Let op! vergeet niet uw sjablonen te converteren naar het nieuwe jaarversie van de Manager product
Wijzigingen SRA Controle Manager 2024
Het werkprogramma Controle is geactualiseerd op basis van de wet- en regelgeving en nieuwe verkregen inzichten. De belangrijkste wijzigingen betreffen:
-
De belangrijkste wijzigingen betreffen dit jaar de herziene Standaard 600. Dit ziet met name toe op de Planningsfase:
- 1.17.2 Werkprogramma consolidatieproces (nieuw) en
- 1.17.3 Werkprogramma groepsaccountant (planning) (volledig herzien werkprogramma)
Uitvoeringsfase:
- 3.3.0.3 Werkprogramma groepsaccountant (uitvoering)
Afrondingsfase:
- 4.1.5 Werkprogramma groepsaccountant (afronding)
Let op! Deze werkprogramma’s zullen mogelijk nog gaan wijzigen. Er wordt binnenkort gestart met het actualiseren van de SRA Praktijkhandreiking ‘Fungeren als groepsaccountant’, inclusief een voorbeeld ‘Audit Questionnaire’. Hieruit komen mogelijk nog zaken naar voren die ook impact hebben op de betreffende werkprogramma’s. De officiele release zal een update versie zijn 2024.0.1 met daarin de laatste wijzigingen van de AFM. - Herziene Standaard 220
- wijzigingen overige Standaarden
- Herziene ViO
- 4.2.1 - Checklist kwaliteitsbeoordeling is geactualiseerd conform de SRA Praktijkhandreiking OKB voor controle opdrachten.
Onderstaande staan de overige functionele en technische wijzigingen t.o.v. versie SRA CCM 2023.
Let op: De SRA CCM 2024 kan enkel gebruikt worden onder CWP 2023 en hoger.
Wijzigingen
2. Dossierconversie vanuit instellingen document
4. Entity level controls kunnen kunnen ook gekoppeld worden aan meerdere post/proces)
5. Post overige effecten onder FVA is gekoppeld aan werkprogramma 3.3.5.1
6. Post vordering op groepsmaatschappijen
7. Performance verbetering voor aanmaken/ muteren
8. Document 1.16.1 is uitgebreid
9. Leesbaarheid van controlestrategiematrix is verbeterd
10. Filteren kolommen in 1.14.43 - overzicht inherente risicofactoren
11. Vrije kolom is toegevoegd in Controlestrategie matrix posten/ Processen
12. In de werkprogramma worden meerdere beweringen getoond
1. Performance verbetering
Performance verbetering bij het openen van werkprogramma's is doorgevoerd. Waarbij een update van onderstaande onderdelen alleen plaats vinden bij een wijziging.
- voor een risicofactor de gekoppelde risico’s worden gewijzigd;
- voor een risico er een wijziging plaatsvindt in de gekoppelde posten, risicofactoren en/of de keycontrols.
- voor een keycontrol, indien er een wijziging plaatsvindt in de gekoppelde posten en/of risico’s
Daarnaast is een performance verbetering doorgevoerd van on the fly toevoegen van documenten in het dossier.
2. Dossierconversie vanuit instellingen document
Het uitvoeren van dossierconversie kan direct vanuit de 6.1.1 - instellingen document. Hiermee worden 2 jaren ondersteund. Dossier 2023 & 2024.
Hierna zal zoals gewend het conversie document gestart worden op een nieuwe scherm of tabblad
3. Document 1.14. 43 - Overzicht inherente risicofactoren is een tooltip toegevoegd waarbij je gekoppelde post of proces ziet.
4. Entity level controls kunnen kunnen ook gekoppeld worden aan meerdere post/proces)
5. Post overige effecten onder FVA is gekoppeld aan werkprogramma 3.3.5.1
Post overige effecten onder FVA is gekoppeld aan werkprogramma 3.3.5.1 in de postenoverzicht. Ook kun je afzonderlijke beweringen opgeven.
Post overige effecten onder FVA is gekoppeld aan werkprogramma 3.3.5.1 In de postenoverzicht. Tevens zijn de opties voor post aanwezig | beweringen en toelichting mogelijk gemaakt.
6. Post vordering op groepsmaatschappijen
Post vordering op groepsmaatschappijen onder Financiële vaste activa & post schulden aan groepsmaatschappijen onder Kortlopende schulden is gekoppeld aan werkprogramma 3.3.10.1 In de postenoverzicht. Tevens zijn de opties voor post aanwezig | beweringen en toelichting mogelijk gemaakt.
7. Performance verbetering voor aanmaken/ muteren
Performance verbetering voor aanmaken/ muteren risico, risicofactoren en controls en aanmaken/muteren custominstruction vanuit risico A4 is gerealiseerd
8. Document 1.16.1 is uitgebreid
- Document 1.16.1 is uitgebreid met:
- 11 paragrafen
- De conclusie uit 1.14.41 checklist fraude risico’s is opgenomen
- Fraude risico’s vanuit planningsfase zijn opgenomen
9. Leesbaarheid van controlestrategiematrix is verbeterd
Leesbaarheid van controlestrategiematrix is verbeterd door de beweringen achter de gegevensgerichte werkzaamheden te herhalen
10. Filteren kolommen in 1.14.43 - overzicht inherente risicofactoren
Kolommen in de 1.14.43 - overzicht inherente risicofactoren kunnen met rechtermuisknop menu gefilterd worden.
11. Vrije kolom is toegevoegd in Controlestrategie matrix posten/ Processen
Vrije kolom is toegevoegd in Controlestrategie matrix posten/ Processen.
12. In de werkprogramma worden meerdere beweringen getoond
In de werkprogramma worden meerdere beweringen getoond indien een post meerdere keren voorkomt in de postenoverzicht.
Overige wijzigingen
- NLDCOM-2275: Logo in de kerndocumenten en helpteksten zijn geupdate
- NLDCOM-2367: Wijzigingen in de AFM instructies zijn doorgevoerd conform aanlever specificatie V1.3
- AFM 1.4 is antwoordtype is gewijzigd naar combobox
- AFM 2.10C is verwijderd
- NLDCOM-2368: in document 1.14.18 - Proces dienstverlening (uren) - werkprogramma opzet en bestaan is dubbele Instructie 3 Verwijderd:
“Stel vast of het dienstverleningsproces (uren) kwalificeert als een significante transactiestroom. Dit ter bepaling van de reikwijdte, diepgang en uitwerking van dit werkprogramma.” - NLDCOM-2419: Sectiememo in uitvoering kijkt naar de juiste materialiteit
- NLDCOM-2432 / #114750: In 1.17.5 - Controlestrategiematrix (posten) is bedrag van RC vordering groepsmaatschappijen niet meer opgenomen in bedrag overige vorderingen
- NLDCOM-2433: Planningsdocument is uitgebreidt met OKB en OKB afgerond
Bij het beantwoorden van de voorloopvraag over OKB wordt metadata weggeschreven.
