Het SRA-Werkprogramma Controle is geactualiseerd op basis van de huidige wet- en regelgeving, zoals de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
De belangrijkste wijzigingen in het werkprogramma Controle:
· Er is een nieuw werkprogramma met betrekking tot serviceorganisaties (COS 402).
· De externe verslaggevingsregels voor stichtingen en verenigingen zijn opgenomen in het werkprogramma (RJ 640, 650). De eveneens opgenomen werkprogramma’s op basis van RJk C1 en C2 zullen in het najaar ook in het werkprogramma Samenstellen en Beoordelen komen.
· Het SRA-werkprogramma WNT is geactualiseerd en geïntegreerd in het werkprogramma personeelskosten. Dit werkprogramma zal in het najaar ook in het werkprogramma personeelskosten bij Samenstellen en Beoordelen komen.
· De links naar Scienta, de handboeken op de SRA website en de verwijzingen naar de NV COS en RJ zijn geactualiseerd.
Onderstaande staan de wijzigingen t.o.v. versie SRA CCM 2017.
Omzet kunnen uitsplitsen in meerdere stromen
Om de controle op de (volledigheid van de) opbrengstenverantwoording beter te kunnen ondersteunen wordt vanaf Controle Manager 2018 de mogelijkheid geboden om de omzetstromen te splitsen en apart te controleren en te documenteren. Er waren al werkprogramma’s voor Handel, Productie en Dienstverlening, nu worden er nog 5 vrije omzetstromen toegevoegd.
De trigger voor het opnemen van deze werkprogramma’s voor de vrije omzetstromen in het dossier zit in de voorloopvragen. Er is hiertoe een voorloopvraag toegevoegd.
Indien deze vraag met ja wordt beantwoord zullen er 5 checkboxen opkomen. Elk voor 1 van 5 vrije omzet stromen.
Hiertoe zijn er 5 werkprogramma’s in de planningsfase, 5 werkprogramma’s in de interimfase en 5 in de eindejaarsfase toegevoegd. Het is nu dus mogelijk per vrije omzetstroom risico’s en interne beheersingsmaatregelen aan te maken. In het postenoverzicht is de mogelijkheid gegeven de omzet handmatig te splitsen. Deze bedragen zullen ook bovenin de corresponderende werkprogramma’s in de eindejaarsfase terugkomen.
De omzetuitsplitsing werkt ook door in de controlestrategiematrixen, het controleplan, de sectiememo’s, de overall memo’s en het afrondingsmemo.
Extra risicosoort LRAMB
In de 2018 manager wordt een extra risicosoort geïntroduceerd: Laag Risico op een Afwijking van Materieel Belang (LRAMB). Er wordt geen risicoformulier aangemaakt als dit risico wordt geselecteerd.
Testinstructie van een IB-maatregel kan gesorteerd worden.
Bij het aanmaken van een IB-maatregel wordt er automatisch een instructie in het bijbehorende interim werkprogramma aangemaakt om de control op werking te toetsen. Deze komt standaard altijd bovenin het werkprogramma terecht. In de 2018-versie is het nu mogelijk deze te sorteren.
Posten- en materialiteitsoverzicht uitgebreid tbv ICBO
Het posten- en materialiteitsoverzicht is uitgebreid met een aantal kolommen zodat de initiële cijferbeoordeling beter wordt ondersteund. Tevens zijn hiertoe kengetallen en grafieken toegevoegd. Deze zijn bereikbaar via het hamburgermenu links bovenin het postenoverzicht.
De kolommen in het postenoverzicht zijn op dossierniveau uit te zetten middels het rechtermuismenu.
