Let op! vergeet niet uw sjablonen te update met de laatste versie van uw Manager product
De volgende onderdelen zijn toegevoegd in deze Update:
- CWNLCOM-2001: Alle groepscontrole documenten worden bij verzending naar dochter gecontroleerd of verzending is toegestaan;
- CWNLCOM-2011 / #100424: Fout "antwoord type niet beschikbaar" in document 1.14.3.A Classificatie IT-omgeving is opgelost;
- CWNLCOM-2017 / #100579: De antwoorden uit 1.5.1 worden overgenomen in hoofdstuk 2 van 4.1.25 Data-uitvraag AFM. Dit betreffende volgende instructies 2.1/2.1a /2.1b/2.1c /2.5 /2.6 /2.7/ 2.8;
- CWNLCOM-2018 / #100584: De fout bij de keuze voor oordeelsonthouding bij het exporteren van 4.1.25 Data-uitvraag AFM is opgelost;
- CWNLCOM-2024 / #100929: Dubbele werkstap in 4.1.13 Afwerkingsmemorandum: "Alle risicodocumenten zijn afgewerkt en opgenomen in het dossier." is verwijderd;
- CWNLCOM-2027 / #101120: In het document 4.1.11 Afrondingsmemorandum onder het kopje afsluitende cijferbeoordeling wordt de teksten bij de overige bedrijfskosten meegenomen;
- CWNLCOM-2028 /#101122: Tekens zoals > of < of & of ' of " in de naam van de entiteit worden ondersteund bij het aanmaken van de XML vanuit document 4.1.25 Data-uitvraag AFM;
- CWNLCOM-2030 /#101294: De relatie van vraag 2.2 en 2.4 is aangepast naar vraag 1.6a i.p.v. vraag 2.2 conform AFM. Als het Hoofd van een groep betreft wordt het antwoord uit 1.17.3 opgehaald en anders vanuit 1.1.1.
- CWNLCOM-2032 /#101424: Fout bij het invullen van de toelichting in 1.14.3.A Classificatie IT-omgeving is opgelost;
- CWNLCOM-2034/ #101330: Ik wil als gebruiker in 3.3.14.1 Werkprogramma voorzieningen dat de relaties van enkele werkstappen juist zijn.
Opgeloste issues in update SRA Controle Manager 2022.0.4:
-
CWNLCOM-1885: Voorbereidingen om de risicosoort LRAMB met jaarovergang te verwijderen omdat dit niet meer voorkomt in handboek SRA (Indien na jaarovergang een risicosoort wordt gekozen bij oude risico met LRAMB, dan wordt er een risico A4 gemaakt);
-
CWNLCOM-1896 / #78392: Vraag 2.2 t/m 2.4 kan ingevuld worden in 4.1.25 AFM data-uitvraag indien dit een dochtermaatschappij binnen een groepscontrole betreft.
Toegevoegd in 1.1.1 - Voorloopvragen: (Indien wel onderdeel van een groep maar geen groepshoofd)
1. Is er sprake van een opdracht tot de controle van financiële overzichten van een groep waarbij gebruik wordt gemaakt van een accountant van een groepsonderdeel?
* Zoals bedoeld in Standaard 600.9b en 600.9j. (AFM 2.2)2.Wordt één van de groepsonderdelen gecontroleerd door een accountantsorganisatie die geen onderdeel is van uw eigen (internationaal) netwerk? (AFM 2.3)
3.Is er sprake van een significant groepsonderdeel in het buitenland? (AFM 2.4)
*Zoals bedoeld in Standaard 600.9m
Antwoorden worden opgehaald uit document 1.1.1 als het een dochtermaatschappij is en anders vanuit document 1.17.3. -
CWNLCOM-1918: Alle kantoor documenten gaan voor op de standaard;
CWNLCOM-1920 / #79020: Antwoord van vraag 2.10L in document 4.1.25 AFM data-uitvraag wordt juist opgehaald;
-
CWNLCOM-1921 / #79027: Het antwoord van vraag 2.11 in document 4.1.25 AFM data-uitvraag wordt juist naar AFM geëxporteerd;
-
CWNLCOM-1941 / #79541: Antwoord van vraag 1.6d in document AFM data-uitvraag wordt juist opgehaald;
- CWNLCOM-1944: Antwoordtype van vraag 1.0 in document 4.1.25 Data-uitvraag AFM is gewijzigd naar Formule (AFM nummer kan opgegeven worden in de Content Editor Managers en wordt automatisch naar de database weggeschreven wanneer een willekeurige werkprogramma wordt geopend) Download hiervoor ook de laatste versie van de Content editor Managers;
- Antwoordtype van vraag 3.1 AFM Data-uitvraag in document 1.13.0 aangepast van Groot- en detailhandel en/of reparatie van auto's naar Groot- en detailhandel (inclusief reparatie van auto's);
- CWNLDESK-295: Vanaf Flashboard 4.1 is mogelijk om mapping update uit te voeren vanuit flashboard voor Manager dossier zonder Financials.
