Wijzigingen SRA Controle Manager 2019
Het SRA-werkprogramma Controle is geactualiseerd op basis van wet- en regelgeving zoals Wwft (n.a.v. herziene Wwft d.d. 25 juli 2018), nadere voorschriften NOCLAR (vanaf 1 januari 2019 van toepassing) en beoordeling integriteitsrisico’s (SIRA).
Daarnaast is in het werkprogramma Materialiteit de werkstap inzake motivering materialiteit n.a.v. stakeholderanalyse toegevoegd en is het werkprogramma Consolidatie gesplitst in een onderdeel planning en uitvoering. In het werkprogramma Groepsaccountant is een werkstap toegevoegd m.b.t. de geconsolideerde jaarrekening ‘overall’. Tot slot is het werkprogramma Personeelskosten v.w.b. controle WNT geactualiseerd naar aanleiding van wijzigingen in de WNT.
Hierna volgt een toelichting van de belangrijkste contentwijzigingen:
- 1.12.2 en 1.12.3 (WP materialiteit): benadrukking motivering bepaalde materialiteit n.a.v. stakeholdersanalyse;
- 1.13.3 (WP naleving wet- en regelgeving): aanpassing/toevoegingen n.a.v. nadere voorschriften NOCLAR (v.a. 1 januari 2019 van toepassing);
- 1.17.4 (WP consolidatie – planning): een nieuw werkprogramma, ontleend aan het bestaande WP Consolidatie. Het bestaande WP is gesplitst in een WP Consolidatie t.b.v. planning (1.17.4) en uitvoering (3.3.37.1);
- 1.4.1 (Onafhankelijkheidschecklist): benadrukking verbodsbepalingen per onderdeel (ontleend aan de geactualiseerde SRA PH Onafhankelijkheid);
- 1.5.1/1.5.2 (Opdrachtaanvaarding/-continuering): uitbreiding (indicaties) integriteitsrisico’s (ontleend aan de SRA-Signalering SIRA) alsmede risicoclassificatie voor zowel integriteitsrisico als corruptierisico. Aanvulling werkstappen opdrachtaanvaarding, inclusief toevoeging werkstap toereikendheid (vaktechnisch) budget;
- 1.9.1 (Wwft-checklist): uitbreiding (indicaties) Wwft-risico’s (ontleend aan de geactualiseerde SRA PH Wwft);
- 2.30.1 (Evaluerend memo interimcontrole): verwijzing naar NOCLAR;
- 3.3.0.3 (WP groepsaccountant – uitvoering): toevoeging werkstap inzake evaluatie werkzaamheden m.b.t. zowel significante als niet-significante groepsonderdelen;
- 3.3.1.1 (WP goodwill): toevoeging onderdeel/werkstap ‘Transacties onder gemeenschappelijke leiding’ (met verwijzing naarSRA PH De verwerking van transacties onder gemeenschappelijke leiding);
- 3.3.13.1 (WP eigen vermogen): idem (transacties onder gemeenschappelijke leiding);
- 3.3.14.1 (WP voorzieningen): toevoeging werkstap inzake kosten groot onderhoud (met verwijzing naarSRA-Signalering Kosten groot onderhoud);
- 3.3.3.1 (WP materiële vaste activa): idem (kosten groot onderhoud);
- 3.3.31.1 (WP personeelskosten): actualisering onderdeel controle WNT;
- 3.3.32.1 (WP overige bedrijfskosten): toevoeging werkstap inzake kosten groot onderhoud
- 3.3.37.1 (WP consolidatie): zie hiervoor (1.17.4);
- 3.3.40.1/3.3.41.1 (WP belastingen/vennootschapsbelasting): aandacht voor verlaging VPB tarief vanaf 2019;
- 3.3.5.1 (WP overige financiële vaste activa): idem (verlaging VPB tarief vanaf 2019);
- 4.1.13 (Afwerkingsmemorandum): meerdere vragen in 1 werkstap uitgesplitst naar 1 vraag per werkstap;
- 4.1.9 (WP evaluatie van afwijkingen): benadrukking/verduidelijking ‘ruimte voor ongecorrigeerde afwijkingen bij foutenevaluatie; toevoeging werkstap inzake aanwijzingen voor fraude (gebaseerd op COS 240-35, A51);
Onderstaande staan de overige functionele en technische wijzigingen t.o.v. versie SRA CCM 2018.
