INLEIDING GEBRUIK SAMENSTELMANAGER
Vanaf de Caseware Samenstel Manager 2015 worden voor de opbouw van de werkprogramma’s de uitgangspunten van het risicogericht samenstellen uit het NEMACC rapport gevolgd. Deze uitgangspunten zijn gehandhaafd op basis van de in 2016 verschenen Handreiking 1136. In de Caseware Samenstel Manager 2018 is de splitsing tussen de administratieve fase en de samenstelfase verder uitgewerkt. Daarnaast is het vanaf de Caseware Samenstel Manager 2018 mogelijk om beoordelingsopdrachten (COS 2400) uit te voeren in de dossiers.
Risicogericht samenstellen volgens NEMACC
In opdracht van de NBA heeft het NEMACC in 2015 een rapport opgesteld die handelt over risicogericht samenstellen. De conclusies en de tekst van dit rapport zijn door de NBA overgenomen en uitgebracht in een stuk dat is gepubliceerd door de commissie MKB van de NBA. De belangrijkste uitgangspunten van het risicogericht samenstellen waren al mogelijk in de content van de CaseWare (samenstel)manager. In deze versie zijn de uitgangspunten van dit rapport verder uitgewerkt. De belangrijkste conclusies van het rapport waren:
1. Splits de fasen waarin wordt geadministreerd en samengesteld in twee aparte processen. Het bijwerken van de boekhouding, het boeken van voorafgaande journaalposten en het verzamelen van informatie horen bij het administratieve proces; Voor het administratieve proces zijn checklisten opgenomen (jaarafsluiting, eventueel aan te vullen met checklisten per kwartaal). Daarnaast zijn vanaf de Caseware Samenstel Manager 2018 ook documentreserveringen opgenomen in de administratieve fase om de vastleggingen te kunnen structureren.
2. In het samenstelproces kan onderscheid gemaakt worden tussen materiële en niet materiële posten en posten waar risico bestaat dat deze onjuist, niet volledig of anderszins onbevredigend zijn.
De NEMACC heeft daarvan een matrix opgesteld met een mogelijke aanpak van de werkzaamheden:
Deze risicogerichte aanpak is in deze versie van de content onverkort mogelijk door op de juiste
manier gebruik te maken van de kantoorinstellingen over het toepassen van de materialiteit en het gebruikmaken van het postenoverzicht.
Omdat de uitgangspunten van NEMACC gebaseerd zijn op het soort post (te onderscheiden naar
wel-niet materieel en wel-geen risico) worden in de Caseware Samenstel Manager 2018 de
volgende uitgangspunten gehanteerd:
- Standaard staat de berekening van het materieel belang aan, gebaseerd op de ‘materialiteit’
- Voor posten die niet materieel zijn komen standaard geen werkstappen op
- Voor risicoposten dienen klantspecifieke instructies te worden gemaakt door:
- Het aanmaken van aandachtspunten, en/of
- Het aanzetten van ‘niet-actieve’ instructies in de werkprogramma’s van de betreffende
posten.
In de Caseware Samenstel Manager 2018 is het ook mogelijk dat de accountant zelf op basis gesignaleerde aandachtspunten zelf de werkprogramma in de uitvoeringsfase risicogericht opstelt. Wanneer voor deze variant gekozen wordt zijn de werkprogramma’s in de uitvoeringsfase geheel leeg.
Eén van de uitgangspunten van het rapport van de NEMACC is dat er een onderscheid moet worden gemaakt tussen de administratieve fase en het samenstellen. In de administratieve fase worden alle posten zoals afschrijvingen en loonkosten geboekt, de aansluitingen zoals omzetbelasting en loonbelasting gemaakt en documenten en specificaties opgeborgen. In de samenstelfase worden dan de jaarrekening aan de hand van een definitieve saldilijst samengesteld en worden de werkzaamheden van COS 4410 verricht. Hiertoe is een voorloopvraag opgenomen die zichtbaar is wanneer er niet wordt gekozen voor werkprogramma’s op basis van aandachtspunten.
Voorloopvragen
In de voorloopvragen zijn, naast de hiervoor genoemde nieuwe manier van opbouwen werkprogramma uitvoeringsfase, de vragen anders geformuleerd. Hiermee willen wij inzichtelijker maken welke gevolgen de beantwoording van de vragen heeft voor de opbouw van het dossier.
Ook is de mogelijkheid opgenomen om een fiscale dossieropbouw toe te voegen aan het dossier. Wanneer hiervoor wordt gekozen wordt (via Documentenbeheer) een dossierindeling met documentreserveringen toegevoegd aan het dossier.