Hiervoor is in de instellingen document twee opties beschikbaar gekomen: "Taal" & "Type onderneming". Indien het een gecombineerde dossier met Financials betreft worden gegevens daarvan overgenomen en kunnen niet aangepast worden.
Opgeloste issues in update SRA Controle Manager 2022.0.3:
- CWNLCOM-619: Bij het aanmaken van een aantekening worden de eigenschappen van een aantekeningtype meegenomen naar de aantekening. Bij selectie van meerde aantekeningtypes worden alleen de eigenschappen meegenomen die overeenkomen.(Wanneer de eigenschappen van een aantekening type aangepast is, moet Caseware Working Papers opnieuw opgestart worden.);
- CWNLCOM-1085: Wanneer in de HTML dialoog van Key Control gekozen wordt voor testen "Ja" wordt ook een toelichtingsveld getoond die ook mee gaat met de test instructie;
- CWNLCOM-1592 / #72474: Kolom 'document' in 1.1.3 Documentenbeheer is breder gemaakt, zodat het beter leesbaar en overzichtelijker is;
- CWNLCOM-1602 / #72885: Het is mogelijkheid om keycontrols, waarvoor een test-instructie is aangemaakt, ook te kunnen koppelen aan andere instructies in de 1- en 2 serie;
- CWNLCOM-1626 / #73123: Standaard aantekeningtype PT is aangezet voor werkprogramma Overige bedrijfsopbrengsten (3.3.31.1);
- CWNLCOM-1629 / #73232: Definitieve materialiteit op een leadsheet wijzigt niet meer nadat document 1.12.1 wordt geopend;
- CWNLCOM-1636 / #73531: Aantekeningtype van Werkprogramma 2.13.1 aangepast naar IM conform de 2- serie en aantekeningtype van wekprogramma 3.3.0.4 is aangepast naar PT conform 3-serie;
- CWNLCOM-1642: Voor de volledigheid zijn enkele leadsheets zijn gewijzigd of nieuw toegevoegd
Nieuw
* 3.3.15.5 - Leadsheet Aflossingsverplichtingen gekoppeld aan post langlopende schulden
* 3.3.1.5 - Leadsheet Afschrijvingen goodwill gekoppeld aan post goodwill
* 3.3.41.4 - Leadsheet Vennootschapsbelasting (balans) gekoppeld aan post vennootschapsbelasting (w&v) | VORVPB | KSVPB
Gewijzigd
* 3.3.2.5 - Leadsheet Afschrijvingen IVA is waardevermindering uitgefilterd
* 3.3.3.5 - Leadsheet Afschrijvingen MVA is waardevermindering uitgefilterd
* 3.3.2.4 - Leadsheet Overige IVA is databasefilter opgezet waarbij goodwill wordt uitgefilterd - CWNLCOM-1643: De bron van de inherente risicofactoren wordt vermeld in document 1.14.43 voor een goed audittrail;
- CWNLCOM-1651: In de html voor inherente risicofactoren is een button beschikbaar gekomen om alleen gekoppelde risico's weer te geven;
- CWNLCOM-1658: In document 1.14.43 kunnen de inherente risico factoren met 1 klik open en dicht geklapt worden;
- CWNLCOM-1659: Vanuit document 1.14.43 overzicht inherente risicofactoren kan er doorgeklikt worden naar de desbetreffende risico html;
- CWNLCOM-1683 / #74810: In document 1.1.1 Voorloopvragen wordt de voortgang juist en volledig weergegeven in de voortgangsbalk;
- CWNLCOM-1684 / #74845: In document 1.13.0 Werkprogramma beschrijving huishouding wordt de voortgang juist en volledig weergegeven in de voortgangsbalk;