- NLDCOM-2439: Bedragen van meerdere posten (huidig jaar en voorgaand jaar) zijn opgenomen in werkprogramma als dit van toepassing is
- NLDCOM-2477: Standaard workflow is uitgebreid met OKB en OKB afgerond voor Monitor+
- NLDCOM-2190: Content checklisten 1.14.31 Omzet vrij 1 t/m 1.14.35 Omzet vrij 5 zijn gelijk getrokken conform de SRA content wijzigingen 2023
- NLDCOM-2410 / #113692: technische verbeteringen en opschonen database
- NLDCOM-2412: Controle is toegevoegd indien een werkstap is aangemaakt vanuit het risico en als vervolgens de saldi/transactiestroom wordt verwijderd dan komt onderstaande melding op.
- NLDCOM-2442/ #115132: In document Data-uitvraag AFM 4.1.25 zijn Instructie 3.10 t/m 3.14 overschrijfbaar gemaakt
- NLDCOM-2449: In sommige documenten werkte aftekening van een document niet bij een zelf ingerichte workflow, dit is hersteld.
Dossier conversie
Verwijderde documenten:
- 3.3.2.4 - Leadsheet Overige IVA (in verband met toegevoegde databasefilter waarbij goodwill wordt uitgefilterd in jaarversie 2022)
- 3.3.2.5 - Leadsheet Afschrijvingen IVA (in verband met toegevoegde databasefilter waarbij goodwill wordt uitgefilterd in jaarversie 2022)
- 3.3.3.5 - Leadsheet Afschrijvingen MVA (in verband met toegevoegde databasefilter waarbij goodwill wordt uitgefilterd in jaarversie 2022)
- 3.3.8.3 - Leadsheet Onderhanden projecten (in verband met toevoeging mapping BH.S + BH.T aan de leadsheet in 2022)
- 4.1.15 - Gebeurtenissen na balansdatum en continuïteit agv COVID-19 virus (conform SRA)
Vervangen documenten:
(Geldt enkel voor dossiers die geconverteerd worden vanuit versie 2022)
- 1.1.4 – Groepsdocumenten matrix
Hernummeren documenten:
- 1.17.2 Controle plan hernummerd naar 1.17.10 Controle plan
Content wijzigingen
Nieuwe werkprogramma's
- 1.17.2 - Werkprogramma Consolidatieproces
Geheel vervangen
- 4.2.1 - Checklist kwaliteitsbeoordeling (volledig herzien)
Gewijzigde werkprogramma’s
1.1.1 Voorloopvragen
Gewijzigd
Vraag 33
Is de entiteit waarbij de controle wordt uitgevoerd onderdeel van een groep?
*Zoals bedoeld in standaard 600.14b en artikel 24b BW 2
Vraag 38
Is er sprake van een opdracht tot de controle van financiële overzichten van een groep waarbij gebruik wordt gemaakt van een accountant van een groepsonderdeel?
* Zoals bedoeld in Standaard 600.14c en 600.14k. (AFM 2.2)
1.13.0. Werkprogramma beschrijving van huishouding
Nieuw
Vraag 77
Beschrijf of neem kennis van aankomende (Europese) regelgeving omtrent ESG (Environmental, Social, Governance) transparantie, met daarin specifiek de CSRD en het ESRS raamwerk, die (in)direct van invloed zijn op de activiteiten van de entiteit.
1.13.3. Werkprogramma naleving wet- en regelgeving
Gewijzigd
Vraag 2
Verkrijg een algemeen inzicht in het van toepassing zijnde wet- en regelgevingskader en de manier waarop de entiteit dat kader naleeft. Betrek hierbij expliciet mogelijke signalen van corruptie, niet-naleving sanctiewetgeving en integriteitsissues. Leg onderkende risico's expliciet vast en geef aan welke gevolgen deze hebben voor de controleaanpak.
1.14.3. Inventarisatie IT-omgeving
Nieuw
Vraag 31
Evalueer of de door de entiteit opgestelde informatie voldoet aan de -in het licht van de uit te voeren controlewerkzaamheden- te stellen eisen c.q. betrouwbaar is. Neem hierbij kennis van de SRA-Signalering Lijstwerk.
Vraag 32
Beschrijf -voor zover van toepassing- welke werkzaamheden gepland worden om de betrouwbaarheid van de door de entiteit opgestelde informatie vast te stellen.
1.14.41 Checklist Frauderisico's
Gewijzigd
Vraag 2
Neem kennis van hoofdstuk 6 van de SRA-Signalering Frauderisicoanalyse. Verkrijg vervolgens inlichtingen van het management -en documenteer deze- met betrekking tot:
- inschatting -zo concreet als mogelijk van het risico dat financiële overzichten een afwijking van materieel belang kunnen bevatten als gevolg van fraude;
- de manier waarop het management inspeelt op frauderisico's;
- de informatie die door het management wordt meegedeeld aan degenen belast met governance inzake het proces van onderkennen en inspelen op frauderisico's;- de informatie die het management deelt met personeelsleden inzake haar visie op bedrijfspraktijken en ethisch gedrag.
Vraag 3
Verkrijg inlichtingen van het management om te bepalen of zij, of sleutelfunctionarissen, op de hoogte zijn van (vermoede of vermeende) fraude die op de (jaarrekening van de) entiteit van invloed is.
Vraag 4
Verkrijg inzicht in de wijze waarop degenen belast met governance toezicht houden op hoe het management met frauderisico's omgaat.
Vraag 5
Verkrijg inlichtingen van degenen belast met governance om te bepalen of zij op de hoogte zijn van (vermoede of vermeende) fraude die op de (jaarrekening van de) entiteit van invloed is.
Vraag 7
Evaluatie van frauderisicofactoren
Vraag 9
Frauderisicofactoren met betrekking tot afwijkingen die voortkomen uit frauduleuze financiële verslaggeving
Vraag 21
Frauderisicofactoren die voortkomen uit afwijkingen die voortkomen uit het oneigenlijk toe-eigenen van activa
Vraag 31
Geef een concrete beschrijving van de specifieke frauderisico’s, aandachtspunten en tekortkomingen die uit de beantwoording van bovenstaande vragen zijn gebleken waarbij bij de risico-inschatting van de accountant in het kader van de jaarrekeningcontrole rekening gehouden dient te worden.
Vraag 32
Stel vast dat, indien wordt geconcludeerd dat er met betrekking tot de opbrengstverantwoording geen sprake is van frauderisico's, dit voldoende is gedocumenteerd. Neem hierbij kennis van hoofdstuk 9 van de SRA-Signalering Frauderisicoanalyse.
Nieuw
Vraag 8
Neem kennis van hoofdstuk 7 van de SRA-Signalering Frauderisicoanalyse. (subtitel)
1.14.42 Werkprogramma Corruptierisico’s
Gewijzigd
Vraag 2
Verkrijg inlichtingen -en documenteer deze- van het management met betrekking tot:
- inschatting -zo concreet als mogelijk- van het risico dat financiële overzichten een afwijking van materieel belang kunnen bevatten als gevolg van corruptie;
- de manier waarop het management inspeelt op corruptierisico's;
- de informatie die door het management wordt meegedeeld aan degenen belast met governance inzake het proces van onderkennen en inspelen op corruptierisico's;
- de informatie die het management deelt met personeelsleden inzake haar visie op bedrijfspraktijken en ethisch gedrag.
Vraag 3
Verkrijg inlichtingen van het management om te bepalen of zij, of sleutelfunctionarissen, op de hoogte zijn van (vermoede of vermeende) corruptiegevallen die op de (jaarrekening van de) entiteit van invloed zijn.
