Let op! vergeet niet uw sjablonen te converteren naar het nieuwe jaarversie van de Manager product
De volgende onderdelen zijn toegevoegd in deze 2023.0.1 update:
- NLDCOM-2720: Voorbereiding op de wijzigingen van flashboard 4.2.5 t.b.v. synchronisatie
Wijzigingen SRA Beoordelingsmanager 2023
De SRA Beoordelingsmanager is geactualiseerd op basis van de wet- en regelgeving en nieuwe verkregen inzichten. Dit is te vinden onder Content wijzigingen.
Onderstaande staan de overige functionele en technische wijzigingen t.o.v. versie SRA Beoordelingsmanager 2022.
Let op: De SRA Beoordelingsmanager 2023 kan enkel gebruikt worden onder CWP 2022 en hoger.
Wijzigingen
1. Herstructurering en verplaatsen van installatie onderdelen naar Caseware Framework
2. Calculations kunnen overschreven worden
3. Selectie van alle documenten in de groepsdocumenten matrix
4. Zichtbaarheid van menu item "van dochters" in groepsdocumenten matrix
5. Performance verbetering
6. Dossierconversie vanuit instellingen document
Overige wijzigingen
Dossier conversie
Contentwijzigingen
1. Herstructurering en verplaatsen van installatie onderdelen naar Caseware Framework
We hebben de installatie van SRA Controle Manager gedeeltelijke herstructureerd. Waarbij onderdelen van documentenbeheer / XML folder / Office sjablonen zijn opgenomen in het Caseware Framework om het updaten te vereenvoudigen.
2. Calculations kunnen overschreven worden
Nieuwe functie is toegevoegd om "antwoordtype formule" te kunnen overschrijven. Dit kan in de Caseware Content Editor Managers geregeld worden op kantoor waarna het doorwerkt in de werkprogramma's.
3. Selectie van alle documenten in de groepsdocumenten matrix
Alle documenten voor alle entiteiten worden geselecteerd bij 1ste keer (eerste initialisatie) openen van document 1.1.4 Groepsdocumenten matrix. Geldt voor een nieuw dossier of na het vervangen van het document na dossierconversie
4. Zichtbaarheid van menu item "van dochters" ingroepsdocumenten matrix
Knop “Van dochters” in document “1.1.4 Groepsdocumenten matrix” wordt verborgen indien:
- geen informatie aanwezig om te importeren vanuit de dochters én
- geen logbestand aanwezig is in de inbox van de moeder
5. Performance verbetering
Performance verbetering bij het openen van werkprogramma's is doorgevoerd. Waarbij een update van alleen plaats vinden bij een wijziging.
Daarnaast is een performance verbetering doorgevoerd van on the fly toevoegen van documenten in het dossier.
6. Dossierconversie vanuit instellingen document
Het uitvoeren van dossierconversie kan direct vanuit de 6.1.1 - instellingen document. Hiermee worden 2 jaren ondersteund. Dossier 2021 & 2022.
Overige wijzigingen
- NLDCOM-1953: LS 3.3.8.2 - onderhanden projecten volledig is uitgebreid met mapping BH.S + BH.T;
- NLDCOM-2203: In het afrondingsmemo onderdeel zijn incorrecte velden gekoppeld vanuit de jaarrekening \(CWNL1\).
Dossier conversie
Instellingen:
- Masker grouping 1 naar XX.XX.XXX.XX (dit stond in de dossiertemplates verkeerd van voorgaande 2 jaren)
Verwijderen documenten:
- 4.1.0 - Gebeurtenissen na balansdatum en continuïteit agv COVID-19 virus
- 3.3.8.2 - Leadsheet Onderhanden projecten
(Geldt enkel voor dossiers die geconverteerd worden vanuit versie 2021)
- 6.1.3 - Kruistabel COS.cvw
Vervangen documenten:
- 1.10.1 - Opdrachtbevestiging.docx
(Geldt enkel voor dossiers die geconverteerd worden vanuit versie 2021)
- 1.1.2 - Postenoverzicht.cvw
- 3.1.2 - Materialiteitsoverzicht.cvw
- 4.1.11 - Overzicht aandachtspunten.cvw
- 4.1.3 - Afsluitende cijferanalyse.cvw
Contentwijzigingen
Verwijderde werkprogramma’s
- 4.1.0 - Gebeurtenissen na balansdatum en continuïteit agv COVID-19 virus
Gewijzigde werkprogramma's
1.1.1 Voorloopvragen
Verwijderd
Vraag 21 BV/ 21 EZVOF:
Wilt u het werkprogramma 'Gebeurtenissen na balansdatum en continuïteit agv COVID-19' opnemen?