Nieuwe features
Centrale productinstellingen
Let op: in de SRA CCM 2019 kan niet meer gewerkt worden zonder de centrale productinstellingen die met de Toolbox ingesteld kunnen worden. Om de productpaden in te stellen kunt u dit artikel raadplegen. Stel ook de paden voor SRA CCM 2018 in. Dit heeft de volgende voordelen:
- Gebruikers kunnen geen foute paden meer instellen, met bijbehorende synchronisatieproblemen tot gevolg;
- Gebruikers hoeven voor de conversie geen paden meer in te stellen, wat tijd en fouten bespaart;
- Indien er van server veranderd wordt, hoeven er geen paden per dossier meer veranderd te worden, maar dit kan door een eenmalige aanpassing door de beheerder.
- De beheerderstemplate is hiermee komen te vervallen. De content editor kan zelfstandig opgestart worden. Vanwege deze wijziging is het niet meer nodig een aparte server- en werkstationinstallatie te doen.
Omzetuitsplitsing gekoppeld aan groep 4
Voorgaand jaar is de mogelijkheid gegeven om de omzet in het postenoverzicht te splitsen in de diverse omzetcategorieën. Nu hebben we hiervoor een aparte groep aangemaakt, waar de omzet via het hamburgermenu gekoppeld kan worden aan een groep "Omzetuitsplitsing". Voordeel hiervan is dat we daar dan ook leadsheets aan kunnen koppelen.
Hierdoor hoeft ook niet meer in de voorloopvragen aangegeven te worden hoeveel vrije omzetstromen u wilt toevoegen, omdat dit nu vanuit het mappen aan groep 4 geregeld wordt.
Risico-analysematrix
Document 5.1.1 "risico-analysematrix" is uitgebreid met twee kolommen zodat ook de motivatie van de inschatting van kans en impact van het risico wordt weergegeven.
De kolommen in het risico-overzicht kunnen nu middels het rechtermuismenu verborgen worden.
Er kan in het risico-overzicht gefilterd worden op de risicosoort, omdat met de komst van de LRAMB in CCM 2018 het aantal risico's aanzienlijk groot kan worden, waardoor het minder overzichtelijk werd.
Werkprogramma's
Bovenin de werkprogramma's is het nu mogelijk om te klikken op te bedragen om een drill-down te krijgen van de onderliggende grootboekrekeningen.
Bovenin het werkprogramma wordt nu ook de risicosoort getoond.
Scoping in de groepscontrole
Documenten 1.12.4 en 4.10.1.1 zijn op de volgende punten aangepast om meer aansluiting te hebben met de praktijkhandreiking van SRA:
- Kolom "opdracht" gewijzigd in "Aard en omvang van de te verrichten werkzaamheden (scope)";
- Kolom % van totaal omzet toegevoegd;
- Kolom % van balanstotaal toegevoegd;
- Linken naar helpteksten NBA en praktijkhandreiking SRA toegevoegd in het hamburgermenu;
- Totaaltelling toegevoegd voor de kwantitatieve gegevens;
- De niet-kwantitatieve gegevens worden bewaard bij een jaarovergang.
Key controls
In het risicoformulier kan nu bij de effectiviteit van keycontrols dat deze nvt is, omdat deze niet altijd hoeven te worden getest.
Voor risico's met het soort LRAMB wordt bewust geen risicoformulier aangemaakt. Hier kan derhalve niet worden aangegeven of de key controls effectief zijn. Om dit toch te bewerkstelligen hebben we hiertoe in de risico-analysematrix de mogelijkheid gegeven om dit alsnog aangegeven.
In document 1.17.4 controlestrategiematrix is het vanaf deze versie mogelijk om de keycontrols aan te passen door hierop te dubbelklikken, waarna de control wizard wordt geopend.
In document 2.30.4 wordt nu een Nee aangeven bij keycontrols effectief, indien de checkbox in de werkprogramma's interim niet is aangevinkt.
Functioneel model
Grouping 7 "Functioneel model" is toegevoegd aan de dossiertemplate en ook tijdens een dossierconversie. Tevens zijn hiertoe leadsheets toegevoegd die getriggerd worden met een voorloopvraag.