- CWNLCOM-1685 / #74241: Tabblad groepscontrole is zichtbaar in de html dialoog geopend vanuit risico A4;
- CWNLCOM-1686 / #74442: Document 1.14.43 Overzicht Inherente risicofactoren is gebruiksvriendelijker gemaakt door de inherente risicofactoren te sorteren op alfabetische volgorde van de post/proces;
- CWNLCOM-1699 / #75043: De onterechte check op de tekens : /?<>|* in de omschrijving van de inherente risicofactoren is verwijderd;
- CWNLCOM-1701 / #75051: In de werkprogramma's wordt de voortgang juist en volledig weergegeven in de voortgangsbalk;
3.3.1.1 - Werkprogramma Goodwill
3.3.2.1 - Werkprogramma Overige immateriële vaste activa
3.3.3.1 - Werkprogramma Materiële vaste activa
3.3.3.9 - Werkprogramma Vastgoedbeleggingen
3.3.4.1 - Werkprogramma Deelnemingen
3.3.5.1 - Werkprogramma Overige financiële vaste activa
3.3.6.1 - Werkprogramma Effecten (Vlottende activa)
3.3.7.1 - Werkprogramma Voorraad
3.3.8.1 - Werkprogramma Onderhanden projecten
3.3.9.1 - Werkprogramma Debiteuren
3.3.11.1 - Werkprogramma Overige vorderingen en overlopende activa
3.3.12.1 - Werkprogramma Liquide middelen
3.3.13.1 - Werkprogramma Eigen vermogen
3.3.14.1 - Werkprogramma Voorzieningen
3.3.15.1 - Werkprogramma Langlopende Schulden
3.3.16.1 - Werkprogramma Crediteuren
3.3.17.1 - Werkprogramma Overige schulden en overlopende passiva
3.3.20.1 - Werkprogramma Omzet (Dienstverlening uren)
3.3.21.1 - Werkprogramma Omzet (Dienstverlening capaciteit)
3.3.22.1 - Werkprogramma Omzet (Handel)
3.3.23.1 - Werkprogramma Omzet (Massaproductie)
3.3.24.1 - Werkprogramma Omzet (Stukproductie)
3.3.25.1 - Werkprogramma Omzet vrij 1
3.3.26.1 - Werkprogramma Omzet vrij 2
3.3.27.1 - Werkprogramma Omzet vrij 3
3.3.28.1 - Werkprogramma Omzet vrij 4
3.3.29.1 - Werkprogramma Omzet vrij 5
3.3.30.1 - Werkprogramma Inkoopwaarde
3.3.32.1 - Werkprogramma Personeelskosten
3.3.33.1 - Werkprogramma Overige bedrijfskosten
3.3.34.1 - Werkprogramma Financiële baten en lasten
3.3.35.1 - Werkprogramma Bijzondere baten en lasten
3.3.40.1 - Werkprogramma Belastingen
3.3.41.1 - Werkprogramma Vennootschapsbelasting
3.3.46.1 - Werkprogramma Schattingen
4.0.1 - Werkprogramma jaarrekening en bestuursverslag - CWNLCOM-1702 / #75052: In document 1.13.2 - Checklist continuïteit zijn instructies 1 t/m 4 aangepast naar: automatische actie als gekozen is voor JA en geen toelichting is gevuld. En in document 1.14.40 - Checklist Jaarafsluiting zijn de twee instructies "Zijn er belangrijke wijzigingen in de organisatie die veroorzaken dat andere functionarissen dan het voorgaand jaar betrokken zijn bij de aanlevering van controle-informatie?" aangepast naar: automatische actie als gekozen is voor JA en geen toelichting is gevuld;
- CWNLCOM-1707: Aanpassing van de instructies in document 1.4.1 Onafhankelijkheidschecklist zodat deze ook altijd opkomen bij een vrijwillige controle.