1.13.3 Checklist beschrijving huishouding
Nieuw:
Vraag 12:
Beschrijf of neem kennis van de ESG (Environmental, Social, Governance) risico's en kansen. Raadpleeg hierbij de SRA-Praktijkhandreiking ESG Transparantie.
1.4.1 Checklist opdrachtgerichte onafhankelijkheid
Nieuw
Vraag 3:
Het gaat om omstandigheden die een bedreiging vormen voor de onafhankelijkheid. Dit kunnen zowel omstandigheden zijn vanuit de accountantseenheid of die betrekking hebben op de eindverantwoordelijk accountant en zijn/haar team. Het betreffen bedreigingen waarvoor het voorafgaand of tijdens de beoordelingsopdracht passend was een maatregel te treffen.
Vraag 32 BV/14 EZVOF:
Er worden geen andere diensten verricht, waar op grond van de ViO een maatregel vereist is. (ViO art. 16 lid 2)
Vraag 33 BV / 15 EZVOF:
Denk bijvoorbeeld aan het evalueren of wordt geparticipeerd in het nemen van beslissingen over cruciale onderdelen van de jaarrekening, waaronder die inzake de keuze van de toe te passen waarderingsgrondslagen of uitgangspunten van de fiscale berekening. Er wordt gedocumenteerd (afwegingen hierbij worden zichtbaar gemaakt) of deze opdracht materiële invloed heeft op het assurance-object.
Vraag 34 BV / 16 BV
Beantwoord voor alle non-assurancedienten, per non-assurancedienst afzonderlijk, de vragen zoals opgenomen in bijlage 1 'Stroomschema samenloop dienstverlening bij niet-oob' uit de NBA Handreiking 1131 en neem per beantwoorde vraag een toelichting op.
Vraag 55 BV/ 39 EZVOF:
Leningen, garantstelling of andere vormen van zekerheidsstelling (ViO art. 36)
Vraag 56 BV/ 40 EZVOF:
Er is door de accountantseenheid, een ander onderdeel van het netwerk, een lid van het assurance-team of een nauwe persoonlijke relatie van een lid van het assuranceteam geen lening aan de verantwoordelijke partij verstrekt, noch is er sprake van garanstelling door genoemde partijen of een andere vorm van zekerheidstelling.
Titel 75 BV/ 60EZVOF:
Anders
Vraag 76 BV/ 61 EZVOF:
Er zijn andere omstandigheden geïdentificeerd die een bedreiging vormen voor de onafhankelijkheid in het kader van de beoordelingsopdracht.
Vraag 77 BV/ 62 EZVOF:
Beschrijf de omstandigheid beknopt.
Gewijzigd
Vraag 30 BV / 11 EZVOF:
Er zijn, mede op basis van beoordeling van gefactureerde honoraria en urenregistraties, geen bedreigingen uit hoofde van dienstverlening op het gebied van administratieve dienstverlening, ontwerp en implementatie van financiële informatiesystemen, waardebepaling, interne controle, juridische diensten, bemiddeling bij werving van hoger personeel voor de cliënt of van interim-management.
Vraag 36 BV/ 18 EZVOF:
Er blijken geen bedreigingen uit hoofde van vergoedingen.
Bij de beoordeling hiervan is aandacht besteed aan:
- het (kwalitatief of kwantitatief) materieel belang van in rekening te brengen vergoedingen voor accountantspraktijk, netwerk of accountant.
- de verhouding tussen het totaalbedrag aan vergoedingen (voor alle diensten) en de totale inkomsten van de accountantspraktijk.
- aanzienlijke achterstanden bij de betalingen voor de beoordelingsopdracht en overige dienstverlening (ViO art. 26).