Kantoorinstellingen tbv lay out werkprogramma
Op kantoorniveau kan nu in de content editor onder basisinstellingen worden voorgedefinieerd wat wordt weergegeven bovenin de werkprogramma's. Het gaat om:
- Bedragen;
- Controledoelstellingen;
- Wat kan verkeerd lopen.
De risico's worden altijd weergegeven.
Dossierconversie op kantoor niveau instellen
Vanaf Manager versie 2019 is het op kantoorniveau mogelijk gemaakt om de instellingen voor dossierconversie te modificeren. Hiervoor is een optie in de CaseWare Content Editor Manager toegevoegd.
Dossierconversie bestaat uit 6 tabbladen dit omvat:
- Instellingen
- Verwijderen
- Vervangen
- Update CaseView documenten
- Hernummeren
- Verplaatsen
- Rollen muteren
Zie voor nadere uitleg het artikel "4.12 Dossierconversie op kantoor niveau instellen"
Bugfixing
- 2010106494 - #7063: Als gebruiker wil ik een check (blokkade en melding) als ik een dossierconversie voor de managers wil uitvoeren voor meer dan 2 jaar in 1 keer;
- 2010108833 - #34042 - Ik wil als gebruiker dat document 1.12.1 materialiteitsberekening de juiste benaming toont in kolom % mat;
- 2010108859 - #34402 - Ik wil als gebruiker dat document 1.17.5 Controlestrategiematrix (posten) de beweringen volledig laat zien in alle posten;
- 2010108863 - #34471 - Als gebruiker wil ik geen spelfout in formulier 1.9.2 (er staat geboortdedatum ipv geboortedatum);
- 2010108933 - #35306 - Als gebruiker wil ik de koppeling naar werkprogramma's vrije omzetten uit 1.17.4 naar de checklisten AO/IB (1.14.x) ipv naar 2.2.2 hebben;
- 2010108944 - #35414: Ik wil als gebruiker dat ik in de instellingen van de sectiememo's een vink bij hoofdstuk opnemen kunnen zetten als ik meerdere opties heb. De opties in de instellingen van de sectiememo's zijn recht getrokken;
- 2010109018 - #36466 - Als gebruiker wil ik niet dat de baten in huidig jaar meegenomen worden bij de telling van de te spitsen omzet in het postenoverzicht;
- 2010109043 - #36666 - CCM 2019: Ik wil als gebruiker in document 1.17.5 de keuze voor verborgen kolommen behouden blijft bij opnieuw openen;
- 2010109066 - #36860 - Als gebruiker wil ik geen melding bij openen werkprogramma'en sectiememo's over onjuiste installatie CaseWare SBR editor.
- 2010109055 - Als SRA willen we dat in hoofdstuk 14 "Conclusie foutenevaluatie" ipv uitvoeringsmaterialiteit het verschil tussen M en UM wordt weergegeven (Definitieve materialiteit - definitieve uitvoeringsmaterialiteit);
- 2010109067 - Extra optie in 6.1.1 om paden naar Financials te verwijderen uit de CV database indien er geen jaarrekening in het dossier wordt gebruikt;
- 2010109047 - Als gebruiker wil ik dat de metadata mbt risico's wordt bijgewerkt als ik een risico muteer vanuit het risicoformulier/controlestrategiematrixen/risicoanalyseoverzicht;
- 2010109049 - Als beheerder wil ik dat alle metadata velden verwijderd worden bij de dossierconversie;
Nieuw metadata-id's:
- Corruptierisico (vraag 2 in 1.5.1 Opdrachtaanvaarding)
- Integriteitsrisico (vraag 2 in 1.5.1 Opdrachtaanvaarding)
Nieuwe documenten
- 1.17.4 - Werkprogramma Consolidatie-Planning
- 3.3.10.1 - Werkprogramma Vorderingen groepsmij en overige deelnemingen
- 3.3.10.2 - Sectiememo Vorderingen groepsmij en overige deelnemingen
- 3.3.10.3 - L/S Vorderingen groepsmij en overige deelnemingen
Hernoemde (hernummerde) documenten
- 3.3.35.1 “Werkprogramma Gebeurtenissen na balansdatum ” naar 4.1.0 “Werkprogramma Gebeurtenissen na balansdatum”
- 1.14.23 “Checklist Jaarafsluiting” naar 1.14.40 “Checklist Jaarafsluiting”
- 1.14.30 “Checklist Frauderisico’s” naar 1.14.41 “Checklist Frauderisico’s”
- 1.14.40 “Totaaloverzicht risico’s en controls” naar 1.14.45 “Totaaloverzicht risico’s en controls”
Gewijzigde documenten
1.12.2 Werkprogramma materialiteit (enkelvoudig)
Nieuw:
Vraag 11:
Motiveer de bepaalde materialiteit naar aanleiding van de uitgevoerde stakeholdersanalyse en leg hierbij vast waarom is gekozen voor het gehanteerde percentage en de geselecteerde benchmark.