Vraag 4
Verkrijg inzicht in de wijze waarop degenen belast met governance toezicht uitoefenen op hoe het management met corruptierisico's omgaat.
Vraag 5
Verkrijg inlichtingen van degenen belast met governance om te bepalen of zij op de hoogte zijn van (vermoede of vermeende) corruptiegevallen die op de (jaarrekening van de) entiteit van invloed zijn.
Vraag 7
De onderstaande vragen in het werkprogramma dienen met het management van de onderneming te worden besproken en gedocumenteerd.
NIEUW 1.17.2 Werkprogramma Consolidatieproces à toegewezen aan voorloopvraag met consolidatie ja
Vraag 1
Verkrijg inzicht in het consolidatieproces en betrek daarbij aangelegenheden, zoals:
- Het van toepassing zijnde stelsel inzake financiële verslaggeving.
- De mate waarin het management van de entiteiten of bedrijfseenheden inzicht heeft in het van toepassing zijnde stelsel inzake financiële verslaggeving.
- Het proces voor het identificeren en administratief verwerken van entiteiten of bedrijfseenheden binnen de groep in overeenstemming met het van toepassing zijnde stelsel inzake financiële verslaggeving.
- Het proces voor het identificeren van segmenten waarover moet worden gerapporteerd in overeenstemming met het van toepassing zijnde stelsel inzake financiële verslaggeving.
- Het proces voor het identificeren van relaties en transacties met verbonden partijen voor rapportering in overeenstemming met het van toepassing zijnde stelsel inzake financiële verslaggeving.
- De grondslagen voor financiële verslaggeving die worden toegepast op de financiële overzichten van de groep, de wijzigingen daarin t.o.v. de voorgaande verslagperiode, en wijzigingen die het gevolg zijn van nieuwe of herziene standaarden onder het van toepassing zijnde stelsel inzake financiële verslaggeving.
- De procedures voor het omgaan met entiteiten of bedrijfseenheden binnen de groep waarvan de verslagperiode niet eindigt op dezelfde datum als die van de groep.
- Overige aangelegenheden m.b.t. het consolidatieproces, consolidatieaanpassingen en herrubriceringen, zoals beschreven in Bijlage 2 van Standaard 600 (onderdeel 6).
Vraag 2 (titel)
Evaluatie
Vraag 3
Overweeg of het consolidatieproces als toereikend kan worden beschouwd en identificeer eventuele tekortkomingen.
Vraag 4
Overweeg of er inherente risico's zijn aan de hand van vijf relevante inherente risicofactoren (complexiteit, subjectiviteit, wijzigingen, onzekerheid, vatbaarheid voor afwijkingen als gevolg van tendentie bij het management of andere frauderisicofactoren voor zover ze inherent risico beïnvloeden).
Vraag 5
Overweeg hoe deze inherente risicofactoren de vatbaarheid van beweringen voor afwijkingen beïnvloeden en de mate waarin zij dit doen bij het opstellen van de financiële overzichten van de groep in overeenstemming met het van toepassing zijnde stelsel inzake financiële verslaggeving.
Vraag 6
Overweeg of het verkregen inzicht in de inherente risicofactoren leidt tot het identificeren en inschatten van risico's op een afwijking van materieel belang in de financiële overzichten van de groep op het niveau van beweringen.
1.17.3 Werkprogramma groepsaccountant (planning)
Gewijzigd
Vraag 1
Is er sprake van een opdracht tot de controle van financiële overzichten van een groep waarbij gebruik wordt gemaakt van een accountant van een groepsonderdeel?
*Zoals bedoeld in Standaard 600.14c en 600.14k.
Vraag 4 (titel)
Aanvaarding en continuering van de opdracht
Vraag 6
Verwerf inzicht op groepsniveau in aangelegenheden, zoals:
- De groepsstructuur, waaronder zowel de juridische als organisatiestructuur.
- Activiteiten die significant zijn voor de groep, w.o. de sector en regelgevende, economische en politieke omgeving waarin die activiteiten plaatsvinden.
- Het gebruik van serviceorganisaties.- Het gebruik van shared service centers.
- Het consolidatieproces.
- De vraag of de groepsaccountant onbeperkt toegang zal hebben tot de met governance belaste personen en het management van zowel de groep als groepsonderdelen en de informatie van groepsonderdelen.
- De vraag of de groepsaccountant, indien nodig, in staat zal zijn noodzakelijke werkzaamheden m.b.t. de financiële informatie van groepsonderdelen uit te voeren.
- De vraag of voldoende en geschikte middelen zijn toegewezen of ter beschikking zullen worden gesteld.
Vraag 9
Stel vast op welke groepsonderdelen controlewerkzaamheden zullen worden uitgevoerd en betrek hierbij aangelegenheden, zoals:
- De aard en gebeurtenissen of omstandigheden die aanleiding zouden kunnen geven tot risico's op een afwijking van materieel belang op het niveau van beweringen in de financiële overzichten van de groep die verband hebben met een groepsonderdeel.
- De desaggregatie van significante transactiestromen, rekeningsaldi en toelichtingen in de financiële overzichten van de groep over groepsonderdelen.
- De vraag of naar verwachting voor alle significante transactiestromen, rekeningsaldi en toelichtingen in de financiële overzichten van de groep voldoende en geschikte controle-informatie zal worden verkregen.
- De aard en omvang van afwijkingen of tekortkomingen in de interne beheersing die zijn geïdentificeerd bij een groepsonderdeel tijdens voorgaande controles.
- De aard en omvang van de gemeenschappelijkheid van de interne beheersingsmaatregelen in de hele groep en de vraag of, op welke manier, de groep activiteiten centraliseert die relevant zijn voor de financiële verslaggeving.
Vraag 17
Verwerf inzicht of de accountants van groepsonderdelen de ethische voorschriften, waaronder de onafhankelijkheidsvoorschriften -met inbegrip van artikel 3a ViO voor assurance-teamleden buiten het netwerk van de groepsaccountant-, begrijpen en zullen naleven en onafhankelijk zijn van de groep. Verkrijg hiertoe een schriftelijke bevestiging waarin voornoemde expliciet is benoemd.
Vraag 18
Stel vast dat accountants van groepsonderdelen over passende competenties en capaciteiten beschikken, waaronder voldoende tijd om de toegewezen controlewerkzaamheden voor dat groepsonderdeel uit te voeren. Denk hier bijvoorbeeld aan:
- Een evaluatie van informatie die onderling is gecommuniceerd.
- Het bespreken van de ingeschatte risico's op een afwijking van materieel belang met de accountant van het groepsonderdeel.
- Het bespreken van de competentie en capaciteiten van de accountant van het groepsonderdeel met collega's die hebben gewerkt met de accountant van het groepsonderdeel.
- Het verkrijgen van gepubliceerde rapportages van (externe) inspecties.
Vraag 27
Verwerf inzicht in de groep en haar omgeving, w.o.:
- De organisatiestructuur en het bedrijfsmodel van de groep, met inbegrip van de locaties waar de groep haar activiteiten heeft, de aard van de activiteiten van de groep en de mate waarin deze binnen de groep gelijksoortig zijn, en de mate waarin het bedrijfsmodel van de groep het gebruik van IT integreert.
- Regelgevende factoren die effect hebben op de entiteiten en bedrijfseenheden in de groep.