De titel "Type verklaring" In 4.1.10 Onderbouwing controleverklaring komt ook op bij vrijwillige controle; - CWNLCOM-1708:Kantoor documenten gaan voorop de standaard documenten;
- CWNLCOM-1724: Inherente risicofactor is ook zichtbaar indien er geen risico aanwezig in een document;
-
CWNLCOM-1737 / #75569: Handmatig ingevuld bedrag bij debiteuren in controletrategiematrix posten blijven behouden met bijwerken (hiervoor moet de controletrategiematrix wel bijgewerkt zijn);
-
CWNLCOM-1738 / #75571: Geen verschil meer in postenoverzicht met betrekking tot onderhanden projecten nadat de omzet is verdeeld;
-
CWNLCOM-1739: Bij het opnieuw openen van de risico HTML blijven de geselecteerde entiteiten geselecteerd;
-
CWNLCOM-1789 / #76421: Voortgang in document 1.13.0 'werkprogramma beschrijving huishouding' toont juiste en volledige informatie;
- CWNLCOM-1803 / #77006: Instructie 4.1 guidance van 5 puntslikertschaal van data-uitvraag AFM is aangepast conform AFM. Let op! (hiervoor dient u instructie 4.1 in werkprogramma 1.14.9 opnieuw te beantwoorden);
- CWNLCOM-1804: Afschrijvingen IVA/MVA/VGB worden getriggerd wanneer de post aanwezig zijn;
-
CWNLCOM-1812: Inherente risicofactoren in document 1.14.43 kunnen met rechtermuisknop gefilterd worden op risicosoort;
-
CWNLCOM-1822 / #77344: In document 1.13.0 guidance van AFM instructie 3.4 & 3.5 is werkend;
-
CWNLCOM-1828 / #77495: Wijzigingen aangemaakt vanuit Risk A4 bijv. GGWO werken door in 1.17.4 & 1.17.5;
-
CWNLCOM-1829: Bij het dubbelklik op “Additionele omschrijving” van een testinstructie wordt de dialog “Muteren keycontrol” getoond;
- CWNLCOM-1878: Data-uitvraag AFM aangepast conform wijzigingen AFM 2023;
- CWNLCOM-1882 / #77889: De instructies met betrekking tot "Volledigheid" in Werkprogramma 3.3.22.1 Omzet Handel worden juist getoond;
- CWNLCOM-1887 / #77958: Vragen 2.17a t/m 2.17e intelligent gemaakt in document 4.1.25 data-uitvraag AFM;
- CWNLCOM-1890 / #78167: Instructie 2.1 & 2.5 tm 2.8 in document 4.1.25 data-uitvraag AFM haalt juiste informatie op vanuit document 1.5.1 of 1.5.2;
- CWNLCOM-1891 / #78210: Relaties van de vragen onder kop 6.2 document data-uitvraag AFM zijn aangepast conform AFM;
- Antwoordkeuze van vraag 6.1 in document data-uitvraag AFM is aangepast conform laatste vereisten van AFM; (Als er is gekozen voor "Nee, de ingevulde uren betreffen de totale uren..... dient dit opnieuw beantwoord te worden)
- CWNLCOM-1891 / #78212: Relatie van de vraag 6.2e data-uitvraag AFM is aangepast conform AFM;
Opgeloste issues in update SRA Controle Manager 2022.0.2:
- CWNLCOM-1650 / #74158: Informatie uit document 1.5.2 wordt getoond in 4.1.25;
- CWNLCOM-1652 / #74262: In de risico-dialoog is het weer mogelijk om bij groepscontrole risico's toe te wijzen aan dochtermaatschappijen;
- CWNLCOM-1655 / #74283: In afrondingsmemo in onderdeel Conclusie foutenevaluatie het bedrag van Passiva exclusief EV juist wordt weergegeven;
- CWNLCOM-1648 / #74261: Er is een extra antwoord toegevoegd op de voorloopvraag 'Vanuit welke wettelijke bepaling is deze controle verplicht gesteld?' namelijk: 'Geen, het betreft een vrijwillige controle'. Indien voor dit antwoord gekozen wordt zullen alle AFM-vragen wegvallen;
- CWNLCOM-1663 Benaming inherente beheersingsrisico op de risico kaart aangepast naar interne beheersingsrisico.
Opgeloste issues in update SRA Controle Manager 2022.0.1:
Contentwijzigingen
Er zijn door het hele controleproces heen vragen toegevoegd ten behoeve van de data-uitvraag van de AFM. De antwoorden op deze vragen komen in het verzameldocument 4.1.25: Data-uitvraag AFM. Waar we vragen niet op een logische plek konden verwerken kunnen deze beantwoord worden in 4.1.25 zelf. Vanuit daar kan er een export worden gemaakt naar een XML. De XML kan tenslotte geüploadt worden op de portal van de AFM.
Op de volgende plekken zijn vragen toegevoegd:
NB: Werkprogramma's die al afgewerkt zijn dienen opnieuw nagelopen te worden om de data voor de data-uitvraag volledig te krijgen.
