling AO/IB vervangen door nieuwe, actuele checklists inzake kennis van de huishouding en beoordeling interne beheersingsomgeving.
In het werkprogramma voorzieningen is aandacht besteed aan de gevolgen van de verlaging van het VPB tarief vanaf 2019 voor wat betreft de waardering van de voorziening latente belastingen en/of latente belastingvorderingen.
Tot slot is er een werkstap inzake kosten groot onderhoud (met een verwijzing naar de SRA-Signalering Kosten groot onderhoud) toegevoegd in de werkprogramma’s overige bedrijfskosten en materiële vaste activa.
Daarnaast zijn de verwijzingen in de Werkprogramma's geüpdated naar de meest recente richtlijnen namelijk COS 2019.
Hieronder staan de wijzigingen benoemd ten opzichte van versie SRA Beoordelingsmanager 2018.
Nieuwe features
Centrale productinstellingen
Let op: in de SRA CBM 2019 kan niet meer gewerkt worden zonder de centrale productinstellingen die met de Toolbox ingesteld kunnen worden. Om de productpaden in te stellen kunt u dit artikel raadplegen. Stel ook de paden voor SRA CBM 2018 in. Dit heeft de volgende voordelen:
- Gebruikers kunnen geen foute paden meer instellen, met bijbehorende synchronisatieproblemen tot gevolg;
- Gebruikers hoeven voor de conversie geen paden meer in te stellen, wat tijd en fouten bespaart;
- Indien er van server veranderd wordt, hoeven er geen paden per dossier meer veranderd te worden, maar dit kan door een eenmalige aanpassing door de beheerder.
- De beheerderstemplate is hiermee komen te vervallen. De content editor kan zelfstandig opgestart worden. Vanwege deze wijziging is het niet meer nodig een aparte server- en werkstationinstallatie te doen.
Werkprogramma's
Bovenin de werkprogramma's is het nu mogelijk om te klikken op te bedragen om een drill-down te krijgen van de onderliggende grootboekrekeningen.
Opgeloste issues
- De layout van document 4.1.3 Afsluitende cijferbeoordeling blijft juist wanneer een kolom uitgeschakeld wordt;
- Het afsluiten van document 3.1.2 Materialiteitsoverzicht in de EZ/VOF template toont geen foutmelding meer;
- In document 1.17.2 beoordelingsplan werkt in het rechtermuismenu bij hoofdstuk 1 "Voorbereidende opdrachtactiviteiten" het aan- en uitvinken van opties op de juiste manier;
- In document 4.1.10 Afrondingsmemo zijn de "opties voor afrondingsmemo" gelijkgetrokken met de inhoudsopgave.
Verwijderde documenten:
- Document 1.17.7 - Initiële cijferanalyse (de functionaliteiten zijn toegevoegd aan 1.1.2 - postenoverzicht & 3.1.2 Materialiteitsoverzicht)
Hernoemde documenten:
- 13.3 Checklist bedrijfsverkenning naar 1.13.3 Checklist beschrijving huishouding
- 14.1 Checklist beoordeling AO/IB bij beoordelingsopdracht naar 1.14.1 Checklist interne beheersingsomgeving
Geheel vervangen documenten:
- 1.13.3 - Checklist beschrijving huishouding
- 1.14.1 - Checklist interne beheersingsomgeving
Nieuwe documenten
- 6.1.3 - Kruistabel 2400 COS
Gewijzigde documenten:
1.5.1 Opdrachtaanvaarding
Nieuw:
Vraag 2:
Het integriteitsrisico is op basis van de uitkomsten van de integriteitsbeoordeling ingeschat op (hoog/gemiddeld/laag).
1.5.2 Opdrachtcontinuatie
Nieuw:
Vraag 2:
Het integriteitsrisico is op basis van de uitkomsten van de integriteitsbeoordeling ingeschat op (hoog/gemiddeld/laag).
1.9.1 Wwft checklist
Verwijderd:
Vraag 6:
De cliënt is geclassificeerd naar (hoog/gemiddeld) risico aan de hand van de volgende criteria:
- aard van de opdracht;
- mate waarin het openbaar belang bij de opdracht betrokken is;
- integriteit van de cliënt;
- branche;
- corruptierisico;
- financiële positie;
- complexiteit van de structuur;
- afwijkende transacties;
- ervaringen uit het verleden;
- ervaringen bij vergelijkbare opdrachten.
Nieuw:
Vraag 6:
De UBO-gegevens komen overeen met de vastleggingen in het UBO-register.
Vraag 7:
Neem ten behoeve van de beoordeling van Wwft risico's kennis van SRA-Praktijkhandreiking Wwft, in het bijzonder hoofdstuk 4 'Cliëntenonderzoek':
Bij de beoordeling van Wwft risico's is o.a. aandacht besteed aan:
- eigendoms- en zeggenschapsverhoudingen van de cliënt en de identiteit van de UBO's;
- complexiteit van de structuur;
- branche waarin de cliënt werkzaam is;
- binnenlandse of buitenlandse PEP (politiek prominent persoon);
- problemen bij verificatie van de identiteit van cliënt;
- problemen bij het verkrijgen inzicht in de zeggenschapsstructuur;
- problemen bij het vaststellen van de UBO('s);
- cliëntgebonden risicofactoren (b.v. onduidelijkheid/wijziging activiteiten, eigendom en/of structuur, veel contant geldverkeer, keus/honorarium accountant, terughoudendheid/weigering verstrekken relevante informatie);
- product/dienst risicofactoren (b.v. niet binnen de activiteiten passende transacties, ontvangen/betaalde gelden van/aan onbekenden of niet verbonden derden, internationale structuren die eigendom/economisch belang verhullen);
- geografische risicofactoren (b.v. persoon/entiteit uit hoog risicoland in structuur, persoon/entiteit gevestigd in hoog risicoland, transacties met hoog risicolanden en/of met landen in oorlog/gewapende conflicten);
- integriteit van de cliënt;
- corruptierisico;
- overige (Wwft) risico's.
3.3.29.1 Werkprogramma overige bedrijfskosten
Nieuw:
Vraag 6:
Stel vast dat kosten van groot onderhoud niet direct ten laste van het resultaat worden gebracht (RJk B2.122). Raadpleeg hiervoor SRA-Signalering 'Kosten groot onderhoud'.
3.3.3.1 Werkprogramma materiële vaste activa
Nieuw:
Vraag 6:
Stel vast dat over de geactiveerde kosten van groot onderhoud afzonderlijk wordt afgeschreven vanaf het moment van verwerking van het actief (componentenbenadering, zie RJk B2.122,129). Raadpleeg hiervoor SRA-Signalering 'Kosten groot onderhoud'.