Diepgang werkprogramma’s
Als recapitulatie voor het hiervoor beschrevene is de opbouw van de werkprogramma’s als volgt:
- Niet materiële posten: geen instructies (standaard)
- Materiële posten: standaard circa 2-3 instructies bestaande uit onder andere cijferanalyes en verslaggevingsvraagstukken
- Aansluitingen nog niet opgesteld voorafgaand aan samenstellen: extra instructies in
uitvoeringsfase voor het opstellen van specificaties en het maken van aansluitingen - Samenstellen+: extra instructies, zoals adviesgericht werkzaamheden. Deze zitten zowel in de
werkprogramma’s per post als in een separaat werkprogramma Adviesvragen/overige
De opbouw van de instructies is gelijk in het Totaal werkprogramma 3.1.1.2 en de werkprogramma’s per post. De combinatie van de voorloopvragen kan ook resulteren in een volledig werkprogramma (alle instructies ‘actief’).
Indien gekozen wordt voor Werkprogramma’s op basis van gesignaleerde aandachtpunten blijven de werkprogramma’s in de uitvoeringsfase leeg.
BEOORDELINGSOPDRACHTEN UITVOEREN IN CASEWARE SAMENSTELMANAGER 2018
Vanaf de Caseware Samenstel Manager 2018 is het ook mogelijk om Beoordelingsopdrachten uit te voeren in de Caseware Samenstel Manager. Hiervoor is een extra voorloopvraag opgenomen. Indien gekozen wordt voor een beoordelingsopdracht wordt het bestaande dossier omgezet naar een beoordelingsdossier. Dit leidt tot extra instructies in bestaande werkprogramma’s, het verbergen van specifieke samenstelinstructies en het toevoegen van specifieke documenten die verplicht zijn voor de COS 2400 opdrachten. De volgende documenten worden toegevoegd aan het dossier:
- 1.3.2 Werkprogramma AOIB
- 1.3.3 Inlichtingen cliënt
- 1.5.1 Checklist onafhankelijkheid
- 4.2.7 Overzicht gecorrigeerde verschillen
- 4.2.8 Overzicht niet gecorrigeerde verschillen
CONTENTWIJZIGINGEN CASEWARE SAMENSTELMANAGER 2018
Administratieve fase
De administratieve fase is verplaatst van sectie 2.3 naar sectie 0.3. Bij de dossierconversie wordt dit voor bestaande dossiers automatisch gedaan voor de standaard Caseware documenten. Verder een sectie 0.4 toegevoegd met documentreserveringen om de vastlegging van de administratieve fase meer te structureren.
Gewijzigde documenten
In verschillende werkprogramma’s en checklists zijn welke instructies tekstmatig veranderd om de leesbaarheid te bevorderen, maar deze hebben inhoudelijk dezelfde strekking gehouden.
1.3.1 Bedrijfsbeschrijving
De beschrijving van de huishouding is fors uitgebreid en meer handvatten te bieden aan een adequate vastlegging van de kennis van de entiteit. Aangemaakte aandachtspunten worden nu getoond in de bedrijfsbeschrijving. Ook is het nu mogelijk om onderdelen vanuit dit document te tonen in kerndocumenten.
1.4.1 Checklist Wwft
Deze checklist is geheel vernieuwd vanwege de wijzigingen in de Wwft die medio 2018 van kracht zijn geworden. De checklist is bedoeld als checklist of de belangrijkste werkzaamheden zijn uitgevoerd die nodig zijn in het kader van de Wwft; de uitvoering van deze werkzaamheden zal doorgaans plaats vinden voordat de samenstelopdracht wordt gestart.
In de Caseware Samenstel Manager 2018 is deze checklist ook beschikbaar gemaakt in de Aangifte plus variant.
Onderstaande staan de wijzigingen t.o.v. versie CaseWare Samenstel Manager 2017.
Administratieve fase 2.3.x- serie is hernummerd naar 0.3.x
Voor een duidelijke en chronologische volgorde is de Administratieve dienstverlening fase omgenummerd van 2.3.x naar 0.3.x. Tijdens de dossierconversie van 2017 naar 2018 worden standaard CaseWare documenten omgenummerd. Kantoor documenten in deze range dienen handmatig gewijzigd te worden.
Flexibel hoofdstukken toevoegen in de afrondingsmemo
In document 4.2.4 afrondingsmemo is het nu mogelijk om via het rechtermuismenu vrije hoofdstukken toe te voegen. In het toegevoegde vrije hoofdstuk kunnen werkprogramma's gekoppeld worden als documentreferentie. De bij het gekoppelde werkprogramma behorende conclusie zal daarna automatisch in het afrondingsmemo getoond worden.
Op kantoor niveau kunnen hoofdstukken van afrondingsmemo dicht worden gezet
In de Content Editor kunnen de hoofdstukken voor de afrondingsmemo op kantoor niveau uit- en aangezet worden onder menu 'Instellingen kerndocument(en)'
Beschrijving van de huishouding is gebruiksvriendelijker gemaakt
Beschrijving van de huishouding is gebruiksvriendelijker gemaakt, hierop zijn verschillende onderdelen aangepast:
- De antwoorden in afzonderlijke hoofdstukken kunnen meegenomen worden naar de afrondingsmemo, (let op hierdoor kan het openen van de afrondingsmemo langer duren);
- Document referenties kunnen gekoppeld worden aan een hoofdstuk;
- Middels optie Beeld | overgeslagen teksten 'uitvinken' kunnen de blauwe teksten uitgezet worden
- Een extra hoofdstuk Aandachtspunten is toegevoegd. Aandachtspunten die gemaakt worden in Beschrijving van huishouding komen in dit overzicht terecht, hierbij dient kolom doorlopend voor jaarovergang;
- Samenvattende punten zijn verwijderd doordat deze overbodig is geworden.