1.12.3 Werkprogramma materialiteit (geconsolideerd)
Nieuw:
Vraag 12:
Motiveer de bepaalde materialiteit naar aanleiding van de uitgevoerde stakeholdersanalyse en leg hierbij vast waarom is gekozen voor het gehanteerde percentage en de geselecteerde benchmark.
1.13.3 Werkprogramma naleving wet- en regelgeving
Nieuw:
Vraag 10:
Bespreek intern (b.v. met compliance officer) of op grond van NV NOCLAR melding van niet-naleving van wet- en regelgeving dient plaats te vinden en documenteer de uitkomsten van dit overleg.
1.5.1 Opdrachtaanvaarding
Nieuw:
Vraag 2:
Het integriteitsrisico is op basis van de uitkomsten van de integriteitsbeoordeling ingeschat op (hoog/gemiddeld/laag).
Vraag 4:
Het corruptierisico is op basis van de uitkomsten van de voorgaande werkstap ingeschat op (hoog/gemiddeld/laag).
Vraag 8:
Het (vaktechnisch) budget is voldoende om de opdracht overeenkomstig van toepassing zijnde wet- en regelgeving uit te voeren.
1.5.2 Opdrachtcontinuering
Nieuw:
Vraag 2:
Het integriteitsrisico is op basis van de uitkomsten van de integriteitsbeoordeling ingeschat op (hoog/gemiddeld/laag).
Vraag 4:
Het corruptierisico is op basis van de uitkomsten van de voorgaande werkstap ingeschat op (hoog/gemiddeld/laag).
Vraag 7:
Het (vaktechnisch) budget is voldoende om de opdracht overeenkomstig van toepassing zijnde wet- en regelgeving uit te voeren.
1.9.1 Wwft-checklist
Nieuw:
Vraag 7:
Neem ten behoeve van de beoordeling van Wwft risico's kennis van SRA-Praktijkhandreiking Wwft, in het bijzonder hoofdstuk 4 'Cliëntenonderzoek':
Bij de beoordeling van Wwft risico's is o.a. aandacht besteed aan:
- eigendoms- en zeggenschapsverhoudingen van de cliënt en de identiteit van de UBO's;
- complexiteit van de structuur;
- branche waarin de cliënt werkzaam is;
- binnenlandse of buitenlandse PEP (politiek prominent persoon);
- problemen bij verificatie van de identiteit van cliënt;
- problemen bij het verkrijgen inzicht in de zeggenschapsstructuur;
- problemen bij het vaststellen van de UBO('s);
- cliëntgebonden risicofactoren (b.v. onduidelijkheid/wijziging activiteiten, eigendom en/of structuur, veel contant geldverkeer, keus/honorarium accountant, terughoudendheid/weigering verstrekken relevante informatie);
- product/dienst risicofactoren (b.v. niet binnen de activiteiten passende transacties, ontvangen/betaalde gelden van/aan onbekenden of niet verbonden derden, internationale structuren die eigendom/economisch belang verhullen);
- geografische risicofactoren (b.v. persoon/entiteit uit hoog risicoland in structuur, persoon/entiteit gevestigd in hoog risicoland, transacties met hoog risicolanden en/of met landen in oorlog/gewapende conflicten);
- integriteit van de cliënt;
- corruptierisico;
- overige (Wwft) risico's.
