Let op! vergeet niet uw sjablonen te converteren naar het nieuwe jaarversie van de Manager product
De volgende onderdelen zijn toegevoegd in deze Update:
(Caseview documenten dienen handmatig bijgewerkt te worden)
-
NLDCOM-2245 / #106814: In document 1.14.7 - Serviceorganisaties komen de instructies 21 & 22 m.b.t. fraude altijd op;
-
NLDCOM-2311 / #108004: In Postenoverzicht kan de omschrijving van post "Vrije omzet" aangepast worden met een dubbelklik;
-
NLDCOM-2322 / #108845: In het werkprogramma 1.1.1 voorloopvragen is de tekst wettelijk van AFM 1.5 tussen haakjes gezet zodat het niet tegenstrijdig is met vraag 3 als gekozen is voor vrijwillige controle.
-
NLDCOM-2323 / #109027: Typo in beheer posten en processen voor "inherente risicofactor (interim)" is aangepast;
-
NLDCOM-2335: Wijzigingen in de AFM data-uitvraag wettelijke controle 2024 is verwerkt in de software.
Let op!
Wettelijke controles afgerond na 1 januari 2024 moeten volgens de gewijzigde aanleverspecificatie aangeleverd worden bij AFM.
Indien een deel van de vragen over een wettelijke controle ingevuld zijn in in de software met de vragenlijst 2023, maar de controle na 1 januari 2024 wordt afgerond? Dan kan alsnog de 2023 vragenlijst ook in 2024 geüpload worden.
-
In document 1.1.1 - Voorloopvragen is de antwoordtype van instructie 'Wat is de naam van het type wettelijke controle dat wordt uitgevoerd? (AFM 1.4)" is gewijzigd naar een combobox
-
In document 4.1.25 - Data-uitvraag AFM is instructie 1.4 gewijzigd van formule naar referte
-
- NLDCOM-2371: Antwoorden 5.4a t/m d handmatig handmatig overschrijfbaar gemaakt in document 4.1.25 Data-uitvraag AFM
Wijzigingen SRA Controle Manager 2023.0.2
- NLDCOM-1197: Verwijderen keycontrols/risico's en/of risicofactoren bij dochter tijdens transfer via groepscontrole ingeval van verwijdering bij moeder;
- NLDCOM-2006: Op schonen van keycontrol data tijdens jaarovergang vanaf 2023;
- NLDCOM-2019: Het "onbeantwoorden" van een combobox met rmk menu werkt juist bij het on the fly verwijderen van documenten
- NLDCOM-2092 / Geen foutmelding bij openen 1.16.1 in SRA CCM 2022 en 2023 meer.
- NLDCOM-2097 / De antwoorden in 3.1.2 na een jaarovergang/conversie worden verwijderd.
- NLDCOM-2098 / Het AFM vergunningsnummer wordt meegenomen in de voortgang in 4.1.25.
- NLDCOM-2136 / Als er inherente risicofactoren worden aangemaakt vanuit 1.14.43 staat het vinkje meenemen met jaarovergang aanstaat.
- NLDCOM-2150 / Werkprogramma 4.1.9 Evaluatie afwijkingen relaties aangepast.
- NLDCOM-2151: In de checklist 1.5.2 zijn 2 instructies aangepast.
- Instructie 66 is gewijzigd naar --> Vooraf is met cliënt overleg over de in het kader van de controle uit te voeren werkzaamheden en te besteden uren (voorcalculatie).
- Instructie 67 --> Overweeg vooraf met cliënt te overleggen over de in het kader van de wettelijke controle af te geven uitgebreide controleverklaring, waarin wordt gerapporteerd over continuïteit en fraude. is de relatie aangepast en gekoppeld met voorloopvraag over wettelijke controle conform COS 700.29A en 29B;
2 vragen gekoppeld aan wettelijke controle vraag in de voorloopvragen. - NLDCOM-2156: In de freeze van de werkprogramma wordt de juiste materialiteit (definitief) uit 3.1.3 getoond;
- NLDCOM-2184: Instelling van de inherente risicofactoren worden vanuit standaard instellingen of vanuit kantoor instellingen overgenomen tijdens jaarovergang;
- NLDCOM-2192: De werkstappen aangemaakt in een risico gekoppeld aan schatting komt op in het risico A4;
- NLDCOM-2197: Wijzigingen in de content tbv Bijzondere waardevermindering conform SRA;
Werkprogramma 3.3.1.1- Instructie 86 t/m 92 relatie aangepast naar “NEE”
- Instructie 93 gewijzigd naar: Stel vast dat aan de toelichtingsvereisten in RJ 121.8 is voldaan.
- het bedrag aan bijzondere waardeverminderingsverliezen;
- het bedrag aan waardeverminderingsverliezen die gedurende het boekjaar rechtstreeks ten laste van het eigen vermogen zijn verantwoord.
Werkprogramma 3.3.2.1
- Instructie 123 t/m 129 relatie aangepast naar “NEE”
- Instructie 130 gewijzigd naar : Stel vast dat aan de toelichtingsvereisten in RJ 121.8 is voldaan.
- Voor iedere categorie dient te worden toegelicht:
- het bedrag aan bijzondere waardeverminderingsverliezen;
- het bedrag aan waardeverminderingsverliezen die gedurende het boekjaar rechtstreeks ten laste van het eigen vermogen zijn verantwoord.
- Instructie 147 relaties aangepast met Nee
- Instructie 133 toegevoegd “De reële waarde van het actief is in de afgelopen periode niet belangrijk gestegen.” relatie met 129 = “NEE”
- Instructie 134 t/m 148 relatie aangepast naar “NEE”
- Instructie 200 & 201 relatie aangepast naar 177 = geselecteerd (onderdeel C)
Werkprogramma 3.3.3.1
-
-
- Instructie 280 t/m 286 relatie aangepast naar “NEE”
- Instructie 287 gewijzigd naar : Stel vast dat aan de toelichtingsvereisten in RJ 121.8 is voldaan.Voor iedere categorie dient te worden toegelicht:
- het bedrag aan bijzondere waardeverminderingsverliezen;
- het bedrag aan waardeverminderingsverliezen die gedurende het boekjaar rechtstreeks ten laste van het eigen vermogen zijn verantwoord.
- Instructie 290 toegevoegd “De reële waarde van het actief is in de afgelopen periode niet belangrijk gestegen.” à relatie met 289 “NEE”
- Relatie aangepast van instructie 291 t/m 305
-
Werkprogramma 3.3.4.1
-
-
Instructie 88/89/90 à Geen aanpassing doorgevoerd conform SRA.