Bugfixing
# 25319 Instructie "van welk risico is er sprake" in wp MVA (296) toonde geen nummer en beantwoording;
Nieuwe documenten
De volgende documenten zijn toegevoegd:
- 1.14.7 Werkprogramma serviceorganisaties
- 1.14.31 Omzet vrij 1 - werkprogramma opzet en bestaan
- 1.14.32 Omzet vrij 2 - werkprogramma opzet en bestaan
- 1.14.33 Omzet vrij 3 - werkprogramma opzet en bestaan
- 1.14.34 Omzet vrij 4 - werkprogramma opzet en bestaan
- 1.14.35 Omzet vrij 5 - werkprogramma opzet en bestaan
- 2.14.1 Testen werking relevante interne beheersingsmaatregelen serviceorganisaties
- 2.14.2 Sectiememo serviceorganisaties
- 2.21.1 Testen werking relevante beheersingsmaatregelen Omzet vrij 1
- 2.21.2 Sectiememo proces Omzet vrij 1
- 2.22.1 Testen werking relevante beheersingsmaatregelen Omzet vrij 2
- 2.22.2 Sectiememo proces Omzet vrij 2
- 2.23.1 Testen werking relevante beheersingsmaatregelen Omzet vrij 3
- 2.23.2 Sectiememo proces Omzet vrij 3
- 2.24.1 Testen werking relevante beheersingsmaatregelen Omzet vrij 4
- 2.24.2 Sectiememo proces Omzet vrij 4
- 2.25.1 Testen werking relevante beheersingsmaatregelen Omzet vrij 5
- 2.25.2 Sectiememo proces Omzet vrij 5
- 3.3.25.1 Werkprogramma Omzet vrij 1
- 3.3.25.2 Sectiememo Omzet vrij 1
- 3.3.25.3 Leadsheet omzet
- 3.3.26.1 Werkprogramma Omzet vrij 2
- 3.3.26.2 Sectiememo Omzet vrij 2
- 3.3.26.3 Leadsheet omzet
- 3.3.27.1 Werkprogramma Omzet vrij 3
- 3.3.27.2 Sectiememo Omzet vrij 3
- 3.3.27.3 Leadsheet omzet
- 3.3.28.1 Werkprogramma Omzet vrij 4
- 3.3.28.2 Sectiememo Omzet vrij 4
- 3.3.28.3 Leadsheet omzet
- 3.3.29.1 Werkprogramma Omzet vrij 5
- 3.3.29.2 Sectiememo Omzet vrij 5
- 3.3.29.3 Leadsheet omzet
- 3.3.41.1 Werkprogramma Vennootschapsbelasting
- 3.3.42.2 Sectiememo Vennootschapsbelasting
- 4.0.2 Werkprogramma jaarrekening en bestuursverslag (RJ640)
- 4.0.3 Werkprogramma jaarrekening en bestuursverslag (RJ650)
- 4.0.4 Werkprogramma jaarrekening en bestuursverslag (Rjk C1)
- 4.0.5 Werkprogramma jaarrekening en bestuursverslag (Rjk C2)
Hernoemde (hernummerde) documenten
De volgende documenten zijn hernummerd:
Oud nr |
Omschrijving |
Nieuw nr |
Omschrijving |
2.20.1 |
Evalueren uitkomsten |
2.30.1 |
Evalueren uitkomsten en afronding |
3.3.18.3 |
Werkprogramma Omzet (Dienstverlening uren) |
3.3.20.1 |
Werkprogramma Omzet (Dienstverlening uren) |
3.3.18.4 |
Sectiememo Omzet (dienstverlening uren) |
3.3.20.2 |
Sectiememo Omzet (dienstverlening uren) |
3.3.18.5 |
Werkprogramma Omzet (Dienstverlening capaciteit) |
3.3.21.1 |
Werkprogramma Omzet (Dienstverlening capaciteit) |
3.3.18.6 |
Sectiememo Omzet (dienstverlening capaciteit) |
3.3.21.2 |
Sectiememo Omzet (dienstverlening capaciteit) |
3.3.18.7 |
L/S Omzet |
3.3.20.3 |
L/S Omzet |
3.3.18.8 |
L/S Baten |
3.3.22.4 |
L/S Baten |
3.3.19.1 |
Werkprogramma Omzet (Handel) |
3.3.22.1 |
Werkprogramma Omzet (Handel) |
3.3.19.2 |
Sectiememo Omzet (handel) |
3.3.22.2 |
Sectiememo Omzet (handel) |
3.3.19.3 |