- De maatstaven die intern en extern worden gebruikt voor het beoordelen van de financiële prestaties van de entiteiten of bedrijfseenheden.
Vraag 31
Communiceer, met behulp van 'audit instructions', tijdig en adequaat met de accountants van groepsonderdelen over:
- Aangelegenheden die relevant zijn voor de opzet of uitvoering van de risico-inschattingswerkzaamheden door de accountant van het groepsonderdeel voor de groepscontrole.
- Identificatie van alle verbonden partijen of transacties met verbonden partijen die relevant zijn voor de werkzaamheden van de accountant van het groepsonderdeel .
- Gebeurtenissen of omstandigheden die gerede twijfel kunnen doen ontstaan over de mogelijkheid van de groep om de continuïteit te handhaven, die relevant zijn voor de werkzaamheden van de accountant van het groepsonderdeel.
Verwijderd
Vraag 5
Stel vast of het eigen aandeel voldoende is om te kunnen fungeren als groepsaccountant en betrek hierbij:
- Materieel belang van het gedeelte van de financiële overzichten die worden gecontroleerd.
- Aanwezige kennis omtrent de bedrijfsactiviteiten van de groepsonderdelen.
- Risico van materiële onjuistheden in de door de accountants van groepsonderdelen gecontroleerde financiële overzichten.
- De uitvoering van aanvullende werkzaamheden.
Vraag 16
Beoordeel de vereiste zorgvuldigheid ten aanzien van de keuze van de accountants van (significante) groepsonderdelen door de opdrachtgever vanuit het gezichtspunt van het functioneren van deze accountants in het kader van de controle van de financiële overzichten van de groep.
Vraag 22
Stel de materialiteit voor de financiële overzichten van de groep als geheel vast alsmede voor de groepsonderdelen waar een controleopdracht wordt uitgevoerd. Stel vervolgens de uitvoeringsmaterialiteit vast alsmede de grenswaarde voor het bedrag dat als duidelijk triviaal voor de financiële overzichten van de groep als geheel kan worden beschouwd.
Vraag 23
Bespreek met de accountants van groepsonderdelen (of met het management van groepsonderdelen) de bedrijfsactiviteiten die significant zijn voor de groep.
Vraag 24
Bespreek met de accountants van groepsonderdelen of de financiële informatie van groepsonderdelen vatbaar zijn voor afwijkingen van materieel belang als gevolg van fraude of van fouten.
Vraag 25
Beoordeel de door de accountants van groepsonderdelen opgestelde documentatie van geïdentificeerde significante risico's
Vraag 26
Beoordeel de door de accountants van groepsonderdelen opgestelde documentatie van geïdentificeerde significante risico's
Vraag 30
Leg de analyse van groepsonderdelen vast waarbij is aangegeven welke van deze onderdelen significant zijn en het soort werkzaamheden die worden uitgevoerd met betrekking tot de financiële informatie van de groepsonderdelen.
Vraag 41
Verstrek de accountant van een groepsonderdeel een lijst met alle verbonden partijen van de groep. Verzoek de accountant van het groepsonderdeel tijdig te communiceren over verbonden partijen die voorheen niet onderkend waren.
Nieuw
Vraag 7
Stel vast dat het groepsmanagement de eigen verantwoordelijkheid erkent en begrijpt om het opdrachtteam:
- Toegang te verschaffen tot alle relevante informatie waarvan het groepsmanagement kennis heeft.
- Aanvullende informatie te verschaffen die het opdrachtteam kan vragen.
- Onbeperkte toegang te verschaffen tot personen binnen de groep van wie het opdrachtteam vaststelt dat het noodzakelijk is controle-informatie te verkrijgen.
Vraag 8 (titel)
Algehele controleaanpak op groepsniveau en controleprogramma op groepsniveau
Vraag 11 ( intelligent gemaakt)
Bepaal de middelen die nodig zijn om de opdracht voor de groepscontrole uit te voeren, waaronder de aard, timing en omvang van de betrokkenheid van de accountants van groepsonderdelen. Betrek hierbij aangelegenheden, zoals:
- Het inzicht in de groep, de groepsonderdelen binnen de groep en de vraag of werkzaamheden centraal worden uitgevoerd, op het niveau van groepsonderdelen of een combinatie van beiden.
- De kennis en ervaring van het opdrachtteam.
- De initiële verwachtingen m.b.t. de mogelijke risico's op een afwijking van materieel belang.
- De aard van de activiteiten van de groepsonderdelen.- Het interne beheersingssysteem van de groep, waaronder het informatiesysteem dat wordt gebruikt en de mate waarin deze is gecentraliseerd.
- Eerdere ervaring met de accountant van een groepsonderdeel.
Vraag 12
Leg vast in hoeverre accountants van groepsonderdelen betrokken zullen zijn tijdens verschillende fases van de controle bij de opzet of uitvoering van risico-inschattingswerkzaamheden en werkzaamheden om in te spelen op ingeschatte risico's op een afwijking van materieel belang.
Vraag 13
Bespreek met accountants van groepsonderdelen of er significante wijzigingen in de activiteiten of in het interne beheersingssysteem van het groepsonderdeel hebben plaatsgevonden.
Vraag 14
Evalueer of het mogelijk is om in voldoende mate en op passende wijze betrokken te zijn bij de werkzaamheden van de accountant van het groepsonderdeel.
Vraag 15
Laat de accountant van het groepsonderdeel bevestigen dat de werkzaamheden, zoals vastgelegd in 'audit instructions', zullen worden uitgevoerd.
Vraag 19
Bepaal de aard, timing en omvang van de aansturing van en het toezicht op de accountants van groepsonderdelen en de beoordeling van hun werkzaamheden. Houd hierbij rekening met onderwerpen waarbij wordt ingeschat dat er sprake is van hogere risico's op een afwijking van materieel belang in de financiële overzichten van de groep, of van geïdentificeerde significante risico's, alsmede met onderwerpen in de controle van de financiële overzichten van de groep waarbij sprake is van significante oordeelsvorming.
Vraag 20
Communiceer, met behulp van 'audit instructions', met de accountants van groepsonderdelen over verantwoordelijkheden en verwachtingen t.a.v. tijdige communicatie op passende momenten gedurende de controle. Betrek hierbij Bijlage 2 van Standaard 600.
Vraag 21
Inzicht in de groep en haar omgeving, het van toepassing zijnde stelsel inzake financiële verslaggeving en het interne beheersingssyteem van de groep
Vraag 28
Verwerf inzicht in het van toepassing zijnde stelsel inzake financiële verslaggeving en de consistentie van de grondslagen en toepassingen in de gehele groep.
Vraag 29
Verwerf inzicht in het interne beheersingssysteem van de groep, w.o.:
- De aard en omvang van gemeenschappelijkheid van interne beheersingsmaatregelen.
- De wijze waarop de groep activiteiten die relevant zijn voor de financiële verslaggeving al dan niet centraliseert.
- Het consolidatieproces dat wordt gebruikt door de groep.
- Hoe het groepsmanagement aan het management van entiteiten communiceert over significante aangelegenheden ter ondersteuning van het opstellen van financiële overzichten van de groep.