-
Instructie 91 gesorteerd naar 92 conform SRA
-
Instructie 91 à Geen aanpassing doorgevoerd conform SRA Eerste trigger is 88
-
Instructie 103 t/m 109 relatie aangepast naar “NEE”
-
Instructie 110 gewijzigd naar : Stel vast dat aan de toelichtingsvereisten in RJ 121.8 is voldaan.
Voor iedere categorie dient te worden toegelicht:
- het bedrag aan bijzondere waardeverminderingsverliezen;
- het bedrag aan waardeverminderingsverliezen die gedurende het boekjaar rechtstreeks ten laste van het eigen vermogen zijn verantwoord.
Daarnaast ook de relatie aangepast naar Instructie 109 met NEE is Beantwoord
Instructie 128 relatie met Nee
-
Instructie 288/289 à Geen aanpassing doorgevoerd eerste trigger is 88
-
Instructie 113 toegevoegd “De reële waarde van het actief is in de afgelopen periode niet belangrijk gestegen.” à relatie met 112 “NEE”
-
Relatie aangepast van instructie 114 t/m 128 naar relatie met 112 “NEE”
-
Instructie 128 t/m 134 à geen aanpassing doorgevoerd conform SRA
-
Realiseerbare waarde? 135 wachten op SRA
-
Werkprogramma 3.3.5.1
-
-
- Instructie 86 à Volgorde aangepast van 86 naar 87
- Instructie 97 t/m 103 relatie aangepast naar “NEE”
- Instructie 104 gewijzigd naar : Stel vast dat aan de toelichtingsvereisten in RJ 121.8 is voldaan.
-
Voor iedere categorie dient te worden toegelicht:
- het bedrag aan bijzondere waardeverminderingsverliezen;
- het bedrag aan waardeverminderingsverliezen die gedurende het boekjaar rechtstreeks ten laste van het eigen vermogen zijn verantwoord.
- Instructie 121 is relatie aangepast
- Instructie 108 toegevoegd “De reële waarde van het actief is in de afgelopen periode niet belangrijk gestegen.” --> relatie met 107 = “NEE”
- Instructie 109 t/m 123 relatie aangepast naar “NEE” (instructie107)
-
-
- NLDCOM-2199: verbetering groepscontrolefunctionaliteit tijdens het sluiten van een werkprogramma;
- NLDCOM-2205 SRA Controle Manager: In het afrondingsmemo wordt de gekoppelde jaarrekening bij onderdeel Conclusie foutenevaluatie onthouden en juiste cijfers getoond.
Wijzigingen SRA Controle Manager 2023.0.1
-
CWNLCOM-1142 / #62600: In leadsheets overige vorderingen en overige schulden flippen de bedragen op mapping niveau;
-
CWNLCOM-2033 / #102587: De verschillende tabbladen (risico's, inherente risicofactoren etc.) zijn in het afdrukvoorbeeld zichtbaar vooral van belang voor groepsdocumenten.
-
CWNLCOM-2049 / #101897: In diverse werkprogramma's de additionele omschrijving bij vragen verwijderd.
-
CWNLCOM-2051 Indien in de content gebruik wordt gemaakt van antwoordtype "ja/nee/nvt" in combinatie met "opnemen in voortgang"= Nee is dit aangepast naar antwoordtype "Geen"
-
CWNLCOM-2053 / #101935: In 3.3.25.1 de kopjes Klik hier met de rmk om een specifieke werkstap toe te voegen worden nu als titels getoond.
-
CWNLCOM-2055 / #101976: Dubbele instructie in werkprogramma 3.3.45.1 verwijderd.
-
CWNLCOM-2058/ #101980: In 3.3.41.1 de eerste instructie als titel opgenomen.
-
CWNLCOM-2060 / #101983: In werkprogramma 3.3.2.1 is de omschrijving "desinvestering" bij de combokeuze toegevoegd.
-
CWNLCOM-2070 Foutmelding bij het einde van de dossierconversie opgelost.
-
CWNLCOM-2071 / #102213: Indien "H presentatie en toelichting” is aangevinkt worden de bijbehorende vragen getoond in werkprogramma 3.3.9.1.
-
CWNLCOM-2073 / #102356: In wekprogramma 3.3.1.1 zijn de toelichtingen bij H en I verplicht.
-
CWNLCOM-2074 / #102365: Ik wil als gebruiker in werkprogramma 3.3.9.1 "alle debiteurenposten (integraal)" bij de combokeuze.
-
CWNLCOM-2075 In de Content Editor Managers 2023 zijn de signalen per post weer zichtbaar.
-
CWNLCOM-2078 / #102715: Probleem met dossierconversie is opgelost
-
CWNLCOM-2079 / #102443: Toelichting veld bij Inherente risicofactor is niet meer verplicht maar er komt een waarschuwing indien niet gevuld.
-
CWNLCOM-2080 / #102444: De materialiteit wordt nu juist wordt weergegeven op leadsheet. Materialiteitsberekening 3.1.3 is nu de definitive materialiteit en komt bovenin de leedsheets. Document 4.1.6 is nu Materialiteit (evaluatie) en komt niet terug bovenin de leedsheets.
-
CWNLCOM-2081 / #102546: In 3.3.21.1 Werkprogramma Omzet (Dienstverlening capaciteit) is het kopje “H presentatie en toelichting” aangepast naar “I presentatie en toelichting”
-
CWNLCOM-2084 / #102595: Documenten als 1.14.XX.A - 1.14.XX.B etc. werden niet getoond in documentenbeheer en derhalve niet toegevoegd aan het dossier dat is nu opgelost. Deze worden getoond en toegevoegd.
-
CWNLCOM-2085 / #102596: In de via de HTML dialoog ingevulde tekst in Controlestratiematrix (kolom "Gegevensgerichte werkzaamheden") wordt nu goed leesbaar weergegeven. Kolom gegevensgerichte werkzaamheden toegevoegd aan document 1.17.5 Controlestratiematrix. Titel in risico A4 aanvullende werkzaamheden bij niet effectieve key controls veranderd in gegevensgerichte werkzaamheden.
-
CWNLCOM-2088 / #102643: Diverse typefouten hersteld.
Wijzigingen SRA Controle Manager 2023
Het werkprogramma Controle is geactualiseerd op basis van de wet- en regelgeving en nieuwe verkregen inzichten. De belangrijkste wijzigingen betreffen:
- 1.4.1 Onafhankelijkheidschecklist --> uitkomsten AFM CEAC rapport zijn opgenomen
- 1.5.1 Opdrachtaanvaarding --> uitkomsten AFM CEAC rapport zijn opgenomen
- 1.5.2 Opdracht continuering --> uitkomsten AFM CEAC rapport zijn opgenomen
- 1.14.x Werkprogramma opzet en bestaan
- 1.14.3.B Werkprogramma opzet en bestaan ITGC's
In de content zijn de grootste wijzigingen in de 1- en de 2-serie werkprogramma's en checklisten aangebracht.