Werkprogramma Omzet (massaproductie) |
3.3.23.1 |
Werkprogramma Omzet (massaproductie) |
3.3.19.4 |
Sectiememo Omzet (massaproductie) |
3.3.23.2 |
Sectiememo Omzet (massaproductie) |
3.3.19.5 |
Werkprogramma Omzet (Stukproductie) |
3.3.24.1 |
Werkprogramma Omzet (Stukproductie) |
3.3.19.6 |
Sectiememo Omzet (Stukproductie) |
3.3.24.2 |
Sectiememo Omzet (Stukproductie) |
3.3.19.7 |
L/S Omzet |
3.3.24.3 |
L/S Omzet |
3.3.20.1 |
Werkprogramma Inkoopwaarde |
3.3.30.1 |
Werkprogramma Inkoopwaarde |
3.3.20.2 |
Sectiememo Inkoopwaarde |
3.3.30.2 |
Sectiememo Inkoopwaarde |
3.3.20.3 |
L/S Inkoopwaarde |
3.3.30.3 |
L/S Inkoopwaarde |
3.3.21.1 |
Werkprogramma Personeelskosten |
3.3.31.1 |
Werkprogramma Personeelskosten |
3.3.21.2 |
Sectiememo Personeelskosten |
3.3.31.2 |
Sectiememo Personeelskosten |
3.3.21.3 |
L/S Personeelskosten |
3.3.31.3 |
L/S Personeelskosten |
3.3.22.1 |
Werkprogramma Overige bedrijfskosten |
3.3.32.1 |
Werkprogramma Overige bedrijfskosten |
3.3.22.2 |
Sectiememo Overige Bedrijfskosten |
3.3.32.2 |
Sectiememo Overige Bedrijfskosten |
3.3.22.3 |
L/S Overige bedrijfskosten |
3.3.32.3 |
L/S Overige bedrijfskosten |
3.3.23.1 |
Werkprogramma Financiële baten en lasten |
3.3.33.1 |
Werkprogramma Financiële baten en lasten |
3.3.23.2 |
Sectiememo Financiële baten en lasten |
3.3.33.2 |
Sectiememo Financiële baten en lasten |
3.3.23.3 |
L/S Financiële baten en -lasten |
3.3.33.3 |
L/S Financiële baten en -lasten |
3.3.24.1 |
Werkprogramma Bijzondere baten en lasten |
3.3.34.1 |
Werkprogramma Bijzondere baten en lasten |
3.3.24.2 |
Sectiememo bijzondere baten en lasten |
3.3.34.2 |
Sectiememo bijzondere baten en lasten |
3.3.24.3 |
L/S Bijzondere baten en -lasten |
3.3.34.3 |
L/S Bijzondere baten en -lasten |
3.3.25.1 |
Werkprogramma Gebeurtenissen na balansdatum |
3.3.35.1 |
Werkprogramma Gebeurtenissen na balansdatum |
3.3.25.2 |
Sectiememo Gebeurtenissen na balansdatum |
3.3.35.2 |
Sectiememo Gebeurtenissen na balansdatum |
3.3.27.1 |
Werkprogramma Consolidatie |
3.3.37.1 |
Werkprogramma Consolidatie |
3.3.27.2 |
Sectiememo Consolidatie |
3.3.37.2 |
Sectiememo Consolidatie |
3.3.27.3 |
Consolidatiestaat |
3.3.37.3 |
Consolidatiestaat |
3.3.27.4 |
L/S Aandeel derden |
3.3.37.4 |
L/S Aandeel derden |
3.3.27.5 |
L/S Aandeel derden (balans) |
3.3.37.5 |
L/S Aandeel derden (balans) |
3.3.28.1 |
Werkprogramma Verbonden partijen |
3.3.38.1 |
Werkprogramma Verbonden partijen |
3.3.28.2 |
Sectiememo Verbonden partijen |
3.3.38.2 |
Sectiememo Verbonden partijen |
3.3.29.1 |
Werkprogramma Financiële administratie |
3.3.39.1 |
Werkprogramma Financiële administratie |
3.3.29.2 |
Sectiememo Jaarrekening en Financiële administratie |
3.3.39.2 |
Sectiememo Jaarrekening en Financiële administratie |
3.3.30.1 |
Werkprogramma Belastingen |
3.3.40.1 |
Werkprogramma Belastingen |
3.3.30.2 |
Sectiememo Belastingen |
3.3.40.2 |
Sectiememo Belastingen |
3.3.30.3 |
L/S Overige belastingen (vorderingen) |
3.3.40.3 |