Verbeterde Materialiteitsberekening
De berekening materieel belang is gedeeltelijk aangepast aan de Rekentool Materialiteit van NEMACC (www.materialiteit.nl). Deze rekentool is opgesteld in het kader van het NEMACC-rapport 'Materialiteit in het MKB'. Voor een goed gebruik van de rekentool is het belangrijk kennis te nemen van dat rapport.
Materialiteit is ook te zien in de leadsheets bij gebruik CaseWare Working Papers 2017 of hoger

Metadata is ter beschikking gesteld
In document 3.3.1.1 "Werkprogramma Algemeen", 3.3.1.2 Totaal werkprogramma en in 4.2.1 "Afsluitende checklist" zijn "onderwater" de volgende velden opgenomen:
3.3.1.1/3.3.1.2:
- SBI-code;
- Bedrijfsomvang;
- Risico Wwft;
- Consolidatie;
- Datum aftekening opdrachtbevestiging door rol 1;
- Gebudgetteerde uren;
- Gebudgetteerd bedrag;
- Gerealiseerde uren:
- Gerealiseerd bedrag;
- Uitvoeringsmaterialiteit.
4.2.1:
- Uitvoeringsmaterialiteit;
- Ongebruikelijke transacties;
- Continuïteitsproblemen;
- Datum aftekening LOR door rol 1;
- Datum aftekening afrondingsmemo door rol 1;
- Datum aftekening jaarrekening door rol 1;
- Datum aftekening publicatiestukken door rol 1.
Tevens is een nieuw document 4.1.16 Kengetallen toegevoegd, om verschillende financiële data in CaseWare Cloud te kunnen tonen.
Met deze data kunnen allerlei overzichten over dossiers heen in CaseWare Cloud worden gemaakt zoals:
U kunt de formules op kantoorniveau in de contente editor aanpassen of uitzetten.
Triggeren van netwerkcomponenten werkt weer
Triggeren van netwerkcomponenten voor synchronisatie van centraal naar lokaal werkt.
In DatabaseConvesion 2018 worden de hernoemde "CaseWare XML's" meegenomen naar 2018
Hernoemde "CaseWare XML's" in versie 2017 die aanwezig zijn en niet in 2018 worden meegenomen.
Bugfixing
#14683 - Enkele verbeteringen zijn aangebracht bij het aanmaken van formules in de content editor managers;
#14765 - In het bovenste scherm van de Content Editor is de kolom "werkprogramma verbergen" zichtbaar;
#18427 - Kolom recap in de werkprogramma's is hernoemd naar rapp;
#18468 - Bij het openklappen van de FVA in 't postenoverzicht wordt de actieve belastinglatentie (map. AA.C.B.H) meegeteld;
#18757 - Titels en subtitels kunnen verborgen worden in de content editor;
#18759 - Een check wordt uitgevoerd of het werkprogramma als default ref is opgenomen indien dit verwijderd wordt;
#18839 - 3 mini-bugjes bij de CaseWare Samenstel Manager zijn opgelost;
#18906 - In de beschrijving van de huishouding is een paragraaf opgenomen over het stelsel van financiële verslaggeving (Titel 9 BW2) conform NBA;
#19474 - Bij het toevoegen van documenten via documentenbeheer worden de lock-downeigenschap van de parent overgenomen naar de documenten ;
#22780 - Geen afrondingsverschillen wanneer de kortlopende schulden of overige bedrijfskosten openzet worden in het postenoverzicht;
#24471 - De kolom "materieel" in de postenoverzicht wordt juist weergegeven als de materialiteitsberekening overschreven waarde bevat;
#24600 - Vreemde tekens worden ondersteund in caseview document;
#28013 - Export van alle velden vanuit de CaseWare Content Editor Managers naar excel mogelijk gemaakt;
#28017 - De mogelijkheid om invloed uit te oefenen in de zichtbaarheid en volgorde van de kolommen in het overzicht instructies in CaseWare Content Editor Managers;
#28020 - Mogelijkheid om CV-databasegegevens en CLP-database gegevens terug te laten komen in werkprogramma's middels de content editor;
#29700 - In statusoverzicht 4.2.14 kan bij alle secties door geklikt worden naar desbetreffende Werkprogramma of checklist zonder foutmelding 'WpInstructionDocuments is niet gedefinieerd'.
Verwijderde documenten
- Q document is verwijderd uit documentenbeheer en dossiertemplates