3.3.0.3 Werkprogramma groepsaccountant (uitvoering)
Nieuw:
Vraag 5:
Stel vast dat het geheel aan uitgevoerde werkzaamheden, bestaande uit het beoordelen van werkzaamheden van andere accountants van significante groepsonderdelen en het uitvoeren van cijferanalyses op groepsniveau voor niet significante groepsonderdelen, toereikend is in het kader van de controle van de geconsolideerde jaarrekening.
3.3.1.1 Werkprogramma Goodwill
Nieuw:
Vraag 10:
- I transacties onder gemeenschappelijke leiding
Vraag
Stel vast dat bij de verwerking van transacties onder gemeenschappelijke leiding de 'purchase accounting' methode terecht is toegepast. Deze methode mag alleen worden toegepast indien daarmee recht wordt gedaan aan de economische realiteit van de transactie. Zie ook SRA-Praktijkhandreiking 'De verwerking van transacties onder gemeenschappelijke leiding'.
Vraag
Stel vast dat de 'purchase accounting' methode op een juiste wijze in de jaarrekening is verwerkt en toegelicht. Bij 'purchase accounting' vindt waardering overgenomen activa en verplichtingen plaats tegen reële waarde overnamedatum, worden vergelijkende cijfers niet aangepast en kan er sprake zijn van goodwill. Zie ook RJ 216 Fusies en overnames.
3.3.3.1 Werkprogramma Materiële vaste activa
Nieuw:
Vraag
Stel vast dat over de geactiveerde kosten van groot onderhoud afzonderlijk wordt afgeschreven vanaf het moment van verwerking van het actief (componentenbenadering, zie RJ 212.448). Raadpleeg hiervoor SRA-Signalering 'Kosten groot onderhoud'.
3.3.13.1 Werkprogramma Eigen vermogen
Nieuw
Vraag 11:
- J transacties onder gemeenschappelijke leiding
Vraag 28:
Stel vast dat bij de verwerking van transacties onder gemeenschappelijke leiding de 'pooling of interests' methode of de 'carry over accounting' methode terecht is toegepast. Zie ook SRA-Praktijkhandreiking 'De verwerking van transacties onder gemeenschappelijke leiding'.
Vraag 29:
Stel vast dat -indien hiervoor is gekozen- de 'pooling of interests' methode op een juiste wijze in de jaarrekening is verwerkt en toegelicht. Bij 'pooling of interests' vindt waardering overgenomen activa en verplichtingen plaats tegen boekwaarde begin vergelijkend boekjaar, worden vergelijkende cijfers aangepast en is er geen sprake van goodwill. Zie ook RJ 216 Fusies en overnames.
Vraag 30:
Stel vast dat -indien hiervoor is gekozen- de 'carry over accounting' methode op een juiste wijze in de jaarrekening is verwerkt en toegelicht. Bij 'carry over accounting' vindt waardering overgenomen activa en verplichtingen plaats tegen boekwaarde overnamedatum, worden vergelijkende cijfers niet aangepast en is er geen sprake van goodwill. Zie ook RJ 216 Fusies en overnames.
3.3.14.1 Werkprogramma Voorzieningen
Nieuw:
Vraag
Stel vast dat kosten van groot onderhoud niet direct ten laste van het resultaat worden gebracht (RJ 212.445 en 805). Raadpleeg hiervoor SRA-Signalering 'Kosten groot onderhoud'.
3.3.31.1 Werkprogramma Personeelskosten
Nieuw:
Vraag
- groepsverantwoording
Vraag
- foutherstel
Vraag
Stel vast dat de anticumulatiebepalingen (met betrekking tot de bezoldiging die wordt genoten bij gelieerde instellingen en/of de bezoldiging uit hoofde van meerdere functies bij dezelfde WNT-instelling) zijn nageleefd.
Vraag:
Stel indien van toepassing vast dat op correcte wijze gebruik is gemaakt van de mogelijkheid om de WNT-gegevens op groepsniveau te verantwoorden.
Vraag
Stel vast dat fouten in de WNT-verantwoording die na vaststelling van het financieel verslaggevingsdocument zijn geconstateerd, zijn hersteld conform de procedure die daartoe is vastgelegd in de Uitvoeringsregeling WNT.
3.3.32.1 Werkprogramma Overige bedrijfskosten
Nieuw:
Vraag
Stel vast dat kosten van groot onderhoud niet direct ten laste van het resultaat worden gebracht (RJ 212.445 en 805). Raadpleeg hiervoor SRA-Signalering 'Kosten groot onderhoud'.