1.1.1 Voorloopvragen:
Nieuw:
1.3 Vanuit welke wettelijke bepaling is deze controle verplicht gesteld?
1.4 Wat is de naam van het type wettelijke controle dat wordt uitgevoerd?
1.5 Wat is de rechtsvorm van de entiteit waarbij de wettelijke controle wordt uitgevoerd?
1.6c Wat is de naam van het groepshoofd?
1.6d Is sprake van een Nederlands groepshoofd?
1.6e Zo ja, wat is het kvk nummer van het groepshoofd?
1.11b Is de cliënt geaccepteerd nadat de relatie met de vorige controlerende accountant tussentijds is opgezegd?
2.9a Forensisch specialist
2.9b Actuaris
2.9c Vastgoed taxateur
2.9d Juridisch specialist
2.9e Fiscaal specialist
2.9f Andere specialist
1.4.1 Onafhankelijkheidschecklist
Nieuw:
2.10c Verrichten van andere diensten, waar op grond van de Vio een maatregel vereist is. (Vio art. 16 lid 2)
2.10e Achterstallige vergoedingen (Vio art 26)
2.10h Leningen, garantstellingen of andere vormen van zekerheidsstelling (Vio Art 36)
2.10l Anders
2.11 Indien "Anders", beschrijf de omstandigheid beknopt:
1.5.1/1.5.2 Opdrachtaanvaarding / -continuatie
Nieuw:
2.1 Maakt uw organisatie onderscheid in het bepalen van het beroepsrisico en opdrachtrisico?
2.1a Zo ja, is er sprake van een normaal of een verhoogd beroepsrisico?
2.1b Zo ja, is er sprake van een normaal of een verhoogd opdrachtrisico?
2.1c Zo nee, wat is het (gecombineerde) beroeps- en opdrachtrisico?
2.5 In hoeverre heeft u (als externe accountant) de indruk dat er sprake is van prijs-/budgetdruk vanuit de controlecliënt op de uitvoering van de wettelijke controle?
2.6 In hoeverre heeft u (als externe accountant) de indruk dat de controlecliënt belang hecht aan de wettelijke controle?
2.7 In hoeverre is volgens u (als externe accountant) sectorkennis vereist bij de senior teamleden van het opdrachtteam voor de uitvoering van de wettelijke controle?
2.8 Hoe groot zijn volgens u (als externe accountant) uitdagingen voor de accountantsorganisatie inzake de deskundigheid en capaciteit van het opdrachtteam voor de uitvoering van de wettelijke controle?
1.13.0 Werkprogramma beschrijving huishouding
Nieuw:
3.1 Wat is de omschrijving van de sector waarin de belangrijkste activiteit van de cliënt plaatsvindt?
3.2 Welk financieel verslaggevingsstelsel is van toepassing?
3.2a Geef aan welk financieel verslaggevingsstelsel van toepassing is.
3.3 Is er foutenherstel toegepast in de jaarrekening?
3.4 Zijn de aandelen/effecten of obligaties van de controlecliënt genoteerd aan een gereglementeerde markt?
3.5 Is de controlecliënt onderdeel van een groep waarvan aandelen/effecten of obligaties zijn genoteerd aan een gereglementeerde markt?
3.6 Zijn de aandelen/effecten of obligaties van de controlecliënt genoteerd aan een niet-gereglementeerde markt?
3.7 Heeft de cliënt een orgaan belast met toezichthoudende taken, zoals een Raad van Commissarissen?
3.8 Heeft de cliënt een Audit commissie/ Audit committee?
1.14.9 Bepaling algehele controlestrategie
Nieuw:
3.16 Wat is uw inschatting van de kwaliteit van de interne beheersing van deze entiteit (voor zover relevant voor de controle)?
4.1 Wordt de controle overwegend systeem- of gegevensgericht uitgevoerd?
1.17.3 Werkprogramma groepsaccountant (planning)
Nieuw:
2.3 Wordt één van de groepsonderdelen gecontroleerd door een accountantsorganisatie die geen onderdeel is van uw eigen (internationaal) netwerk?
2.4 Is er sprake van een significant groepsonderdeel in het buitenland?
2.30.1 Evaluerend memo interimcontrole
Nieuw:
4.2 Hoeveel significante tekortkomingen (Standaard 265.6b) in de interne beheersing zijn er geconstateerd?
4.1.10 Onderbouwing controleverklaring
Nieuw:
1.7 Wat is de naam van de accountantsorganisatie die de wettelijke controle uitvoert?
1.8 Wat is het NBA nummer van de externe accountant?
5.5a Welke type oordeel is in de controleverklaring tot uitdrukking gebracht?