1.14.11 t/m 1.14.29 Werkprogramma opzet en bestaan
1) Er is getracht om dit werkprogramma compacter te maken ingeval geen sprake is van interne beheersingsmaatregelen, deze niet effectief zijn opgezet dan wel niet toereikend zijn geïmplementeerd.
Als onderstaande vragen met ‘Nee’ wordt beantwoord, is het de bedoeling dat dan naar het onderdeel ‘Evaluatie’ wordt gegaan. Afhankelijk van welke vraag met ‘Nee’ wordt beantwoord is aangegeven welke regel of regels van het onderdeel ‘Evaluatie’ beantwoord moeten worden.
* Zijn er interne beheersingsmaatregelen te identificeren?
* Zijn de interne beheersingsmaatregelen effectief opgezet?
* Zijn de interne beheersingsmaatregelen toereikend geïmplementeerd?
* Wordt de effectieve werking van interne beheersingsmaatregelen getoetst?
2) Daarnaast zijn 'Aangelegenheden' niet langer onderdeel van het werkprogramma maar worden getoond als info. Dit is ook nog in de navolgende andere werkprogramma’s als zodanig uitgewerkt:
- 1.14.1 Beheersingsomgeving
- 1.14.2A Risico-inschattingsproces Schattingen
- 1.14.5 Monitoren interne beheersingsmaatregelen (op hoofdlijnen)
1.14.3B Werkprogramma opzet en bestaan ITGC’s
Getracht is onderscheid aan te brengen tussen een situatie waarin sprake is van een complexe IT-omgeving (het gehele werkprogramma wordt dan gevolgd) en een situatie dat sprake is van een niet-complexe IT-omgeving. Als accountant van mening is dat er sprake is van een niet-complexe IT-omgeving, dient hij te beargumenteren welke werkzaamheden in dat geval tenminste moeten worden gedaan.
Onderstaande staan de overige functionele en technische wijzigingen t.o.v. versie SRA CCM 2022.
Let op: De SRA CCM 2023 kan enkel gebruikt worden onder CWP 2022 en hoger.
Wijzigingen
1. Uitbreiding standaard XML voor sectie 1.14.x met sub mappen
2. Herstructurering en verplaatsen van installatie onderdelen naar Caseware Framework
3. Toevoeging gegevensgerichte werkzaamheden aan controlestrategiematrix posten
4. Calculations kunnen overschreven worden
5. Selectie van alle documenten in de groepsdocumenten matrix
6. Zichtbaarheid van menu item "van dochters" in groepsdocumenten matrix
7. Key controls in de Freeze
8. Beweringen zijn aangesloten op COS 315
9. Toelichtingsveld is toegevoegd in de html scherm van inherente risicofactoren
10. Keuze voor het meenemen van inherente risicofactoren met jaarovergang
11. Melding bij interne beheersingsrisico die lager dan Hoog gekwalificeerd is
12. Performance verbetering
13. Naam accountantsorganisatie kan op kantoor niveau vastgelegd worden
14. Dossierconversie vanuit instellingen document
Overige wijzigingen
Dossier conversie
Contentwijzigingen
1. Uitbreiding standaard XML voor sectie 1.14.x met sub mappen
Standaard XML is aangepast m.b.t. sectie 1.14 AOIB en onderverdeeld in sub mappen zodat het overzichtelijker is. Tijdens dossierconversie worden bestaande documenten in de juiste mappen geplaatst.
2. Herstructurering en verplaatsen van installatie onderdelen naar Caseware Framework
We hebben de installatie van SRA Controle Manager gedeeltelijke herstructureerd. Waarbij onderdelen van documentenbeheer / XML folder / Office sjablonen zijn opgenomen in het Caseware Framework om het updaten te vereenvoudigen.
3. Toevoeging gegevensgerichte werkzaamheden aan controlestrategiematrix posten
In de controlestrategiematrix posten 2.30.5 & 3.5.3 is een veld opgenomen voor gegevensgerichte werkzaamheden. Deze keert ook terug bovenin de werkprogramma's.
4. Calculations kunnen overschreven worden
Nieuwe functie is toegevoegd om "antwoordtype formule" te kunnen overschrijven. Dit kan in de Caseware Content Editor Managers geregeld worden op kantoor waarna het doorwerkt in de werkprogramma's.
5. Selectie van alle documenten in de groepsdocumenten matrix
Alle documenten voor alle entiteiten worden geselecteerd bij 1ste keer (eerste initialisatie) openen van document 1.1.4 Groepsdocumenten matrix. Geldt voor een nieuw dossier of na het vervangen van het document na dossierconversie
6. Zichtbaarheid van menu item "van dochters" in groepsdocumenten matrix
Knop “Van dochters” in document “1.1.4 Groepsdocumenten matrix” wordt verborgen indien:
- geen informatie aanwezig om te importeren vanuit de dochters én
- geen logbestand aanwezig is in de inbox van de moeder
7. Key controls in de Freeze
CWNLCOM-1919: Key controls zijn opgenomen in de freeze van de werkprogramma's i.p.v. onderaan;
8. Beweringen zijn aangesloten op COS 315
Beweringen zijn aangesloten op COS 315. Hierbij zijn ‘Presentatie en classificatie’ alsmede ‘Nauwkeurigheid, afgrenzing en voorkomen’ opgesplitst. Tevens zijn er tooltips opgenomen met toelichting conform COS 315.
Deze tooltips zijn beschikbaar in de onderstaande documenten te vinden.
- Postenoverzicht (1.1.2 en 3.1.2)
- Controle plan (1.17.2)
- Controlestrategiematrix Posten (1.17.5 en 3.5.3)
- Freeze werkprogramma’s
- Sectiememo’s eindejaars
- Risico A4
- Risico analyse matrix (5.1.1)
- Risicosignalering html
9. Toelichtingsveld is toegevoegd in de html scherm van inherente risicofactoren
Bij het aanmaken van een inherent risicofactor kan een toelichting worden gegeven indien dit niet gekoppeld is aan een risico. Voorheen kwam dit later in het proces in document 1.14.43 Overzicht inherente risicofactoren
10. Keuze voor het meenemen van inherente risicofactoren met jaarovergang
Overnemen van inherente risicofactoren met jaarovergang is in Caseware Content Editor gescheiden van de risico's. De inherente risicofactoren gaan default mee met jaarovergang en het is mogelijk gemaakt om af te kunnen wijken in risico html op dossier niveau.