Vraag 80 BV/ 64 EZVOF:
Door aftekening bevestigt ieder lid van het assuranceteam, inclusief OKB'er(s) en/of personen die vaktechnische consulten geven, zijn of haar persoonlijke onafhankelijkheid uit hoofde van financiële belangen en zakelijke relaties, dienstverband en beheersfuncties en familie- en nauwe persoonlijke relaties.
Vraag 88 BV/ 72 EZVOF:
Indien op basis van het bovenstaande kan worden geconcludeerd dat de beoordeling van de onafhankelijkheid leidt tot een bedreiging van niet te verwaarlozen betekenis dan dienen de aanvullende waarborgen die de bedreigingen wegnemen of tot een aanvaardbaar niveau terugbrengen, te worden gedocumenteerd. Indien dit het geval is, betreffende document koppelen aan deze instructie.
Bij waarborgen kan (onder meer) worden gedacht aan:
- overleg met compliance officer en/of bestuur
- het laten uitvoeren van een opdrachtgerichte kwaliteitsbeoordeling, specifiek gericht op de risico's die voortkomen uit onderkende bedreigingen van de onafhankelijkheid, zoals langdurige betrokkenheid
- verplichte consultatie
- aanpassen van het team
- bepaalde beoordelingswerkzaamheden niet meer laten uitvoeren door een specifiek lid van het team
- rouleren van bepaalde functies binnen het team
- de bestuursstructuur van de assurancecliënt
- communicatie met assurancecliënt
1.5.1 Opdrachtaanvaarding
Onder help informatie is de beslisboom opgenomen van de NBA Handreiking
Gewijzigd
Vraag 8 BV/ 52 EZVOF:
Er zijn, mede op basis van onderzoek via openbare bronnen (corruption Perceptions Index, aandeelhoudersregister, UBO-register, achtergrondonderzoek via een externe partij) en internetonderzoek (Google, Rechtspraak.nl e.d.), geen aanwijzingen dat de integriteit van de opdrachtgever(s) ter discussie staat. Naast de uitkomsten en afwegingen aangaande de integriteit, wordt gedocumenteerd naar wie en voor welke combinatie van zoektermen onderzoek is gedaan.
Neem ten behoeve van de beoordeling van integriteitsrisico's kennis van SRA-Signalering Systematische Integriteits Risico Analyse (SIRA), in het bijzonder hoofdstuk 3 met voorbeelden van integriteitsrisico's.
Bij de beoordeling van de integriteit is o.a. aandacht besteed aan:
- discussies tussen opdrachtgever(s) en regelgevende/toezichthoudende instanties (waaronder de Belastingdienst) in een recent verleden (b.v. de afgelopen 3 jaren) die al dan niet hebben geleid tot sancties en/of correcties;
- veelvuldige wisseling van juridische structuur en/of bestuurders zonder aanwijsbare reden c.q. plausibele verklaring;
- structuur gericht op belastingontwijking;
- complexe fiscale structuur/bijzondere regimes;
- aanvaardbaarheid van het stelsel van financiële verslaggeving;
- houding ten opzichte van het stelsel van interne beheersing en externe controle;
- frequentie van wisseling van accountant en/of adviseur;
- fraudegevallen in de laatste vijf jaren;
- verhoogd risico op fraude gezien de kwaliteit van de interne organisatie;
- andere concrete signalen van fraude;
- activiteiten van de opdrachtgever(s) in relatie tot wettelijke bepalingen (o.a. Wwft, corruptierisico);
- signalen voor het niet naleven van relevante wet- en regelgeving;
- mogelijke strafrechtelijke vervolging in het verleden;
- mogelijke negatieve publiciteit in het verleden;
- directievoering door een trustkantoor;
- gebruikmaking van agenten;
- verstrengeling tussen prive en zakelijke belangen;
- leningen zonder rente/zekerheid;
- overige integriteitsrisico's t.a.v. management, toezichthoudend orgaan, aandeelhouders e.d.
Titel 11 BV / 55 EZVOF:
Aanvaarden opdracht: -->Is 1 positie naar boven gesorteerd
Vraag 11 BV/ 55 EZVOF:
Voor de uitvoering van de opdracht is de vereiste capaciteit en vakbekwaamheid in voldoende mate beschikbaar.
