We ontvangen momenteel (08-12-2023 12:00) diverse meldingen over problemen met de koppeling tussen AuditCase en Qics Milestones.
Bij het doorzetten van klantgegevens wordt de onderstaande foutmelding weergegeven.
Onderzoek (08-12-2023 15:00):
Na een snel achtergrondonderzoek hebben we de oorzaak geïdentificeerd. Ons team werkt momenteel hard aan het oplossen van dit probleem om de koppeling weer operationeel te maken voor onze klanten.
Probleem (08-12-2023 15:30):
Het certificaat van Qics milestones is vernieuwd, hierdoor kan AuditCase geen contact hebben met Qics platformen. Het nieuwe certificaat is gevonden, gedownload en op onze eigen (test) omgeving geplaatst. Hier zijn de tests positief en dus kunnen wij dit bij klanten gaan plaatsen.
Oplossing (08-12-2023 16:15):
Een van onze ontwikkelaars plaats het nieuwe certificaat in de omgeving van de klanten die gebruik maken van de koppeling met Qics. Naar verwachting zal het plaatsen en oplossen hiervan doorlopen tot in het weekend.
Zaterdag 09-12-2023 20:00:
De servers van alle klanten, op 2 na, zijn opgelost en staat het nieuwe certificaat. Bij de twee overige klanten hebben we verschillende mogelijkheden getest om dit op te lossen, maar lopen de tests uiteen op verschillende omgevingen. Dit probeert de ontwikkelaar die dit allemaal oppakt morgen weer.
Voor de overigen zal dit Maandag 11-12-2023 om 6:00 na http herstart actief zijn op de relevante klant omgevingen en dus werkt dan (naar huidige verwachtingen) de koppeling weer naar behoren.
Zondag 10-12-2023 14:00:
De onduidelijkheden zijn verduidelijkt. Naast het Qics certificaat waren er nog twee andere certificaten benodigd om deze koppeling weer werkend te krijgen. Dit is op meerdere omgevingen getest en werkt naar behoren. Hieronder de update over het succes hiervan.
Zondag 10-12-2023 15:10:
Bij alle klanten, ook klanten de koppeling niet gebruiken, zijn de certificaten aangepast en werkt alles naar behoren. Dit wel met uitzondering van 2 klanten waarbij we óf de VPN niet konden gebruiken óf we extra beveiliging hebben waardoor dit pas op kantoor kan gebeuren omdat daar een hardware component ligt die wij hiervoor benodigd hebben.
Deze twee klanten heb ik zojuist contact mee op genomen, dus kijk voor de zekerheid uw inbox.
Maandag 11-12-2023 8:50:
De problemen zijn nu ook bij de overige twee klanten opgelost. Servers starten morgenochtend opnieuw op en daar zal het dan weer werken.
Vervolg:
Om dit soort problemen in het vervolg te voorkomen heeft AuditCase momenteel contact met Qics. In de toekomst zal het vernieuwen van certificaten en onze nodige acties hiervoor vooraf gecommuniceerd moeten worden om problemen bij onze klanten te voorkomen. Hier zijn we ook mee bezig.
Maandag 11-12-2023 12:30:
Bij een volgende vernieuwing wordt dit tijdig naar ons gecommuniceerd en kunnen wij hierop anticiperen. Ook hebben we intern herinneringen staan in het geval dat Qics vergeet te communiceren.