De inhoud (content) van vragen en instructies zijn aangeleverd door de desbetreffende contentleverancier. Alle werkprogramma's en checklisten zijn qua stijl op dezelfde wijze opgebouwd en bevatten:
- Een kop;
- Een vragentabel;
- De aftekening.
De kop:
Kop
De kop bestaat uit:
- Naam van het document;
- Cliëntnaam;
- Afgetekend door: indien het document door één van de rollen is afgetekend, dan is het in de kop zichtbaar;
- Tekstmenu;
- Voortgangsinformatie (aantal beantwoorde vragen/totaal aantal vragen).
AD 4) Het tekstmenu heeft de volgende opties:
Het hamburgermenu:
- Bedragen, materialiteit, uitvoeringsmaterialiteit: toont post bedrag (huidig en vorig boekjaar), materialiteitsbedrag, bedrag uitvoeringsmaterialiteit en bedrag duidelijk triviaal;
- Saldibalans: snelkoppeling naar de saldibalans;
- Voorafgaande journaalposten: snelkoppeling naar invoerscherm voorafgaande journaalposten;
- Toewijzen mappings: snelkoppeling naar toewijzen mappingnummers.
De informatie-icoon:
- Uw helpinformatie: indien er een helptekst aanwezig is bij het werkprogramma wordt deze optie getoond. U kunt vervolgens hierop klikken om de helpinformatie te openen;
- Informatie COS(NBA): eventueel koppeling met NBA;
Instructies:
- Sorteren klantinstructies: indien u klantinstructies heeft aangemaakt, dan kunt u middels deze optie de aangemaakte klantinstructies sorteren;
- Importeren uit library: middels deze optie kunt indien u voldoende rechten heeft een werkprogramma toesnijden. Oftewel instructie toevoegen vanuit de library. Deze functionaliteit is uitgeschakeld. Vraag aan uw beheerder om deze optie in te schakelen.
Document:
- Bijwerken: hiermee haalt u de meeste recente instructies uit de library;
- Bevriezen: middels deze optie kunt indien u voldoende rechten heeft een werkprogramma bevriezen.
Afsluiten:
- Slaat het document op en sluit het.
De vragentabel
De vragentabel bestaat uit:
- Nummer: opvolgend nummer per vraag;
- Instructie: de vraag die beantwoord moet worden. Tevens is het hier mogelijk om een toelichting behorende bij deze vraag te geven. Een toelichting kan bijvoorbeeld zijn: “het uittreksel van de KvK is op 26 juli 2017 opgevraagd en in het permanente dossier opgeborgen”. Sommige vragen vereisen een verplichte toelichting. Tevens wordt bovenaan het document de melding weergegeven dat er verplichte velden dienen te worden ingevuld;
- Klantinstructie(s) toevoegen: het is mogelijk om in checklisten en werkprogramma’s op willekeurige plaatsen klantinstructies toe te voegen middels het rechtermuisknopmenu. Deze optie is alleen zichtbaar voor gebruikers met voldoende rechten;
Het toevoegen van een klantinstructie is niet meer mogelijk nadat de checklist/het werkprogramma is bevroren.
Ps. Het is mogelijk om met CTLR + scroltoets van de muis om de HTML-schermen te vergroten en te verkleinen
- J/N: het te selecteren antwoord op de vraag, ‘Ja’, ‘Nee’ en ‘Niet van toepassing’
- Parafering en datering: deze geschieden automatisch aan de hand van uw inlognaam binnen Caseware Working Papers en de datum van uw werkstation op het moment dat de vraag wordt beantwoord. De aftekening per vraag is enkel van toepassing in de werkprogramma's. Checklisten worden enkel afgetekend op documentniveau. Indien een vraag is beantwoord, is dit tevens terug te zien in de voortgangsindicator bovenin het document. Zo kan op documentniveau de voortgang worden bewaakt.
- Documentreferentie: hier is het mogelijk om te refereren aan een document dat is opgenomen in het dossier (CaseView, Excel, Word, PDF, Leadsheets etc.). Klik met de rechtermuisknop op de drie stippeltjes en kies vervolgens voor ‘Document instellen’. De Documentmanager wordt geopend. Kies vervolgens het juiste document. Het is mogelijk te refereren aan meerdere documenten. Herhaal in dit geval de bovenstaande handeling. Indien het verkeerde document is geselecteerd kan deze worden verwijderd door met de rechtermuisknop op de documentlink te klikken en te kiezen voor ‘Document verwijderen’. Zodra een document is gekoppeld kan deze direct worden geopend door hier op te klikken.
- Aantekeningenknop: van de totale vraag, inclusief toelichting en parafering, kan een aantekening worden gemaakt. Klik hiervoor op de "aantekeningenknop". Deze wordt zodra de aantekening is gemaakt. Via de knop "Aantekeningen" bovenin Caseware Working Papers wordt onderaan het scherm een overzicht zichtbaar met alle aantekeningen. In paragraaf 1.9 wordt nader ingegaan op het maken van aantekeningen.
- Info: Indien er een helptekst aanwezig is op instructieniveau, dan is de icoon zichtbaar achter desbetreffende instructie.
De aftekening:
Zodra het hele document is afgewerkt, kan deze worden afgetekend. Hiermee wordt het document als het ware “gesloten”. Door tweemaal te klikken op de linkermuisknop onder “Naam” wordt het document afgetekend zonder dat er een aftekenvenster wordt geopend.
Afhankelijk van de rollen zoals deze binnen de accountantsorganisatie zijn gedefinieerd, dienen deze rollen aangepast te zijn aan kantoor specifieke situatie. Ga hiervoor in het menu van Caseware Working Papers naar “Extra” en kies vervolgens voor “Opties”. Kies hier voor “Rollen”. Vervolgens kunnen de benamingen van de verschillende rollen worden gewijzigd of kunnen rollen worden toegevoegd.
Op kantoorniveau rollensets worden aangemaakt en deze vervolgens koppelen aan documenten. Voor nadere beschrijving rollensets op kantoorniveau verwijzen wij u naar de beheerdershandleiding.