Bij de beoordeling hiervan is aandacht besteed aan:
- complexiteit en aard van de cliënt;
- specifieke aspecten van de branche/bedrijfstak;
- specifieke relevante wettelijke en verslaggevingsaspecten (b.v. IFRS);
- de periode en tijdschema waarin de opdracht moet worden uitgevoerd;
- noodzaak inschakelen van deskundigen (b.v. IT-auditor, waarderingsexpert of forensisch expert).
Nieuw
Vraag 15 BV/ 59 EZVOF:
Het (vaktechnisch) budget is voldoende om de opdracht overeenkomstig van toepassing zijnde wet- en regelgeving uit te voeren.
Vraag 30 BV/ 74 EZVOF:
Wat is de datum van ondertekening van de opdrachtbevestiging? De datum van de opdrachtbevestiging is niet eerder dan dat het gehele proces van opdrachtaanvaarding is afgerond en gedocumenteerd.
1.5.2 Opdrachtcontinuatie
Gewijzigd
Vraag 10 BV/ 42:
Er hebben zich t.o.v. het voorgaande jaar geen ontwikkelingen voorgedaan die leiden tot een gewijzigd oordeel omtrent de integriteit van de opdrachtgever(s). Er is onderzoek gedaan via openbare bronnen (corruption Perceptions Index, aandeelhoudersregister, UBO-register, achtergrondonderzoek via een externe partij) en internetonderzoek (Google, Rechtspraak.nl e.d.). Naast de uitkomsten en afwegingen aangaande de integriteit, wordt gedocumenteerd naar wie en voor welke combinatie van zoektermen onderzoek is gedaan.
Neem ten behoeve van de beoordeling van integriteitsrisico's kennis van SRA-Signalering Systematische Integriteits Risico Analyse (SIRA), in het bijzonder hoofdstuk 3 met voorbeelden van integriteitsrisico's.
Bij de beoordeling van de integriteit is o.a. aandacht besteed aan:
- discussies tussen opdrachtgever(s) en regelgevende/toezichthoudende instanties (waaronder de Belastingdienst) in een recent verleden (b.v. de afgelopen 3 jaren) die al dan niet hebben geleid tot sancties en/of correcties;
- veelvuldige wisseling van juridische structuur en/of bestuurders zonder aanwijsbare reden c.q. plausibele verklaring;
- structuur gericht op belastingontwijking;
- complexe fiscale structuur/bijzondere regimes;
- aanvaardbaarheid van het stelsel van financiële verslaggeving;
- houding ten opzichte van het stelsel van interne beheersing en externe controle;
- frequentie van wisseling van accountant en/of adviseur;
- fraudegevallen in de laatste vijf jaren;
- verhoogd risico op fraude gezien de kwaliteit van de interne organisatie;
- andere concrete signalen van fraude;
- activiteiten van de opdrachtgever(s) in relatie tot wettelijke bepalingen (o.a. Wwft, corruptierisico);
- signalen voor het niet naleven van relevante wet- en regelgeving;
- mogelijke strafrechtelijke vervolging in het verleden;
- mogelijke negatieve publiciteit in het verleden;
- directievoering door een trustkantoor;
- gebruikmaking van agenten;
- verstrengeling tussen prive en zakelijke belangen;
- leningen zonder rente/zekerheid;
- overige integriteitsrisico's t.a.v. management, toezichthoudend orgaan, aandeelhouders e.d.
Vraag 12 BV/ 44 EZVOF:
Voor de uitvoering van de opdracht is de vereiste capaciteit en vakbekwaamheid in voldoende mate beschikbaar.
Bij de beoordeling hiervan is aandacht besteed aan:
- complexiteit en aard van de cliënt;
- specifieke aspecten van de branche/bedrijfstak;
- specifieke relevante wettelijke en verslaggevingsaspecten (b.v. IFRS);
- de periode en tijdschema waarin de opdracht moet worden uitgevoerd;
- noodzaak inschakelen van deskundigen (b.v. IT-auditor, waarderingsexpert of forensisch expert).