11. Melding bij interne beheersingsrisico die lager dan Hoog gekwalificeerd is
Indien de interne beheersingsrisico in de risico html lager dan Hoog wordt geclassificeerd en geen Key control is gekoppeld wordt er een melding gegeven.
12. Performance verbetering
Performance verbetering bij het openen van werkprogramma's is doorgevoerd. Waarbij een update van onderstaande onderdelen alleen plaats vinden bij een wijziging.
- voor een risicofactor de gekoppelde risico’s worden gewijzigd;
- voor een risico er een wijziging plaatsvindt in de gekoppelde posten, risicofactoren en/of de keycontrols.
- voor een keycontrol, indien er een wijziging plaatsvindt in de gekoppelde posten en/of risico’s
Daarnaast is een performance verbetering doorgevoerd van on the fly toevoegen van documenten in het dossier.
13. Naam accountantsorganisatie kan op kantoor niveau vastgelegd worden
De naam van de accountantsorganisatie die de wettelijke controle uitvoert kan eenmalig ingeven worden in Caseware Content Editor Managers en wordt opgehaald in 4.1.25 AFM data-uitvraag
14. Dossierconversie vanuit instellingen document
Het uitvoeren van dossierconversie kan direct vanuit de 6.1.1 - instellingen document. Hiermee worden 2 jaren ondersteund. Dossier 2021 & 2022.
Hierna zal zoals gewend het conversie document gestart worden op een nieuwe scherm of tabblad
Overige wijzigingen
- CWNLCOM-292 / #19278: Risico kunnen gekoppeld worden aan een eindejaarsinstructie die gemaakt zijn vanuit een interimmemo;
- CWNLCOM-1199: Technische verbeteringen om de controle op minimale versie bij openen Compliance dossier betreffende Caseware Framework en Compliance producten;
- CWNLCOM-1548: De nieuw risico A4 wordt op de juiste plaats én de juiste volgorde toegevoegd. Tevens wordt tijdens de dossierconversie alle risico A4 naar de juiste folder verplaatst en in de juiste volgorde;
- CWNLCOM-1561 / #72107: In document 1.17.5/ 2.30.5/3.5.3 Controlestrategiematrix (posten) is de post baten ook zichtbaar. Hiervoor is een nieuwe post “BATENOZW” toegevoegd. Indien gewenst kan op kantoor niveau hieraan een werkprogramma en sectiememo worden gekoppeld. In de Postenoverzicht 1.1.2 / 3.2.1 en 4.1.2 afsluitende cijferanalyse zijn de beweringen en bevindingen velden beschikbaar en werken conform de rest van de posten;
- CWNLCOM-1760: De risicosoort LRAMB komt niet meer voor in het handboek SRA. Deze risico soort is verwijderd. Voor risico's die overgenomen zijn vanuit vorig jaar moet de selectie voor risicosoort opnieuw plaats vinden;
- CWNLCOM-1788/ #76416: Aan de controlestrategiematrix (posten) 1.17.5/ 2.30.5/3.5.3 is de ontbrekende post KGHEK - Kosten van grond- en hulpstoffen toegevoegd.
De volgende mappingen zijn opgenomen in deze post:
* CC.A - Kosten van grond- en hulpstoffen
* CC.B - Kosten uitbesteed werk
* CC.C - Andere externe kosten - CWNLCOM-1940/ #79540: Nieuwe post schattingen eindejaars is aangemaakt waardoor het mogelijk is om instructies aangemaakt vanuit risico A4 te kunnen koppelen aan werkprogramma schattingen;
- CWNLCOM-1948 / #79723: Risico's die gekoppeld zijn aan post/proces "AOIB - frauderisico's" worden getoond in 1.14.41 - Checklist Frauderisico's;
- CWNLCOM-1989: De tabblad volgorde van inherente risicofactor en risico's zijn gewijzigd conform de werkstroom;
- CWNLCOM-1992: Kwalificatie van L/M/H voor inherente risicofactoren zijn verwijderd conform SRA;
- CWNLCOM-1993: In 1.13.1 Beschrijving van de huishouding zijn de inherent risicofactor & risico's beschikbaar wanneer het hier is aangemaakt;
- CWNLCOM-2001: Alle groepscontrole documenten worden bij verzending naar dochter gecontroleerd of verzending is toegestaan;
- CWNLCOM-2017 / #100579: De antwoorden uit 1.5.1 worden overgenomen in hoofdstuk 2 van 4.1.25 Data-uitvraag AFM. Dit betreffende volgende instructies 2.1/2.1a /2.1b/2.1c /2.5 /2.6 /2.7/ 2.8;
- CWNLCOM-2018 / #100584: De fout bij de keuze voor oordeelsonthouding bij het exporteren van 4.1.25 Data-uitvraag AFM is opgelost;
- CWNLCOM-2024 / #100929: Dubbele werkstap in 4.1.13 Afwerkingsmemorandum: "Alle risicodocumenten zijn afgewerkt en opgenomen in het dossier." is verwijderd;
- CWNLCOM-2030 /#101294: De relatie van vraag 2.2 en 2.4 is aangepast naar vraag 1.6a i.p.v. vraag 2.2 conform AFM. Als het Hoofd van een groep betreft wordt het antwoord uit 1.17.3 opgehaald en anders vanuit 1.1.1.