L/S Overige belastingen (vorderingen) |
3.3.30.4 |
L/S Overige belastingen (schulden) |
3.3.40.4 |
L/S Overige belastingen (schulden) |
3.3.30.5 |
L/S Vennootschapsbelasting |
3.3.41.3 |
L/S Vennootschapsbelasting |
3.3.30.7 |
L/S Actieve belastinglatentie (kortlopend) |
3.3.40.7 |
L/S Actieve belastinglatentie (kortlopend) |
3.3.30.8 |
L/S Passieve belastinglatentie |
3.3.40.8 |
L/S Passieve belastinglatentie |
3.3.35.1 |
Werkprogramma Niet in de balans opgenomen activa en verplichtingen |
3.3.45.1 |
Werkprogramma Niet in de balans opgenomen activa en verplichtingen |
3.3.35.2 |
Sectiememo Niboav |
3.3.45.2 |
Sectiememo Niboav |
3.3.36.1 |
Werkprogramma Schattingen |
3.3.46.1 |
Werkprogramma Schattingen |
3.3.36.2 |
Sectiememo Schattingen |
3.3.46.2 |
Sectiememo Schattingen |
4.1.1 |
Werkprogramma jaarrekening en bestuursverslag |
4.0.1 |
Werkprogramma jaarrekening en bestuursverslag |
Gewijzigde documenten
Per werkprogramma en checklist is bijgehouden welke instructies zijn verwijderd en welke instructies nieuw zijn. Niet separaat is bijgehouden welke instructies tekstmatig veranderd zijn, maar inhoudelijk dezelfde strekking hebben.
1.5.1 Opdrachtaanvaarding
Nieuw:
Vraag 2:
Neem ten behoeve van de beoordeling van corruptierisico's kennis van NBA-handreiking
1137 'Corruptie: werkzaamheden van de accountant'.
Bij de beoordeling hiervan is o.a. aandacht besteed aan:
- de geografische plaats waar de activiteiten worden verricht;
- de cultuur van de sector/cliënt;
- de transparantie waarmee zaken worden gedaan;
- de mogelijkheden om geldstromen te kunnen volgen van de bron tot de finale begunstigde.
1.5.2 Opdrachtcontinuering
Nieuw:
Vraag 2:
Neem ten behoeve van de beoordeling van corruptierisico's kennis van NBA-handreiking
1137 'Corruptie: werkzaamheden van de accountant'.
Bij de beoordeling hiervan is o.a. aandacht besteed aan:
- de geografische plaats waar de activiteiten worden verricht;
- de cultuur van de sector/cliënt;
- de transparantie waarmee zaken worden gedaan;
- de mogelijkheden om geldstromen te kunnen volgen van de bron tot de finale begunstigde.
1.9.1 Wwft-checklist
Nieuw:
Vraag 6:
De UBO-gegevens komen overeen met de vastleggingen in het UBO-register.
1.13.2 Checklist continuïteit vooraf
Verwijderd:
Vraag 3:
Wet- en regelgeving, zoals bijvoorbeeld het vermoeden van niet naleven van wet- en regelgeving en nadere informatie over de mogelijke invloed hiervan op de financiële overzichten en de continuïteit van de entiteit.
3.3.20.1 Werkprogramma Omzet (Dienstverlening uren)
Toevoeging bewering nauwkeurigheid
3.3.21.1 Werkprogramma Omzet (Dienstverlening capaciteit)
Toevoeging bewering nauwkeurigheid
3.3.22.1 Werkprogramma Omzet (Handel)
Toevoeging beweringen nauwkeurigheid en volledigheid
Nieuw:
Vraag 17:
Verifieer de aanvaardbaarheid van de in de nieuwe periode geboekte creditnota's op basis van de onderliggende bescheiden, zoals klachten en de oorspronkelijke kopie-verkoopfacturen.