Vraag 32
Verzoek de accountants van groepsonderdelen, met behulp van 'audit instructions', tijdig te communiceren over:
- Aangelegenheden m.b.t. de financiële informatie van het groepsonderdeel waarvan de accountant van het groepsonderdeel vaststelt dat deze relevant zijn voor de identificatie en inschatting van de risico's op een afwijking van materieel belang in de financiële overzichten van de groep, ongeacht of deze het gevolg zijn van fraude of fouten.
- Relaties met verbonden partijen die niet eerder zijn geïdentificeerd .
- Iedere gebeurtenis of omstandigheid die gerede twijfel kan doen ontstaan over de mogelijkheid van de groep om de continuïteit te handhaven.
Vraag 33
Evaluatie
Vraag 34
Evalueer of de controle-informatie die is verkregen uit de risico-inschattingswerkzaamheden die door de groepsaccountant en de accountants van groepsonderdelen zijn uitgevoerd, een passende basis vormen voor het identificeren en inschatten van risico's op een afwijking van materieel belang in de financiële overzichten van de groep.
Vraag 35
Overweeg of er op basis van het verkregen inzicht inherente risico's zijn aan de hand van vijf relevante inherente risicofactoren (complexiteit, subjectiviteit, wijzigingen, onzekerheid, vatbaarheid voor afwijkingen als gevolg van tendentie bij het management of andere frauderisicofactoren voor zover ze inherent risico beïnvloeden) en betrek hierbij Bijlage 3 van Standaard 600.
Vraag 36
Overweeg hoe deze inherente risicofactoren de vatbaarheid van beweringen voor afwijkingen beïnvloeden en de mate waarin zij dit doen bij het opstellen van de financiële overzichten van de groep.
Vraag 37
Overweeg of het verkregen inzicht in de inherente risicofactoren leidt tot het identificeren en inschatten van risico's op een afwijking van materieel belang op het niveau van de financiële overzichten van de groep.
Vraag 38
Materialiteit
Vraag 39
Stel de uitvoeringsmaterialiteit op het niveau van een groepsonderdeel vast (lager dan de uitvoeringsmaterialiteit op groepsniveau) alsmede de grenswaarde waarboven afwijkingen die worden geïdentificeerd in de financiële informatie van de groepsonderdelen, moeten worden gecommuniceerd (niet hoger dan het bedrag dat als duidelijk triviaal wordt beschouwd voor de financiële overzichten van de groep).
Vraag 40
Communiceer, met behulp van 'audit instructions', de vastgestelde uitvoeringsmaterialiteit en grenswaarde met de accountant van het groepsonderdeel.
1.17.6 Werkprogramma Consolidatie-Planning
Gewijzigd
Vraag 12
Indien een of meer in de consolidatie betrokken dochtermaatschappijen door andere accountants worden gecontroleerd, stel dan vast dat aan Standaard 600 'Controles van financiële overzichten van de groep (inclusief de werkzaamheden van accountants van groepsonderdelen)' wordt voldaan. Maak hierbij gebruik van de afzonderlijke werkprogramma's voor toepassing Standaard 600.
1.4.1 Onafhankelijkheidschecklist
Gewijzigd
Vraag 2
Op basis van overleg met de compliance officer en/of relevante informatie vanuit het kantoor blijken geen bedreigingen voor de onafhankelijkheid ten aanzien van de opdracht.
Vraag 3
Het gaat om omstandigheden die een bedreiging vormen voor de onafhankelijkheid (zoals bedoeld in Standaard 220.16). Dit kunnen zowel omstandigheden zijn vanuit de accountantsorganisatie of die betrekking hebben op de externe accountant en zijn/haar team. Het betreffen bedreigingen waarvoor het voorafgaand of tijdens de controle passend was een maatregel te treffen (Standaard 220.18). De eventuele getroffen maatregelen kunnen (indien van toepassing) in vraag 2.17 of 2.18 worden aangegeven. N.B. Ook indien zich een situatie voordoet als opgenomen in art. 28 lid 2 ViO (assurance partner of senior teamlid meer dan 7 aaneengesloten jaren betrokken bij de controle van de cliënt) dan dient deze vraag met 'Nee' beantwoord te worden.
Vraag 10
Er zijn, mede op basis van beoordeling van gefactureerde honoraria en urenregistraties, geen bedreigingen uit hoofde van dienstverlening op het gebied van administratieve dienstverlening, fiscale dienstverlening, ontwerp en implementatie van financiële informatiesystemen, waardebepaling, interne controle, juridische diensten, bemiddeling bij werving van hoger personeel voor de cliënt of van interim-management.
Vraag 12
Er zijn of worden geen non-assurancediensten verleend die van materiële invloed zijn op het assurance-object en subjectief of niet-routinematig zijn, of leiden tot een bedreiging uit hoofde van belangenbehartiging (verbodsbepaling art. 20 ViO).
Vraag 14
Er worden geen andere diensten verricht, waar op grond van de ViO een maatregel vereist is. (ViO art. 16 lid 2). (AFM 2.10c)
Vraag 16
Beantwoord voor alle non-assurancedienten, per non-assurancedienst afzonderlijk, de vragen zoals opgenomen in het stroomschema samenloop dienstverlening uit de (geactualiseerde) NBA Handreiking 1131 en neem per beantwoorde vraag een toelichting op.
Vraag 19
Er zijn geen aanzienlijke achterstanden bij de betalingen voor de controleopdracht en overige dienstverlening (ViO art. 26). (AFM 2.10e)
Vraag 21
De vergoeding voor de controleopdracht bevat geen resultaatafhankelijke componenten (verbodsbepaling art. 23b ViO).
Vraag 42
Leningen, garantstelling of andere vormen van zekerheidsstelling (ViO art. 36)
Nieuw
Vraag 11
Er zijn of worden geen fiscale diensten verleend of fiscale transacties voorgesteld, waarbij de dienst of transactie van invloed is op het assurance-object; en aan de dienst of transactie geen pleitbaar standpunt ten grondslag ligt (verbodsbepaling art. 18a ViO).
Vraag 13
Er zijn of worden geen non-assurancediensten verleend die van invloed zijn op het assurance-object en een niet-passende verwerkingswijze in het assurance-object tot gevolg hebben (verbodsbepaling art. 20a ViO).
Vraag 20
De vergoeding voor de controleopdracht is niet afhankelijk gesteld van andere diensten die de accountantspraktijk of het netwerk verleent of heeft verleend (verbodsbepaling art. 23a ViO).
1.5.1 Opdrachtaanvaarding
Gewijzigd
Vraag 2
Er zijn, mede op basis van onderzoek via openbare bronnen (corruption Perceptions Index, aandeelhoudersregister, UBO-register, achtergrondonderzoek via een externe partij) en internetonderzoek (Google, Rechtspraak.nl e.d.), geen aanwijzingen dat de integriteit van de opdrachtgever(s) ter discussie staat. Naast de uitkomsten en afwegingen aangaande de integriteit, wordt gedocumenteerd naar wie en voor welke combinatie van zoektermen onderzoek is gedaan.
Neem ten behoeve van de beoordeling van integriteitsrisico's kennis van de (geactualiseerde) SRA-Signalering Systematische Integriteits Risico Analyse (SIRA) alsmede het AFM rapport SIRA: van analyse naar beheersing.