- CWNLCOM-2034 / #101477 : In 3.3.14.1 Werkprogramma voorzieningen zijn de relaties van enkele werkstappen recht gezet
Dossier conversie
Verwijderde documenten:
-
3.3.2.4 - Leadsheet Overige IVA (in verband met toegevoegde databasefilter waarbij goodwill wordt uitgefilterd in jaarversie 2022)
-
3.3.2.5 - Leadsheet Afschrijvingen IVA (in verband met toegevoegde databasefilter waarbij goodwill wordt uitgefilterd in jaarversie 2022)
-
3.3.3.5 - Leadsheet Afschrijvingen MVA (in verband met toegevoegde databasefilter waarbij goodwill wordt uitgefilterd in jaarversie 2022)
- 3.3.8.3 - Leadsheet Onderhanden projecten (in verband met toevoeging mapping BH.S + BH.T aan de leadsheet in 2022)
- 4.1.15 - Gebeurtenissen na balansdatum en continuïteit agv COVID-19 virus (conform SRA)
Vervangen documenten:
(Geldt enkel voor dossiers die geconverteerd worden vanuit versie 2021)
- 1.1.2 - Postenoverzicht
- 1.17.4 -Controlestrategiematrix (processen)
- 1.17.5 - Controlestrategiematrix (posten)
- 2.30.4 -Controlestrategiematrix (processen)
- 2.30.5 - Controlestrategiematrix (posten)
- 3.1.2 - Materialiteitsoverzicht
- 3.5.3 - Controlestrategiematrix (posten)
- 4.1.11 - Afrondingsmemorandum
- 4.1.2 - Afsluitende cijferanalyse
- 4.10.1.1 - Scoping in de groepscontrole
- 5.1.1 - Risicoanalyse
Hernummeren documenten:
Van map Belastingen |
Naar map Vennootschapsbelasting |
---|---|
3.3.40.6 - Leadsheet Actieve belastinglatentie (langlopend) |
3.3.41.6 - Leadsheet Actieve belastinglatentie (langlopend) |
3.3.40.7 - Leadsheet Actieve belastinglatentie (kortlopend) |
3.3.41.7 - Leadsheet Actieve belastinglatentie (kortlopend) |
3.3.40.8 - Leadsheet Passieve belastinglatentie |
3.3.41.8 - Leadsheet Passieve belastinglatentie |
Contentwijzigingen
Gewijzigde werkprogramma's:
1.1.1 Voorloopvragen
Nieuw
Vraag 2:
Wilt u gebruik maken van data-uitvraag AFM binnen de software?
Vrije keuze om gebruik te willen maken van AFM data uitvraag voor controleplichtige kantoren. Waarbij de vragen voor AFM data-uitvraag hiermee worden aangestuurd.
Verwijderd
Vraag 30:
Wilt u het werkprogramma 'Gebeurtenissen na balansdatum en continuïteit agv COVID-19 virus' opnemen?
1.4.1 Onafhankelijkheidschecklist
gewijzigd
Vraag 2:
Op basis van overleg met de compliance officer en/of relevante informatie vanuit het kantoor blijken geen bedreigingen voor de onafhankelijkheid ten aanzien van de opdracht. Hierbij is kennisgenomen van de uitkomsten van het AFM onderzoek cliënt- en opdrachtaanvaarding en -continuering (CEAC), zoals in december 2022 door de AFM weergegeven in het rapport 'Aan de slag!'.
vraag 10:
Er zijn, mede op basis van beoordeling van gefactureerde honoraria en urenregistraties, geen bedreigingen uit hoofde van dienstverlening op het gebied van administratieve dienstverlening, ontwerp en implementatie van financiële informatiesystemen, waardebepaling, interne controle, juridische diensten, bemiddeling bij werving van hoger personeel voor de cliënt of van interim-management.
vraag 65:
Door aftekening bevestigt ieder lid van het controleteam, inclusief OKB'er(s) en/of personen die vaktechnische consulten geven, zijn of haar persoonlijke onafhankelijkheid uit hoofde van financiële belangen en zakelijke relaties, dienstverband en beheersfuncties en familie- en nauwe persoonlijke relaties.
Vraag 77:
Indien op basis van het bovenstaande kan worden geconcludeerd dat de beoordeling van de onafhankelijkheid leidt tot een bedreiging van niet te verwaarlozen betekenis, dienen de aanvullende waarborgen die de bedreigingen wegnemen of tot een aanvaardbaar niveau terugbrengen te worden gedocumenteerd. Indien dit het geval is, betreffende document koppelen aan deze instructie.
Bij waarborgen kan (onder meer) worden gedacht aan:
- overleg met compliance officer en/of bestuur
- het laten uitvoeren van een opdrachtgerichte kwaliteitsbeoordeling, specifiek gericht op de risico's die voortkomen uit onderkende bedreigingen van de onafhankelijkheid, zoals langdurige betrokkenheid
- verplichte consultatie
- aanpassen van het controleteam
- bepaalde controlewerkzaamheden niet meer laten uitvoeren door een specifiek lid van het controleteam
- rouleren van bepaalde functies binnen het controleteam
- de bestuursstructuur van de controlecliënt
- communicatie met controlecliënt
Toegevoegd
Vraag 13:
Denk bijvoorbeeld aan het evalueren of wordt geparticipeerd in het nemen van beslissingen over cruciale onderdelen van de jaarrekening, waaronder die inzake de keuze van de toe te passen waarderingsgrondslagen of uitgangspunten van de fiscale berekening. Er wordt gedocumenteerd (afwegingen hierbij worden zichtbaar gemaakt) of deze opdracht materiële invloed heeft op het assurance-object.
Vraag 14:
Beantwoord voor alle non-assurancedienten, per non-assurancedienst afzonderlijk, de vragen zoals opgenomen in bijlage 1 'Stroomschema samenloop dienstverlening bij niet-oob' uit de NBA Handreiking 1131 en neem per beantwoorde vraag een toelichting op.
1.5.1 Opdrachtaanvaarding
Gewijzigd:
vraag 2:
Er zijn, mede op basis van onderzoek via openbare bronnen (corruption Perceptions Index, aandeelhoudersregister, UBO-register, achtergrondonderzoek via een externe partij) en internetonderzoek (Google, Rechtspraak.nl e.d.), geen aanwijzingen dat de integriteit van de opdrachtgever(s) ter discussie staat. Naast de uitkomsten en afwegingen aangaande de integriteit, wordt gedocumenteerd naar wie en voor welke combinatie van zoektermen onderzoek is gedaan.
Neem ten behoeve van de beoordeling van integriteitsrisico's kennis van SRA-Signalering Systematische Integriteits Risico Analyse (SIRA), in het bijzonder hoofdstuk 3 met voorbeelden van integriteitsrisico's.
Bij de beoordeling van de integriteit is o.a. aandacht besteed aan:
- discussies tussen opdrachtgever(s) en regelgevende/toezichthoudende instanties (waaronder de Belastingdienst) in een recent verleden (b.v. de afgelopen 3 jaren) die al dan niet hebben geleid tot sancties en/of correcties;
- veelvuldige wisseling van juridische structuur en/of bestuurders zonder aanwijsbare reden c.q. plausibele verklaring;
- structuur gericht op belastingontwijking;
- complexe fiscale structuur/bijzondere regimes;
- aanvaardbaarheid van het stelsel van financiële verslaggeving;
- houding ten opzichte van het stelsel van interne beheersing en externe controle;
- frequentie van wisseling van accountant en/of adviseur;
- fraudegevallen in de laatste vijf jaren;
- verhoogd risico op fraude gezien de kwaliteit van de interne organisatie;
- andere concrete signalen van fraude;
- activiteiten van de opdrachtgever(s) in relatie tot wettelijke bepalingen (o.a. Wwft, corruptierisico);
- signalen voor het niet naleven van relevante wet- en regelgeving;
- mogelijke strafrechtelijke vervolging in het verleden;
- mogelijke negatieve publiciteit in het verleden;
- directievoering door een trustkantoor;
- gebruikmaking van agenten;
- verstrengeling tussen prive en zakelijke belangen;
- leningen zonder rente/zekerheid;
- overige integriteitsrisico's t.a.v. management, toezichthoudend orgaan, aandeelhouders e.d.