3.3.23.1 Werkprogramma Omzet (Massaproductie)
Verwijderd:
Vraag 20:
Beoordeel de interne calculaties van het budget, de standaardkostprijzen en de daarin begrepen normen en tarieven in relatie tot voorgaande periode.
Vraag 21:
Beoordeel de juistheid van de productiespecificaties via een deelwaarneming.
Vraag 22:
Beoordeel waar mogelijk de omzet met de goederenbeweging.
Vraag 23:
Beoordeel een overzicht met betrekking tot de capaciteit in relatie tot de omzet.
Vraag 24:
Stel vast dat intern het totaal aan verantwoorde arbeidsuren wordt aangesloten met het totaal aan betaalde arbeidsuren en beoordeel deze aansluiting. Stel vast dat de hieruit voortvloeiende verschillen aanvaardbaar zijn.
Vraag 25:
Beoordeel de intern vastgestelde machinecapaciteit.
3.3.24.1 Werkprogramma Omzet (Stukproductie)
Toevoeging bewering nauwkeurigheid
Verwijderd:
Vraag 21:
Raadpleeg standenregisters, contracten en andere documenten en stel vast dat de daaruit voortvloeiende opbrengsten verantwoord zijn.
Vraag 22:
Voer een voortgezette controle uit op verkoopfacturen.
Vraag 23:
Welke verkoopfacturen worden geselecteerd om controle-informatie te krijgen?
Vraag 24:
Voer integraal een voortgezette controle uit op verkoopfacturen en wees hierbij alert op nagekomen opbrengsten van afgesloten werken.
Vraag 25:
Voer op basis van een steekproef een voortgezette controle uit op verkoopfacturen en wees hierbij alert op nagekomen opbrengsten van afgesloten werken.
Vraag 26:
Neem kennis van de SRA Praktijkhandreiking Gegevensgerichte steekproeven en hanteer de als bijlage bij deze praktijkhandreiking opgenomen tabel/exceltoepassing.
Vraag 27:
Evalueer de bevindingen en trek een conclusie, overeenkomstig het steekproefmodel.
Vraag 28:
Voer op basis van een kritische deelwaarneming een voortgezette controle uit op verkoopfacturen en wees hierbij alert op nagekomen opbrengsten van afgesloten werken.
Vraag 29:
Motiveer de omvang en selectie van de kritische deelwaarneming.
Vraag 30:
Evalueer de bevindingen en trek een conclusie, rekening houdend met het niet in de deelwaarneming betrokken deel in relatie tot de uitvoeringsmaterialiteit.
3.3.31.1 Werkprogramma personeelskosten
Nieuw:
Vraag 17:
Stel vast de entiteit de juiste CAO hanteert en deze juist toepast. Indien er aanleiding is te veronderstellen dat dit niet het geval is: consulteer een loonspecialist.
Vraag 19:
Stel vast dat de entiteit is ingedeeld bij het juiste bedrijfstakpensioenfonds (BPF). Indien er aanleiding is te veronderstellen dat sprake is van een mogelijk onjuiste sectorindeling: consulteer een pensioenspecialist.
3.3.34.1 Werkprogramma Bijzondere baten en lasten
Verwijderd:
Vraag 4:
Stel vast dat er, in overeenstemming met artikel 2:377 BW geen posten als buitengewoon aangemerkt worden.
3.3.40.1 Werkprogramma Belastingen
Nieuw:
Vraag 22:
Zie ook 3.3.26.1 werkprogramma vennootschapsbelasting (winst-en-verliesrekening)
Verwijderd:
Vraag 22:
Vraag of stel een overzicht op van de berekening van het belastbaar bedrag.
Vraag 23:
Voer een controleberekening uit op de belastingdruk. Verklaar de belangrijkste factoren die een afwijking van het nominale percentage veroorzaken.