3.3.37.1 Werkprogramma Consolidatie
Verwijderd
Vraag 1:
Staat de entiteit aan het hoofd van een groep? NB: Zie RJ 217.2 voor uitwerking van dit begrip.
Vraag 2:
Vallen de (geconsolideerde) gegevens van de groep binnen de groottecriteria voor kleine rechtspersonen en wordt derhalve gebruik gemaakt van de vrijstelling voor kleine groepen (artikel 2: 407 lid 2 BW)?
Vraag 3:
Kan gebruik gemaakt worden van de vrijstelling voor tussenhoudstermaatschappijen (artikel 2: 408 lid 1 BW)?
Vraag 5:
Stel vast welke entiteiten worden betrokken in de consolidatie en evalueer of alle groepsonderdelen zijn opgenomen. Besteed hierbij aandacht aan ingeschatte risico's die uit het consolidatieproces voortkomen. Leg de uitkomsten vast in het dossier en onderbouw eventuele ingenomen standpunten en gebruikte uitzonderingen in de verslaggevingsregels.
Vraag 9:
Stel vast of de grondslagen voor waarderingen en resultatenbepaling voor alle geconsolideerde ondernemingen gelijk zijn. Zo niet, evalueer of de de financiële informatie van dat groepsonderdeel op passende wijze is aangepast met het oog op het opstellen en presenteren van de financiële overzichten van de groep.
Vraag 17:
Indien een of meer in de consolidatie betrokken dochtermaatschappijen door andere accountants worden gecontroleerd, stel dan vast dat aan standaard 600 "Controles van financiële overzichten van de groep (inclusief de werkzaamheden van accountants van groepsonderdelen)" wordt voldaan. Maak hierbij gebruik van het afzonderlijke werkprogramma voor het fungeren als groepsaccountant.
Vraag 18:
Wordt consolidatie op goede gronden achterwege gelaten?
Vraag 19:
Is de toegepaste consolidatiekring juist en volledig?
3.3.40.1 Werkprogramma Belastingen
Nieuw:
Vraag
Stel vast dat bij de waardering rekening is gehouden met de stapsgewijze verlaging tarief vennootschapsbelasting vanaf 2019 tot en met 2021 (t/m € 200.000: 19% / 16,5% / 15%; vanaf € 200.000: 25% / 22,55% / 20,5%).
Vraag
Stel vast dat bij de waardering rekening is gehouden met de stapsgewijze verlaging tarief vennootschapsbelasting vanaf 2019 tot en met 2021 (t/m € 200.000: 19% / 16,5% / 15%; vanaf € 200.000: 25% / 22,55% / 20,5%).
4.1.9 Werkprogramma evaluatie van afwijkingen
Nieuw:
Vraag 21:
Zijn de aard van de tijdens de controle onderkende afwijkingen en de omstandigheden waarin deze afwijkingen plaats hebben een aanwijzing voor fraude?
Vraag 22:
Als een dergelijke aanwijzing voor fraude bestaat, zijn de gevolgen van de afwijking(en) voor andere aspecten van de controle geëvalueerd, met name de betrouwbaarheid van de bevestigingen van het management, rekening houdend met het feit dat een geval van fraude waarschijnlijk geen geïsoleerde gebeurtenis is?
4.1.13 Afwerkingsmemorandum
Nieuw:
Vraag 6:
De managementletter is opgesteld en uitgebracht.
Vraag 9:
De bevindingen naar aanleiding van de (eindejaars)controle zijn gedocumenteerd.
Vraag 10:
De bevindingen naar aanleiding van de (eindejaars)controle zijn besproken met cliënt.
Vraag 20:
Er heeft evaluatie van onderkende frauderisico's, waaronder die ten aanzien van corruptie, plaatsgevonden.
Vraag 21:
Transacties buiten het normale verloop van de bedrijfsactiviteiten of anderszins ongebruikelijk zijn beoordeeld op zakelijkheid.
Vraag 25:
Er zijn n.a.v. de afsluitende cijferanalyse geen -nieuwe of aanvullende- aanwijzingen voor fraude (o.b.v. ongebruikelijke of onverwachte verbanden).