Bij de beoordeling van de integriteit en daar mogelijk uit voortvloeiende integriteitsrisico's is o.a. aandacht besteed aan:
- discussies tussen opdrachtgever(s) en regelgevende/toezichthoudende instanties (waaronder de Belastingdienst) in een recent verleden (b.v. de afgelopen 3 jaren) die al dan niet hebben geleid tot sancties en/of correcties;
- veelvuldige wisseling van juridische structuur en/of bestuurders zonder aanwijsbare reden c.q. plausibele verklaring;
- structuur gericht op belastingontwijking;
- complexe fiscale structuur/bijzondere regimes;
- aanvaardbaarheid van het stelsel van financiële verslaggeving;
- houding ten opzichte van het stelsel van interne beheersing en externe controle;
- frequentie van wisseling van accountant en/of adviseur;
- fraudegevallen in de laatste vijf jaren;
- verhoogd risico op fraude gezien de kwaliteit van de interne organisatie;
- andere concrete signalen van interne/externe fraude;
- activiteiten van de opdrachtgever(s) in relatie tot wettelijke bepalingen (o.a. witwassen, terrorismefinanciering -Wwft-, trade-based money laundering -TBML-, corruptie, omkoping);
- signalen voor het niet naleven van relevante wet- en regelgeving (b.v. omzeiling sanctieregelgeving, ontduiking fiscale regelgeving);
- mogelijke strafrechtelijke vervolging in het verleden;
- mogelijke negatieve publiciteit in het verleden (b.v. als gevolg van maatschappelijk onbetamelijk gedrag, marktmanipulatie, greenwashing, cybercrime);
- directievoering door een trustkantoor;
- gebruikmaking van agenten;
- belangenverstrengeling, bijvoorbeeld tussen prive en zakelijke belangen;
- leningen zonder rente/zekerheid;
- overige integriteitsrisico's t.a.v. management, toezichthoudend orgaan, aandeelhouders e.d.
Vraag 68
De beoordeling van de opdrachtgever(s) en/of opdracht heeft geleid tot overleg met de compliance officer (of een andere daarvoor aangewezen functionaris).
Vraag 72
De opdrachtbevestiging (inclusief de algemene voorwaarden) is gericht aan de algemene vergadering, het hoogste relevante toezichtsorgaan of, zo deze ontbreekt of in gebreke blijft, het bestuur, verzonden en getekend retour ontvangen en bevat:
- de doelstelling en reikwijdte van de controle van de financiële overzichten;
- de verantwoordelijkheden van de accountant;
- de verantwoordelijkheden van het management;
- aanduiding van het van toepassing zijnde stelsel van financiële verslaggeving voor het opstellen van de financiële overzichten;
- verwijzing naar de verwachte vorm en inhoud van alle rapportages die door de accountant moeten worden uitgebracht, inclusief vastlegging dat de inhoud van de management letter -na toetsing vooraf door de accountant op juistheid van de tekst- mag worden opgenomen in het bestuursverslag dan wel mag worden verstrekt tijdens de algemene vergadering, alsmede een vermelding dat er omstandigheden kunnen zijn waarin een rapportage kan afwijken van haar verwachte vorm en inhoud.
1.5.2 Opdrachtcontinuering
Gewijzigd
Vraag 2
'Er hebben zich t.o.v. het voorgaande jaar geen ontwikkelingen voorgedaan die leiden tot een gewijzigd oordeel omtrent de integriteit van de opdrachtgever(s). Er is onderzoek gedaan via openbare bronnen (Corruption Perceptions Index, aandeelhoudersregister, UBO-register, achtergrondonderzoek via een externe partij) en internetonderzoek (Google, Rechtspraak.nl e.d.). Naast de uitkomsten en afwegingen aangaande de integriteit, wordt gedocumenteerd naar wie en voor welke combinatie van zoektermen onderzoek is gedaan.
Neem ten behoeve van de beoordeling van integriteitsrisico's kennis van de (geactualiseerde) SRA-Signalering Systematische Integriteits Risico Analyse (SIRA) alsmede het AFM rapport SIRA: van analyse naar beheersing.
Bij de beoordeling van de integriteit en daar mogelijk uit voortvloeiende integriteitsrisico's is o.a. aandacht besteed aan:
- discussies tussen opdrachtgever(s) en regelgevende/toezichthoudende instanties (waaronder de Belastingdienst) in een recent verleden (b.v. de afgelopen 3 jaren) die al dan niet hebben geleid tot sancties en/of correcties;
- veelvuldige wisseling van juridische structuur en/of bestuurders zonder aanwijsbare reden c.q. plausibele verklaring;
- structuur gericht op belastingontwijking;
- complexe fiscale structuur/bijzondere regimes;
- aanvaardbaarheid van het stelsel van financiële verslaggeving;
- houding ten opzichte van het stelsel van interne beheersing en externe controle;
- frequentie van wisseling van accountant en/of adviseur;
- fraudegevallen in de laatste vijf jaren;
- verhoogd risico op fraude gezien de kwaliteit van de interne organisatie;
- andere concrete signalen van interne/externe fraude;
- activiteiten van de opdrachtgever(s) in relatie tot wettelijke bepalingen (o.a. witwassen, terrorismefinanciering -Wwft-, trade-based money laundering -TBML-, corruptie, omkoping);
- signalen voor het niet naleven van relevante wet- en regelgeving (b.v. omzeiling sanctieregelgeving, ontduiking fiscale regelgeving);
- mogelijke strafrechtelijke vervolging in het verleden;
- mogelijke negatieve publiciteit in het verleden (b.v. als gevolg van maatschappelijk onbetamelijk gedrag, marktmanipulatie, greenwashing, cybercrime);
- directievoering door een trustkantoor;
- gebruikmaking van agenten;
- belangenverstrengeling, bijvoorbeeld tussen prive en zakelijke belangen;
- leningen zonder rente/zekerheid;
- overige integriteitsrisico's t.a.v. management, toezichthoudend orgaan, aandeelhouders e.d.
Vraag 58
De herbeoordeling van de opdrachtgever(s) en/of opdracht heeft geleid tot overleg met de compliance officer (of een andere daarvoor aangewezen functionaris).
Vraag 63
Zo ja, de opdrachtherbevestiging is gericht aan de algemene vergadering, het hoogste relevante toezichtsorgaan of, zo deze ontbreekt of in gebreke blijft, het bestuur, verzonden en getekend retour ontvangen en bevat:
- de doelstelling en reikwijdte van de controle van de financiële overzichten;
- de verantwoordelijkheden van de accountant;
- de verantwoordelijkheden van het management;
- aanduiding van het van toepassing zijnde stelsel van financiële verslaggeving voor het opstellen van de financiële overzichten;
- verwijzing naar de verwachte vorm en inhoud van alle rapportages die door de accountant moeten worden uitgebracht, inclusief vastlegging dat de inhoud van de management letter -na toetsing vooraf door de accountant op juistheid van de tekst- mag worden opgenomen in het bestuursverslag dan wel mag worden verstrekt tijdens de algemene vergadering, alsmede een vermelding dat er omstandigheden kunnen zijn waarin een rapportage kan afwijken van haar verwachte vorm en inhoud.
3.3.0.1 Werkprogramma Algemeen
Gewijzigd
Vraag 18
Indien een fraudegeval zich voordoet, rapporteer aantoonbaar aan de algemene vergadering (of vergelijkbaar orgaan) in hoeverre dit gerelateerd is aan een door RvC en accountant onderkend frauderisico. Neem kennis van hoofdstuk 6 van de SRA-Signalering Frauderisicoanalyse.
