In dit artikel worden de nieuwe functionaliteiten ten opzichte van versie CaseWare Samenstel Manager 2016 beschreven.
Inleiding
Met de CaseWare Samenstel manager 2017 is er weer mooie nieuwe functionaliteit beschikbaar gekomen. Zo zijn er verschillende antwoordtypes bijgekomen, zoals checkboxen en keuzelijsten.
Ook het toevoegen van documenten aan de hand van voorloopvragen is aangepast. Deze documenten worden bij beantwoording al direct in het dossier geplaatst.
Voor het volledige overzicht van de wijzigingen zie hieronder:
Uitsluiten standaard documenten
Verschillende antwoordtypes
In de 2017-versie hebben we het aantal antwoordtypes van de vragen in de checklisten en werkprogramma’s uitgebreid. Voorheen was enkel Ja/Nee/Nvt ter beschikking, De volgende antwoordtypes zijn toegevoegd:
- Keuzelijst
- Numeriek
- Datum
- Checkbox
- Alfanummeriek lang
- Alfanummeriek kort
- Referte
Dossieropbouw on the fly
Bij het beantwoorden van voorloopvragen zullen nu direct documenten in het dossier toegevoegd worden zonder eerst documentenbeheer te openen. Documentenbeheer is nog wel van belang voor documenten die altijd of op basis van aanwezige posten in het dossier opgenomen dienen te worden.
Ook het verwijderen van documenten gebeurt direct. Indien een document al benaderd is, zal er eerst een venster getoond worden waarin u kunt kiezen of u de reeds benaderde documenten wilt verwijderen.
Guidance Cos zichtbaar
De linken naar de NBA-site zijn geactualiseerd, zodat er nu linken zijn naar HRA 2017.
Tevens is op werkprogramma-niveau nu zichtbaar als er een link naar helpteksten is door middel van een icoon.
Uitsluiten standaard documenten
In de content editor is het nu mogelijk om standaard documenten op kantoorniveau uit te sluiten. Na een heropbouw van 1.1.3 Documentenbeheer komen de uitgesloten documenten niet meer in de lijst voor.
Q
Aan de Samenstel Manager 2017 is het document Q toegevoegd. Q verzamelt gegevens over de opdracht en kan deze als metadata tonen in CaseWare Cloud. Zo kunnen gegevens over dossiers heen getoond worden.
Het gaat om gegevens als het aantal aantekeningen en vjp’s dat zijn aangemaakt. Ook een aantal financiële gegevens, zoals materialiteit en balanstotaal worden als metadata getoond.
Voor mee informatie over Q zie: Details Q
Groepsfunctionaliteit
In de Samenstel Manager is het nu mogelijk documenten vanuit de holding door te schieten naar werkmaatschappijen. Zie hiervoor het artikel groepscontrole.
Consistentiecheck
In de werkprogramma's zit intelligentie ingebouwd. Als bepaalde vragen worden beantwoord komen andere vragen op. Indien de eerdere vragen anders beantwoord worden, werden de vervolgvragen in het verleden verborgen maar waren nog wel beantwoord. Nu komt er een rood kruis achter deze vragen. Indien het antwoord op deze vragen wordt weggehaald zullen de vragen weer verborgen worden.
In document 6.1.10 worden al deze conflicten getoond en kunnen ook in 1 keer verwijderd worden.
Bugfixing
- Baten bij een OZW (mapping C5) worden meegenomen bij de bepaling omzet in document 1.17.8 materialiteitsberekening.
- Bij het openklikken van de financiële baten en -lasten in document 2.1.2 Postenoverzicht worden nu alle onderliggende posten getoond.
Contenwijzigingen
INLEIDING
Vanaf de Caseware Samenstel Manager 2015 worden voor de opbouw van de werkprogramma’s de
uitgangspunten van het risicogericht samenstellen uit het NEMACC rapport gevolgd. Deze uitgangspunten zijn gehandhaafd op basis van de in 2016 verschenen Handreiking 1136. In de Caseware Samenstel Manager 2017 zijn extra labels en toelichtingen toegevoegd om de koppeling met Handreiking 1136 inzichtelijker te maken.
Risicogericht samenstellen volgens NEMACC
In opdracht van de NBA heeft het NEMACC in 2015 een rapport opgesteld die handelt over
risicogericht samenstellen. De conclusies en de tekst van dit rapport zijn door de NBA overgenomen
en uitgebracht in een stuk dat is gepubliceerd door de commissie MKB van de NBA. De belangrijkste
uitgangspunten van het risicogericht samenstellen waren al mogelijk in de content van de CaseWare
(samenstel)manager. In deze versie zijn de uitgangspunten van dit rapport verder uitgewerkt. De
belangrijkste conclusies van het rapport waren:
1. Splits de fasen waarin wordt geadministreerd en samengesteld in twee aparte processen. Het
bijwerken van de boekhouding, het boeken van voorafgaande journaalposten en het verzamelen
van informatie horen bij het administratieve proces;
Voor het administratieve proces zijn checklisten opgenomen (jaarafsluiting, eventueel aan te vullen
met checklisten per kwartaal).