Vraag 11:
Voor de uitvoering van de opdracht is de vereiste capaciteit en vakbekwaamheid in voldoende mate beschikbaar. Bij de beoordeling hiervan is aandacht besteed aan:
- complexiteit en aard van de cliënt alsmede de interne beheersing van, en oplevering door de cliënt;
- specifieke aspecten van de branche/bedrijfstak;
- specifieke relevante wettelijke en verslaggevingsaspecten (b.v. IFRS);
- de periode en tijdschema waarin de opdracht moet worden uitgevoerd;
- noodzaak inschakelen van deskundigen (b.v. IT-auditor, waarderingsexpert of forensisch expert).
Vraag 18:
Het (vaktechnisch) budget is voldoende om de opdracht overeenkomstig van toepassing zijnde wet- en regelgeving uit te voeren. Vergelijk hierbij de gerealiseerde uren van het voorgaande boekjaar met de begrote uren voor het huidige boekjaar.
Vraag 69:
De beoordeling van de opdrachtgever(s) en/of opdracht heeft geleid tot overleg met de compliance officer (of een andere daarvoor aangewezen functionaris). Hierbij is kennisgenomen van de uitkomsten van het AFM onderzoek cliënt- en opdrachtaanvaarding en -continuering (CEAC), zoals in december 2022 door de AFM weergegeven in het rapport 'Aan de slag!'.
Vraag 74:
Wat is de datum van ondertekening van de opdrachtbevestiging? De datum van de opdrachtbevestiging is niet eerder dan dat het gehele proces van opdrachtaanvaarding is afgerond en gedocumenteerd.
1.5.2 Opdrachtcontinuering
Gewijzigd:
Vraag 2:
Er hebben zich t.o.v. het voorgaande jaar geen ontwikkelingen voorgedaan die leiden tot een gewijzigd oordeel omtrent de integriteit van de opdrachtgever(s). Er is onderzoek gedaan via openbare bronnen (corruption Perceptions Index, aandeelhoudersregister, UBO-register, achtergrondonderzoek via een externe partij) en internetonderzoek (Google, Rechtspraak.nl e.d.). Naast de uitkomsten en afwegingen aangaande de integriteit, wordt gedocumenteerd naar wie en voor welke combinatie van zoektermen onderzoek is gedaan.
Neem ten behoeve van de beoordeling van integriteitsrisico's kennis van SRA-Signalering Systematische Integriteits Risico Analyse (SIRA), in het bijzonder hoofdstuk 3 met voorbeelden van integriteitsrisico's.
Bij de beoordeling van de integriteit is o.a. aandacht besteed aan:
- discussies tussen opdrachtgever(s) en regelgevende/toezichthoudende instanties (waaronder de Belastingdienst) in een recent verleden (b.v. de afgelopen 3 jaren) die al dan niet hebben geleid tot sancties en/of correcties;
- veelvuldige wisseling van juridische structuur en/of bestuurders zonder aanwijsbare reden c.q. plausibele verklaring;
- structuur gericht op belastingontwijking;
- complexe fiscale structuur/bijzondere regimes;
- aanvaardbaarheid van het stelsel van financiële verslaggeving;
- houding ten opzichte van het stelsel van interne beheersing en externe controle;
- frequentie van wisseling van accountant en/of adviseur;
- fraudegevallen in de laatste vijf jaren;
- verhoogd risico op fraude gezien de kwaliteit van de interne organisatie;
- andere concrete signalen van fraude;
- activiteiten van de opdrachtgever(s) in relatie tot wettelijke bepalingen (o.a. Wwft, corruptierisico);
- signalen voor het niet naleven van relevante wet- en regelgeving;
- mogelijke strafrechtelijke vervolging in het verleden;
- mogelijke negatieve publiciteit in het verleden;
- directievoering door een trustkantoor;
- gebruikmaking van agenten;
- verstrengeling tussen prive en zakelijke belangen;
- leningen zonder rente/zekerheid;
- overige integriteitsrisico's t.a.v. management, toezichthoudend orgaan, aandeelhouders e.d.
Vraag 11:
Voor de uitvoering van de opdracht is de vereiste capaciteit en vakbekwaamheid in voldoende mate beschikbaar. Bij de beoordeling hiervan is aandacht besteed aan:
- complexiteit en aard van de cliënt alsmede de interne beheersing van, en oplevering door de cliënt;
- specifieke aspecten van de branche/bedrijfstak;
- specifieke relevante wettelijke en verslaggevingsaspecten (b.v. IFRS);
- de periode en tijdschema waarin de opdracht moet worden uitgevoerd;
- noodzaak inschakelen van deskundigen (b.v. IT-auditor, waarderingsexpert of forensisch expert).
Vraag 17:
Het (vaktechnisch) budget is voldoende om de opdracht overeenkomstig van toepassing zijnde wet- en regelgeving uit te voeren. Vergelijk hierbij de gerealiseerde uren van het voorgaande boekjaar met de begrote uren voor het huidige boekjaar.
Vraag 58:
De herbeoordeling van de opdrachtgever(s) en/of opdracht heeft geleid tot overleg met de compliance officer (of een andere daarvoor aangewezen functionaris). Hierbij is kennisgenomen van de uitkomsten van het AFM onderzoek cliënt- en opdrachtaanvaarding en -continuering (CEAC), zoals in december 2022 door de AFM weergegeven in het rapport 'Aan de slag!'.
Vraag 62:
Overwogen wordt of het noodzakelijk is een opdrachtherbevestiging te verkrijgen. De datum van een opdrachtherbevestiging is niet eerder dan dat het gehele proces van opdrachtcontinuatie is afgerond en gedocumenteerd.