Vraag 24:
Vraag of stel een overzicht samen van de fiscale uitzonderingen, zoals investeringsaftrek, niet aftrekbaar deel van de kosten etc.
Vraag 25:
Leg de fiscale winstberekening voor aan een fiscalist.
4.1.3 Checklist continuïteit achteraf
Verwijderd:
Vraag 4:
Wet- en regelgeving, zoals bijvoorbeeld het vermoeden van niet naleven van wet- en regelgeving en nadere informatie over de mogelijke invloed hiervan op de financiële overzichten en de continuïteit van de entiteit.
4.2.1 Checklist kwaliteitsbeoordeling
Verwijderd:
Vraag 3:
Is in het controledossier een zelfstandig leesbaar controleplan (onderdeel: voorbereidende opdrachtactiviteiten) opgenomen?
Vraag 4:
Is de inhoud van het zelfstandig leesbaar controleplan (onderdeel: voorbereidende opdrachtactiviteiten) in alle van belang zijnde opzichten in overeenstemming met aard, omvang, significante aangelegenheden en eventuele specifieke aandachtspunten van de opdracht?
Vraag 5:
Acht u het noodzakelijk om de verdiepingsvragen inzake de voorbereidingsfase te beantwoorden?
Vraag 12:
Zijn afspraken met de cliënt toereikend vastgelegd en bevestigd?
Vraag 13:
De voorbereidingsfase, de planningsfase en interimcontrole zijn toereikend uitgevoerd en gedocumenteerd.
Vraag 14:
Is in het controledossier een zelfstandig leesbaar controleplan (onderdeel: planningswerkzaamheden) opgenomen?
Nieuw:
Vraag 9:
Zijn eventuele omstandigheden die een bedreiging van een of meer fundamentele beginselen kunnen zijn, geïdentificeerd en beoordeeld en zijn met betrekking tot dergelijke omstandigheden toereikende maatregelen genomen?
Vraag 10:
Is deze toepassing van het conceptueel raamwerk volgens artikel 21 VGBA toereikend gedocumenteerd?
Vraag 16:
Is toereikend inzicht verkregen in de entiteit - met inbegrip van de interne beheersing - en alle relevante aspecten van zijn omgeving, in overeenstemming met Standaard 315?
Vraag 17:
Is sprake van toereikend begrip van de activiteiten van de entiteit in relatie tot de totstandkoming van de verantwoording, in overeenstemming met Standaard 315?
Vraag 18:
Zijn de materialiteit en uitvoeringsmaterialiteit toereikend onderbouwd en vastgesteld, in overeenstemming met Standaard 320?
Vraag 23:
Is de vaststelling van de materialiteit en de uitvoeringsmaterialiteit toereikend uitgevoerd en gedocumenteerd?
Vraag 25:
Zijn ten behoeve van de kwaliteitsbeoordeling een of meer specifieke jaarrekeningposten, transactiestromen en/of andere (thematische) aandachtspunten (bijvoorbeeld verbonden partijen, schattingen, cijferanalyses of continuïteit) geïdentifceerd? Zo ja, leg deze vast.
Vraag :
Zijn ten behoeve van de kwaliteitsbeoordeling en in aanvulling of afwijking van deze vraag in de voorgaande fase een of meer specifieke jaarrekeningposten, transactiestromen en/of andere (thematische) aandachtspunten geïdentifceerd? Zo ja, leg deze vast.
Vraag:
Heeft uitvoering van de systeemgerichte werkzaamheden geleid tot bevindingen die een aanpassing van het controleplan noodzakelijk maken en zijn deze aanpassingen toereikend verwerkt?
Vraag:
Zijn tijdens het vervolg van de controlewerkzaamheden de in het controleplan en controleprogramma's opgenomen gegevensgerichte werkzaamheden toereikend uitgevoerd en gedocumenteerd, in overeenstemming met de van toepassing zijnde Standaarden zoals 501, 505, 520 en 530?
Vraag:
Heeft uitvoering van de gegevensgerichte werkzaamheden geleid tot bevindingen die een aanpassing van het controleplan noodzakelijk maken en zijn deze aanpassingen toereikend verwerkt?