2. In het samenstelproces kan onderscheid gemaakt worden tussen materiële en niet materiële
posten en posten waar risico bestaat dat deze onjuist, niet volledig of anderszins onbevredigend zijn.
De NEMACC heeft daarvan een matrix opgesteld met een mogelijke aanpak van de
werkzaamheden:
Deze risicogerichte aanpak is in deze versie van de content onverkort mogelijk door op de juiste
manier gebruik te maken van de kantoorinstellingen over het toepassen van de materialiteit en het
gebruikmaken van het postenoverzicht.
Omdat de uitgangspunten van NEMACC gebaseerd zijn op het soort post (te onderscheiden naar
wel-niet materieel en wel-geen risico) worden in de Caseware Samenstel Manager 2017 de
volgende uitgangspunten gehanteerd:
· Standaard staat de berekening van het materieel belang aan, gebaseerd op de ‘materialiteit’
· Voor posten die niet materieel zijn komen standaard geen werkstappen op
· Voor risicoposten dienen klantspecifieke instructies te worden gemaakt door:
o Het aanmaken van aandachtspunten, en/of
o Het aanzetten van ‘niet-actieve’ instructies in de werkprogramma’s van de betreffende
posten.
Vanaf Caseware Samenstel Manager 2017 is het ook mogelijk dat de accountant zelf op basis gesignaleerde aandachtspunten zelf de werkprogramma in de uitvoeringsfase risicogericht opstelt. Wanneer voor deze variant gekozen wordt zijn de werkprogramma’s in de uitvoeringsfase geheel leeg.
Eén van de uitgangspunten van het rapport van de NEMACC is dat er een onderscheid moet worden
gemaakt tussen de administratieve fase en het samenstellen. In de administratieve fase worden alle
posten zoals afschrijvingen en loonkosten geboekt, de aansluitingen zoals omzetbelasting en
loonbelasting gemaakt en documenten en specificaties opgeborgen. In de samenstelfase worden
dan de jaarrekening aan de hand van een definitieve saldilijst samengesteld en worden de
werkzaamheden van COS 4410 verricht. Hiertoe is een voorloopvraag opgenomen die zichtbaar is wanneer er niet wordt gekozen voor werkprogramma’s op basis van aandachtpunten.
Voorloopvragen
In de voorloopvragen zijn, naast de hiervoor genoemde nieuwe manier van opbouwen werkprogramma uitvoeringsfase, de vragen anders geformuleerd. Hiermee willen wij inzichtelijker maken welke gevolgen de beantwoording van de vragen heeft voor de opbouw van het dossier.
Ook is de mogelijkheid opgenomen om een fiscale dossieropbouw toe te voegen aan het dossier. Wanneer hiervoor wordt gekozen wordt (via Documentenbeheer) een dossierindeling met documentreserveringen toegevoegd aan het dossier.
Diepgang werkprogramma’s
Als recapitulatie voor het hiervoor beschrevene is de opbouw van de werkprogramma’s als volgt:
· Niet materiële posten: geen instructies (standaard)
· Materiële posten: standaard circa 2-3 instructies bestaande uit onder andere cijferanalyes en
verslaggevingsvraagstukken
· Aansluitingen nog niet opgesteld voorafgaand aan samenstellen: extra instructies in
uitvoeringsfase voor het opstellen van specificaties en het maken van aansluitingen
· Samenstellen+: extra instructies, zoals adviesgericht werkzaamheden. Deze zitten zowel in de
werkprogramma’s per post als in een separaat werkprogramma Adviesvragen/overige
De opbouw van de instructies is gelijk in het Totaal werkprogramma 3.1.1.2 en de werkprogramma’s
per post. De combinatie van de voorloopvragen kan ook resulteren in een volledig werkprogramma
(alle instructies ‘actief’).
Indien gekozen wordt voor Werkprogramma’s op basis van gesignaleerde aandachtspunten blijven de werkprogramma’s in de uitvoeringsfase leeg.
CONTENTWIJZIGINGEN CASEWARE SAMENSTELMANAGER 2017
Gewijzigde documenten
In verschillende werkprogramma’s en checklists zijn instructies tekstmatig veranderd om de leesbaarheid te bevorderen, maar deze hebben inhoudelijk dezelfde strekking gehouden.
Ook zijn in diverse werkprogramma’s tekstgedeelten die het karakter van toelichtingen hebben uit de instructies verplaats naar helpteksten (per instructie of per werkprogramma/checklist)
3.3.1.1 Werkprogramma Algemeen
In dit werkprogramma zijn specifieke vragen toegevoegd over leasing en financiële instrumenten. Op basis van voorkomen van deze onderdelen worden ook vervolgvragen zichtbaar.
3.3.1.2 Totaal werkprogramma
In dit werkprogramma zijn specifieke vragen toegevoegd over leasing en financiële instrumenten. Op basis van voorkomen van deze onderdelen worden ook vervolgvragen zichtbaar.