Vraag 29 BV / 61 EZVOF:
Overwogen wordt of het noodzakelijk is een opdrachtherbevestiging te verkrijgen. De datum van een opdrachtherbevestiging is niet eerder dan dat het gehele proces van opdrachtcontinuatie is afgerond en gedocumenteerd.
Nieuw
Vraag 14 BV /46 EZVOF:
Het (vaktechnisch) budget is voldoende om de opdracht overeenkomstig van toepassing zijnde wet- en regelgeving uit te voeren. Vergelijk hierbij de gerealiseerde uren van het voorgaande boekjaar met de begrote uren voor het huidige boekjaar.
1.9.1 Wwft checklist
Gewijzigd
Vraag 10:
De UBO-gegevens komen overeen met de vastleggingen in het UBO-register. Neem hierbij kennis van SRA-Praktijkhandreiking Het UBO-register.
3.3.14.1 Werkprogramma Eigen vermogen
Gewijzigd
Vraag 8:
Ga na of er beperkingen zijn ten aanzien van de uitkeerbaarheid van ingehouden winsten of andere componenten van het eigen vermogen.
3.3.15.1 Werkprogramma Voorzieningen
Gewijzigd
Vraag 15:
Beoordeel op grond van aanwezige tijdelijke waarderingsverschillen tussen het fiscale en het bedrijfseconomische vermogen, de eventuele voorziening voor latente belastingen. Schenk hierbij bijzondere aandacht aan het gehanteerde percentage vennootschapsbelasting (in beginsel verplichte waardering tegen contante waarde; RJk B10.106). Bij waardering tegen contante waarde is oprenting rentelast (i.p.v. dotatie voorziening). Indien wel belastbare tijdelijke verschillen aanwezig zijn, maar hiervoor geen belastinglatentie gevormd is, licht dan onderstaand de reden hiervan toe.
3.3.23.1 Werkprogramma Vennootschapsbelasting
Gewijzigd
Vraag 11:
Vraag of stel een overzicht samen van de fiscale uitzonderingen, zoals investeringsaftrek, niet aftrekbaar deel van de kosten, etc.
3.3.26.1 Werkprogramma Omzet/kostprijs omzet
Verwijderd
Vraag 17:
Stel vast dat is toegelicht op welke wijze de overgang is verwerkt. Bij retrospectieve verwerking zijn de toelichtingsvereisten van RJk A3.1 van toepassing.
Vraag 17 BV/18 EZVOF:
Indien de grondslagen zijn gewijzigd als gevolg van RJk B.13 (nieuw): Stel vast dat is toegelicht op welke wijze de overgang is verwerkt. Bij retrospectieve verwerking zijn de toelichtingsvereisten van RJk A3.1 van toepassing.
3.3.27.1 Werkprogramma Personeelskosten
Verwijderd
Vraag 15 BV/ 14 EZVOF:
Stel, indien van toepassing, vast dat m.b.t. bonussen wordt voldaan aan de NOW-voorwaarden.
Vraag 18 BV/ 17EZVOF:
Stel, indien van toepassing, vast dat de tegemoetkoming in de loonkosten uit hoofde van de NOW-regeling is verwerkt overeenkomstig RJ-Uiting 2020-13 (negatief onder de personeelskosten of als overige opbrengst/bate).
3.3.29.1 Werkprogramma Overige bedrijfskosten
Verwijderd
Vraag 23:
Stel vast dat Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) in de jaarrekening is verantwoord overeenkomstig RJk B17 'Overheidssubsidies' en IAS 20 (in mindering op de kosten waarop de subsidie betrekking heeft of als overige bedrijfsopbrengsten).
3.3.8.1 Werkprogramma Onderhanden projecten > toevoeging regel bij Presentatie en toelichting
Gewijzigd
Vraag 15:
Stel voor onderhanden projecten vast dat debetsaldi en creditsaldi afzonderlijk in de balans zijn gepresenteerd en niet gesaldeerd zijn opgenomen. Zie ook SRA-Praktijkhandreiking Opbrengstverantwoording.
Nieuw
Vraag 16
Stel vast dat opbrengsten van projecten die op balansdatum nog onderhanden zijn, als netto-omzet worden verantwoord en niet als 'wijziging onderhanden projecten'.