Nieuw
Vraag 2
Inventariseer relevant lijstwerk, leg vast in welke vorm dit beschikbaar komt en evalueer of de door de entiteit opgestelde informatie -in het licht van de uit te voeren controlewerkzaamheden- aan de daaraan te stellen eisen voldoet c.q. betrouwbaar is. Betrek hierbij de uitkomsten Inventarisatie IT-omgeving (1.14.3) en neem kennis van de SRA-Signalering Lijstwerk.
Vraag 3
Verricht -voor zover van toepassing- gegevensgerichte controlewerkzaamheden, zoals in 1.14.3 gepland, om de betrouwbaarheid van de door de entiteit opgestelde informatie vast te stellen.
3.3.0.3 Werkprogramma groepsaccountant (uitvoering)
Gewijzigd
Vraag 5
Voer voor groepsonderdelen, waarbij geen gebruik is gemaakt van de werkzaamheden van andere accountants, cijferanalyses op groepsniveau uit en stel vast of de uitkomsten aanleiding geven tot aanvullende controlewerkzaamheden.
Vraag 6
Stel vast dat is vastgelegd de aard, timing en omvang van de betrokkenheid van het opdrachtteam op groepsniveau bij de werkzaamheden die door de accountants van groepsonderdelen zijn uitgevoerd (met inbegrip van, voor zover van toepassing, de beoordeling door het opdrachtteam op groepsniveau van relevante delen van de controledocumentatie van de accountants van deze groepsonderdelen en de conclusies daarover).
Vraag 7
Stel vast dat het geheel aan uitgevoerde werkzaamheden, bestaande uit het beoordelen van werkzaamheden van andere accountants van groepsonderdelen en het uitvoeren van cijferanalyses op groepsniveau, toereikend is in het kader van de controle van de geconsolideerde jaarrekening.
Nieuw
Vraag 3
Stel vast of de financiële informatie die is geïdentificeerd in de communicatie van de accountant van het groepsonderdeel, de financiële informatie is die in de financiële overzichten van de groep is opgenomen.
3.3.0.6 Werkprogramma inschakeling deskundigen door de accountant
Gewijzigd
Vraag 2
Stel de aard, timing en omvang van de controlewerkzaamheden van de accountant vast en houd hierbij rekening met aangelegenheden, waaronder:
- de aard van de aangelegenheid waarop de werkzaamheden van de ingeschakelde deskundige betrekking hebben;
- de risico’s van een afwijking van materieel belang in de aangelegenheid waarop de werkzaamheden van de ingeschakelde deskundige betrekking hebben;
- het belang van het werk van de deskundige in de context van de controle;
-de kennis van de accountant van en zijn ervaring met eerdere werkzaamheden die door de ingeschakelde deskundige zijn uitgevoerd;
- de vraag of de ingeschakelde deskundige onderworpen is aan het kwaliteitsmanagementsysteem van de accountantseeenheid.
3.3.11.1 Werkprogramma Overige vorderingen en overlopende activa
Gewijzigd
Vraag 79
Voldoet de presentatie en toelichting in de jaarrekening aan de daaraan te stellen eisen (RJ 222.3)?
3.3.14.1 Werkprogramma Voorzieningen
Gewijzigd
Vraag 209
Is er sprake van een risico op een afwijking van materieel belang m.b.t. de waardering van de voorziening voor verlieslatende contracten?
Verwijderd
Vraag 339
Indicaties voor mogelijke tendentie bij het management
Vraag 340
Verricht verdere controlewerkzaamheden om voldoende en geschikte controle-informatie te verkrijgen m.b.t. de ingeschatte risico's op een afwijking van materieel belang m.b.t. de toelichtingen i.v.m. een schatting, anders dan die welke betrekking hebben op de schattingsonzekerheid.
3.3.2.1 Werkprogramma Overige immateriële vaste activa
Gewijzigd
Vraag 62
Controleer investeringen integraal aan de hand van onderliggende bescheiden, zoals:
- contracten;
- facturen.
Vraag 63
Controleer investeringen op basis van een steekproef aan de hand van onderliggende bescheiden, zoals:
- contracten;
- facturen.
Relaties gewijzigd
Vraag 62 | 63 | 69 | 70
3.3.3.1 Werkprogramma Materiële vaste activa
Gewijzigd
Vraag 105
Controleer investeringen door middel van detailcontroles op basis van een steekproef aan de hand van onderliggende bescheiden, zoals contracten, facturen of notariële akten. Stel vast dat de investeringen zijn geautoriseerd door bevoegde functionarissen.
Vraag 105
Gewijzigd van een type
Vraag 165
Gewijzigd naar een type titel
Relatie gewijzigd
Vraag 207 | 208
3.3.7.1 Werkprogramma Voorraad
Nieuw
Vraag 158 Titel toegevoegd
Waardering tegen actuele waarde (laatst bekende inkoopprijzen)
Relatie gewijzigd
Vraag 159 | 160 | 196
Relatie gewijzigd
Vraag 180
Gewijzigd naar een type titel
Vraag 194
Gewijzigd naar een type titel
3.3.8.1 Werkprogramma Onderhanden projecten
Gewijzigd
Vraag 123
Evalueer de bevindingen en trek een conclusie, overeenkomstig het steekproefmodel.
Vraag 127
Evalueer de bevindingen en trek een conclusie, rekening houdend met het niet in de deelwaarneming betrokken deel in relatie tot de uitvoeringsmaterialiteit.
Verwijderd
Vraag 169 t/m 219
3.3.8.1 - Werkprogramma Onderhanden projecten
Gewijzigd
Vraag 123
Evalueer de bevindingen en trek een conclusie, overeenkomstig het steekproefmodel.
Vraag 127
Evalueer de bevindingen en trek een conclusie, rekening houdend met het niet in de deelwaarneming betrokken deel in relatie tot de uitvoeringsmaterialiteit.
Vraag 135
Type gewijzigd naar titel
Relatie gewijzigd
Vraag 222 | 223 | 232
3.3.11.1 - Werkprogramma Overige vorderingen en overlopende activa
Vraag 79
Relatie gewijzigd
3.3.14.1 - Werkprogramma Voorzieningen
Gewijzigd
Vraag 209
Is er sprake van een risico op een afwijking van materieel belang m.b.t. de waardering van de voorziening voor verlieslatende contracten?
Verwijderd
Vraag 339
Indicaties voor mogelijke tendentie bij het management
Vraag 340
Verricht verdere controlewerkzaamheden om voldoende en geschikte controle-informatie te verkrijgen m.b.t. de ingeschatte risico's op een afwijking van materieel belang m.b.t. de toelichtingen i.v.m. een schatting, anders dan die welke betrekking hebben op de schattingsonzekerheid.
Relatie gewijzigd
Vraag 94 | 95 | 105 | 107 | 108 | 109 | 236 | 238 | 264 | 265 | 539 t/m 558
3.3.32.1 Werkprogramma Personeelskosten
Vraag 75
Neem kennis van actuele relevante wet- en regelgeving op www.topinkomens.nl, zoals de WNT, Uitvoeringsbesluit WNT, Uitvoeringsregeling WNT, Beleidsregels toepassing WNT en de Regeling Controleprotocol WNT, en ook van de SRA Praktijkhandreiking WNT. Stel vast of NBA-Alert 47 (Invloed intragroep detachering op de controle van WNT-verantwoording) van toepassing is.