1.14.1 Beheersingsomgeving
Verwijderd
Vraag 9 t/m 11: waarbij de inhoud is samengevoegd tot 1 tekst blok in vraag 8
vraag 15 t/m 18: waarbij de inhoud is samengevoegd tot 1 tekst blok in vraag 14
vraag 22 t/m 24: waarbij de inhoud is samengevoegd tot 1 tekst blok in vraag 21
vraag 34 t/m 37: waarbij de inhoud is samengevoegd tot 1 tekst blok in vraag 33
1.14.3 Inventarisatie IT-omgeving
Toegevoegd
Vraag 9:
Houd bij de mate van documentatie van onderstaande aangelegenheden rekening met het feit of sprake is van:
- niet complexe commerciële software;
- middelgrote en redelijk complexe commerciële software of IT-applicaties; of
- grote of complexe IT applicaties (schaalbaarheid). Bijlage 5 van Standaard 315 bevat voor de onderstaande aspecten voorbeelden van typische kenmerken per voornoemde categorie.
1.14.3.B Werkprogramma opzet en bestaan ITGC's
Toegevoegd
Vraag 2:
Stel vast of de general IT controls betrekking hebben op een significante transactiestroom. Dit ter bepaling van de reikwijdte, diepgang en uitwerking van de in dit werkprogramma beschreven werkstappen.
Vraag 6:
Is er sprake van een complexe IT-omgeving?
(relatie= indien deze vraag NEE dan komen zwarte vragen met combo box op, bij niet uitvoeren een verplichte toelichting bij instructies 9,12,15,18,31,34,37,40,44,47)
Subtitel vraag 7:
Indien sprake is van een niet-complexe IT-omgeving: Beargumenteer welke werkzaamheden tenminste verricht dienen te worden om op toereikende wijze inzicht te verwerven in general IT controls. De werkzaamheden met een * zijn optioneel. Geef een motivatie indien ervoor wordt gekozen om deze werkstappen niet uit te voeren.
Vraag 8:
Documenteer de aard van de general IT contols op de IT-applicatielaag.
Gewijzigd:
Vraag 4:
Bij het verwerven van inzicht in general IT controls is het van belang dat dit inzicht wordt verkregen op elk relevant aspect van de IT-omgeving.
Vraag 5:
Documenteer of er sprake is van een complexe of niet-complexe IT-omgeving.
1.14.5
Nieuw
Vraag 7: Aangelegenheden (titel)
Gewijzigd
Vraag 12: (is een subtitel geworden en omvat oude vragen 8 t/m 11 die vorig jaar een onderdeel van werkprogramma was)
Aangelegenheden die in dit kader relevant kunnen zijn:
- de opzet van de monitoringactiviteiten, bijvoorbeeld of het periodieke of doorlopende monitoring is;
- de uitvoering en frequentie van de monitoringactiviteiten;
- de evaluatie van de resultaten van de monitoringactiviteiten, op een tijdige basis, om te bepalen of de interne beheersingsmaatregelen effectief zijn geweest;
- hoe vastgestelde tekortkomingen zijn behandeld door passende corrigerende maatregelen, inclusief tijdige communicatie van de tekortkomingen aan de degenen verantwoordelijk voor het nemen van corrigerende maatregelen.
1.14.11 t/m 1.14.29 Proces X - Werkprogramma opzet en bestaan
Nieuw
Vraag 2:
Stel vast of het inkoopproces kwalificeert als een significante transactiestroom. Dit ter bepaling van de reikwijdte, diepgang en uitwerking van dit werkprogramma.
Vraag 10:
Aangelegenheden (titel)
Vraag:
Zijn er interne beheersingsmaatregelen te identificeren?
Vraag:
Zijn de interne beheersingsmaatregelen effectief opgezet?
Vraag:
Zijn de interne beheersingsmaatregelen toereikend geïmplementeerd?
Vraag:
Wordt de effectieve werking van interne beheersingsmaatregelen getoetst?
Gewijzigd:
Vraag 3:
Verwerf met betrekking tot het inkoopproces inzicht in het informatiesysteem en de communicatie van de entiteit alsmede in de component 'interne beheersingsactiviteiten' en leg de uitkomsten hiervan vast (procesbeschrijving).
Vraag 11: (is een subtitel geworden en omvat oude vragen 12 t/m 18 die vorig jaar een onderdeel van werkprogramma was)
Aangelegenheden die relevant kunnen zijn m.b.t. de middelen die worden gebruikt:
- de competentie van de personen die het werk uitvoeren;
- of er voldoende middelen zijn;
- of er sprake is van passende functiescheiding.
Aangelegenheden die relevant kunnen zijn m.b.t. de beleidslijnen die de informatiestromen m.b.t. de significante transactiestromen, rekeningsaldi en toelichtingen definiëren:
- de aard van de gegevens of informatie m.b.t. te verwerken transacties, andere gebeurtenissen en omstandigheden;
- de aard van de informatieverwerking om de integriteit van die gegevens of informatie te handhaven;
- de aard van de informatieprocessen, personeel en andere middelen die bij het informatieverwerkingsproces worden gebruikt.
Instructies waarvan de intelligentie is aangepast
Vraag onder titel "Identificeren interne beheersingsmaatregelen":
Hebben een relatie met vraag: "Zijn er interne beheersingsmaatregelen te identificeren?"
Titel en de vragen onder de titel "Implementatie interne beheersingsmaatregelen":
Hebben een relatie met vraag: "Zijn de interne beheersingsmaatregelen effectief opgezet?"
Titel en de vragen onder titel "Significante risico's":
Hebben een relatie met vraag: "Zijn de interne beheersingsmaatregelen toereikend geïmplementeerd?"
Vraag "Overweeg en documenteer of er op basis van de interne beheersingsmaatregelen risico's zijn die nog niet zijn onderkend":
Heeft een relatie met vraag: "Zijn er interne beheersingsmaatregelen te identificeren?"
Vraag "Overweeg en documenteer of er interne beheersingsmaatregelen zijn waarvan de effectieve werking zal worden getoetst omdat er risico's zijn waarvoor gegevensgerichte controles alleen niet toereikend zijn":
Heeft een relatie met vraag: "Zijn er interne beheersingsmaatregelen te identificeren?" & vraag: "Zijn de interne beheersingsmaatregelen effectief opgezet?"
Vraag "Overweeg en documenteer of er overige interne beheersingsmaatregelen zijn waarvan de effectieve werking zal worden getoetst":
Heeft een relatie met vraag: "Zijn er interne beheersingsmaatregelen te identificeren?" & vraag: "Zijn de interne beheersingsmaatregelen effectief opgezet?"
Wanneer vraag "Wordt de effectieve werking van interne beheersingsmaatregelen getoetst?" op ja wordt gezet komen de vervolg vragen op.
3.3.4.1 Werkprogramma Deelnemingen
Gewijzigd
Vraag 138:
Stel vast in hoeverre een wettelijke reserve gevormd dan wel gemuteerd dient te worden, voor bijvoorbeeld:
- herwaarderingsreserves in de deelneming;
- niet uitgekeerde resultaten.