Vraag 81
Controleer de juistheid en volledigheid van de opgave van alle bezoldigingscomponenten die aan het verslagjaar moeten worden toegerekend per topfunctionaris, topfunctionaris niet in dienstbetrekking en andere medewerkers van wie de bezoldiging het (sectorale) bezoldigingsmaximum overschrijdt. Controleer de juistheid en volledigheid van het totaal van uitkeringen wegens beëindiging van het dienstverband en het gedeelte daarvan dat in het kalenderjaar is betaald per verantwoorde topfunctionaris (met inbegrip van topfunctionarissen zonder topfunctie).
LET OP: dit werkprogramma bevat uitsluitend de werkzaamheden op hoofdlijnen. Hanteer bij de controlewerkzaamheden altijd en integraal de bepalingen in het Controleprocol WNT. De SRA Praktijkhandreiking WNT bevat een integraal werkprogramma gebaseerd op deze bepalingen, met aanwijzingen voor aanvullende werkzaamheden waar van toepassing. De in acht te nemen bepalingen betreffen hoofdzakelijk:
- materialiteit en uitvoeringsmaterialiteit;
- identificatie van risicofactoren;
- minimaal verwachte beheersingsmaatregelen;
- inschatting van risico's;
- aard en omvang van de basis- en aanvullende werkzaamheden gericht op deze risico's;
- oordeelsvorming.
Vraag 114
Stel indien van toepassing vast dat op correcte wijze gebruik is gemaakt van de mogelijkheid om de WNT-gegevens op groepsniveau te verantwoorden. Let op: uit de verantwoording op groepsniveau moeten de WNT-gegevens per WNT-instelling binnen de groep blijken. Zie de verduidelijking van deze bepaling op www.topinkomens.nl, in de SRA Praktijkhandreiking WNT en in NBA-Alert 47.
3.3.34.1 Werkprogramma Financiële baten en lasten
Volgorde van de instructies 22 t/m 38 zijn aangepast onder hoofdstuk ‘C gegevensgerichte cijferanalyse’
3.3.39.1 Werkprogramma Financiële administratie
Gewijzigd
Vraag 4
Toets de tijdens het opstellen van de financiële overzichten in het grootboek vastgelegde journaalposten en andere correcties (memoriaalboekingen) op aanvaardbaarheid. Verricht daartoe de navolgende werkzaamheden:
- verkrijg inlichtingen inzake niet passende of ongebruikelijke verrichtingen m.b.t. de verwerking van journaalposten;
- maak een selectie van journaalposten en andere correcties die aan het einde van de verslagperiode zijn gemaakt; en
- overweeg om journaalposten en andere correcties die gedurende de verslagperiode zijn gemaakt te toetsen.
3.3.40.1 Werkprogramma Belastingen
Nieuw
Vraag 25
Licht toe:
Vraag 27
Licht toe:
Relatie gewijzigd
Vraag 120 | 121 | 122
3.3.41.1 Werkprogramma Vennootschapsbelasting
Gewijzigd
Vraag 12
Voer een initiële (richtinggevende) cijferbeoordeling uit op de vennootschapsbelastingdruk.
Vraag 13
Evalueer en documenteer de uitkomsten van de initiële cijferbeoordeling en bepaal eventuele gevolgen voor de verdere controleaanpak.
4.1.10 Onderbouwing controleverklaring
Nieuw
Vraag 150
Waarborg dat, voorafgaand aan het dateren van de controleverklaring, de opdrachtpartner overeenkomstig Standaard 220.40 heeft vastgesteld dat hij/zij de algehele verantwoordelijkheid heeft genomen voor het managen en bereiken van de kwaliteit van de controleopdracht.
Hierbij dient de opdrachtpartner vast te stellen dat:
a) de betrokkenheid gedurende de gehele controleopdracht voldoende en passend is geweest, zodanig dat de opdrachtpartner de basis heeft om vast te stellen dat de significante oordeelsvormingen en de getrokken conclusies passend zijn gezien de aard en omstandigheden van de opdracht; en
b) bij het naleven van de vereisten van Standaard 220 rekening is gehouden met de aard en omstandigheden van de controleopdracht, eventuele wijzigingen daarin en de daarmee verband houdende beleidslijnen of procedures van de accountantseenheid.
4.1.13 Afwerkingsmemorandum
Gewijzigd
Vraag 26
'Stel vast dat er geen aanwijzingen zijn dat leden van het opdrachtteam relevante ethische voorschriften, waaronder die inzake onafhankelijkheid, niet naleven, zich geen wijzigingen hebben voorgedaan t.a.v. de fundamentele beginselen (VGBA) en/of wijzigingen c.q. nieuwe bedreigingen van de onafhankelijkheid (ViO) dan wel andere omstandigheden (waaronder de inschatting van de risico's van en afwijking van materieel belang) die noodzaken tot heroverweging van de controlestrategie en/of het alsnog besluiten tot uitvoering van een OKB.
4.1.3 Checklist continuïteit achteraf
Gewijzigd
Vraag 39
Evalueer op grond van de verkregen controle-informatie of sprake is van: geen onzekerheid over de continuïteit; materiële onzekerheid over de continuïteit; onontkoombare discontinuïteit.
Vraag 46
Als sprake is van discontinuïteit: Stel vast dat de jaarrekening is opgesteld op basis van liquidatiewaarde (waardering activa op opbrengstwaarde, opneming van alle verplichtingen ook als zij hun oorsprong vinden na afloop van het boekjaar, rekening houden met verwachte resultaten gedurende de liquidatieperiode); Stel vast dat uit de toelichting duidelijk blijkt dat de jaarrekening is opgesteld op basis van liquidatiewaarde; Stel vast dat de grondslagen juist zijn weergegeven.
4.1.5 Werkprogramma groepsaccountant (afronding)
Gewijzigd
Vraag 8
Stel een afrondingmemo op waarin op hoofdlijnen o.a. wordt vastgelegd:
- Een analyse van groepsonderdelen en het soort werkzaamheden dat is uitgevoerd met betrekking tot de financiële informatie van de groepsonderdelen.
- De aard, timing en omvang van de betrokkenheid van de groepsaccountant bij de werkzaamheden die door de accountants van de groepsonderdelen zijn uitgevoerd, inclusief eventuele review van relevante delen van de controledocumentatie van de accountants van deze groepsonderdelen en de conclusies daarover.
- De belangrijkste uitkomsten van de schriftelijke communicatie tussen groepsaccountant en accountants van de groepsonderdelen.
Vraag 9
Verkrijg van de accountant van een groepsonderdeel een afrondingsmemo waarin minimaal de verplichte punten uit standaard 600.45 zijn opgenomen en bespreek, waar passend, de significante aangelegenheden met de accountant van het groepsonderdeel.
Nieuw
Vraag 13
Evalueer of de communicatie met de accountant van het groepsonderdeel adequaat is, en zo niet, overweeg wat de gevolgen hiervan zijn voor de groepscontrole.
4.1.2 Werkprogramma kwaliteitsbeoordeling
Volledig herzien -> nieuw