3.3.8.1 Werkprogramma Onderhanden projecten
Nieuw
Vraag 277:
Stel vast dat opbrengsten van projecten die op balansdatum nog onderhanden zijn, als netto-omzet worden verantwoord en niet als 'wijziging onderhanden projecten'.
3.3.20.1 Werkprogramma Omzet (Dienstverlening uren) t/m 3.3.29.1 Werkprogramma Omzet vrij 5> verwijderen stelselwijzing Presentatie en toevoegen 'H. voorkomen'
Toegevoegd
Vraag 24:
H Voorkomen (checkbox)
Vraag 67:
stelselwijziging --> H Voorkomen (titel)
Verwijderd
Vraag 75:
Indien de grondslagen zijn gewijzigd als gevolg van RJ 270 (nieuw): Stel vast dat is toegelicht op welke wijze de overgang is verwerkt. Bij retrospectieve verwerking zijn de toelichtingsvereisten van RJ 140 van toepassing.
3.3.31.1 Werkprogramma Overige bedrijfsopbrengsten
Volledig voorzien van content
3.3.32.1 Werkprogramma Personeelskosten > verwijderen onderdeel I NOW en verduidelijkingen WNT
Verwijderd
Vraag 24:
- I Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW)
Vraag 25:
Licht toe:
Vraag: 120 t/m 127: Betreffende NOW
Toegevoegd:
Vraag 109:
Uitkeringen wegens beëindiging van het dienstverband
Vraag 110:
Stel vast dat de uitkeringen wegens beëindiging van het dienstverband (met inbegrip van bezoldiging bij non-activiteit) in overeenstemming zijn met geautoriseerde brondocumenten, voldoen aan de normering en in overeenstemming met de wettelijke vereisten zijn gepresenteerd en toegelicht.
Gewijzigd
Vraag 74:
Ga op basis van het stappenschema (bijlage 5 van de SRA Praktijkhandreiking WNT of www.topinkomens.nl) na of daadwerkelijk sprake is van een WNT-plichtige instelling.
Vraag 77:
Stel vast of sprake is van gelieerde rechtspersonen volgens de definitie in de WNT.
Vraag 114:
Stel indien van toepassing vast dat op correcte wijze gebruik is gemaakt van de mogelijkheid om de WNT-gegevens op groepsniveau te verantwoorden. Let op: uit de verantwoording op groepsniveau moeten de WNT-gegevens per WNT-instelling binnen de groep blijken. Zie de verduidelijking van deze bepaling op www.topinkomens.nl en in de SRA Praktijkhandreiking WNT.
3.3.33.1 Werkprogramma Overige bedrijfskosten
Verwijderd
Vraag 72:
Stel vast dat Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) in de jaarrekening is verantwoord overeenkomstig RJ 274' 'Overheidssubsidies' en IAS 20 (in mindering op de kosten waarop de subsidie betrekking heeft of als overige bedrijfsopbrengsten).
3.3.40.1 Werkprogramma Belastingen
Gewijzigd
Vraag 84:
Stel vast dat bij de waardering rekening is gehouden met de actuele tarieven vennootschapsbelasting (laag: 19%, hoog: 25,8%).
Vraag 87:
Stel vast dat bij de waardering rekening is gehouden met de actuele tarieven vennootschapsbelasting (laag: 19%, hoog: 25,8%) en het feit dat verliezen uit boekjaar 2013 of later, onbeperkt voorwaarts verrekenbaar zijn.
3.3.41.1 Werkprogramma Vennootschapsbelasting
Gewijzigd
Vraag 12:
Voer een initiële (richtinggevende) cijferbeoordeling uit op de vennootschapsbelastingdruk, rekening houdend met wijzigingen in 2023 t.o.v. 2022 (schijf laag tarief van € 395.000 naar € 200.000; laag tarief van 15% naar 19%).
Vraag 24:
Vraag of stel een overzicht samen van de fiscale uitzonderingen, zoals investeringsaftrek, niet aftrekbaar deel van de kosten, beperking renteaftrek etc.
3.3.45.1 Werkprogramma Niet in de balans opgenomen activa en verplichtingen
Verwijderd
Vraag 36: (was dubbel)
Evalueer de uitkomsten van de gegevensgerichte controlewerkzaamheden en leg de conclusie en de daaraan ten grondslag liggende overwegingen vast. Waarborg dat de uitkomsten en conclusie worden betrokken bij de overall evaluatie van de controle.
4.2.1 Checklist kwaliteitsbeoordeling
Gewijzigd
Vraag 30:
Is de risicoanalyse toereikend uitgevoerd en gedocumenteerd in overeenstemming met Standaard 315 en kunt u zich verenigen met de conclusies van het controleteam? Beoordeel de vastleggingen inzake de inherente risicofactoren en besteed daarbij aandacht aan: a) de omschrijving van de inherente risicofactor; en b) de kwalificatie en weging van de inherente risicofactor, in het bijzonder de weging van de factoren die niet leiden tot een risico op een afwijking van materieel belang. Beoordeel of de geïdentificeerde inherente risicofactoren volledig zijn ('welke had ik verwacht').
Vraag 35:
Als sprake is van een controle van een groep, is in deze fase dan gehandeld in overeenstemming met Standaard 600? Beoordeel hierbij specifiek:
a) de bepaling van de groepsmaterialiteit;
b) de verdeling van deze materialiteit over de significante componenten;
c) de onderbouwing waarom bepaalde groepsonderdelen niet significant zijn (kwantitatief en kwalitatief);
d) de beoordeling van de vakbekwaamheid van de component auditors.
Vraag 96:
Is - daar waar van toepassing - in de controleverklaring toereikend gerapporteerd over continuïteit en frauderisico's, in overeenstemming met Standaard 700-29A, B en C?
Nieuw
Vraag 36:
Beoordeel of uit het dossier blijkt dat de groepsaccountant voldoende inzicht heeft verkregen in de omgeving, het van toepassing zijnde stelsel van financiële verslaggeving en het systeem van interne beheersing van de relevante groepsonderdelen om de risico's op een afwijking van materieel belang voor de gehele groep te kunnen bepalen.
Vraag 37:
Neem kennis van de verstuurde audit instructies en beoordeel of de inhoud aansluit bij de uitgevoerde werkzaamheden in de planningsfase. Denk hierbij onder meer aan:
a) bepaling significante groepsonderdelen en scoping;
b) materialiteit;
c) geïdentificeerde risico's op een afwijking van materieel belang (inclusief frauderisico's);
d) de gemaakte procesafspraken met de component auditor.