5.5d Is er een paragraaf 'onzekerheid van materieel belang omtrent de continuiteit' opgenomen in de controleverklaring?
5.5e Zijn er kernpunten (KAM) opgenomen in de controleverklaring?
4.1.13 Afwerkingsmemorandum
Nieuw:
4.3 Hoeveel consultaties zijn er ingediend bij vakbekwame personen inzake de wettelijke controle? (artikel 17 Bta)
4.4 Wat was het onderwerp van de ingediende consultatie(s)? (meerdere antwoordopties mogelijk)
4.4a Consultatie 1
4.4b Consultatie 2
4.4c Consultatie 3
4.4d Consultatie 4
4.4e Consultatie 5
4.4f Consultatie 6
4.4g Consultatie 7
4.4h Consultatie 8
4.4i Consultatie 9
4.4j Consultatie 10
5.6a Is er schriftelijk gerapporteerd aan het management en/of de organen belast met governance?
5.6b Is er een separaat accountantsverslag verstrekt aan de raad van commissarissen en/of het bestuur inzake deze wettelijke controle?
Document 4.1.25 is het verzameldocument waar alle antwoorden verzameld worden:
Nr |
Omschrijving |
Bron |
1 |
BASISGEGEGEVENS |
|
|
Juridische gegevens |
|
1.0 |
Vul hier het AFM vergunningnummer in van de accountantsorganisatie (vergunninghouder) |
4.1.25 |
1.1 |
Wat is de naam van de entiteit waarbij de wettelijke controle wordt uitgevoerd? |
Opdracht-eigenschappen |
1.2 |
Wat is het achtcijferig Kamer van Koophandel nummer van de entiteit waarbij de wettelijke controle wordt uitgevoerd? |
Opdracht-eigenschappen |
1.3 |
Vanuit welke wettelijke bepaling is deze controle verplicht gesteld? |
1.1.1 |
1.4 |
Wat is de naam van het type wettelijke controle dat wordt uitgevoerd? |
1.1.1 |
1.5 |
Wat is de rechtsvorm van de entiteit waarbij de wettelijke controle wordt uitgevoerd? |
1.1.1 |
1.6a |
Is de entiteit waarbij de wettelijke controle wordt uitgevoerd onderdeel van een groep? |
1.1.1 |
1.6b |
Is de entiteit waarbij de wettelijke controle wordt uitgevoerd het hoofd van de groep? |
1.1.1 |
1.6c |
Wat is de naam van het groepshoofd? |
1.1.1 |
1.6d |
Is sprake van een Nederlands groepshoofd? |
1.1.1 |
1.6e |
Zo ja, wat is het kvk nummer van het groepshoofd? |
1.1.1 |
1.7 |
Wat is de naam van de accountantsorganisatie die de wettelijke controle uitvoert? |
4.1.10 |
1.8 |
Wat is het NBA nummer van de externe accountant? |
4.1.10 |
1.9 |
Wat is de einddatum van het boekjaar van de wettelijke controle? |
Opdracht-eigenschappen |
1.10 |
Wat is de datum van de afgifte van de controleverklaring? |
4.1.10 |
1.11a |
Is deze wettelijke controle een nieuwe (initiële) opdracht voor de accountantsorganisatie? |
1.1.1 |
1.11b |
Is de cliënt geaccepteerd nadat de relatie met de vorige controlerende accountant tussentijds is opgezegd? |
1.1.1 |
2 |
OPDRACHTAANVAARDING EN -CONTINUERING |
|
|
Profiel van de opdracht |
|
2.1 |
Maakt uw organisatie onderscheid in het bepalen van het beroepsrisico en opdrachtrisico? |
1.5.1 / 1.5.2 |
2.1a |
Zo ja, is er sprake van een normaal of een verhoogd beroepsrisico? |
1.5.1 / 1.5.2 |
2.1b |
Zo ja, is er sprake van een normaal of een verhoogd opdrachtrisico? |
1.5.1 / 1.5.2 |
2.1c |
Zo nee, wat is het (gecombineerde) beroeps- en opdrachtrisico? |
1.5.1 / 1.5.2 |
2.2 |
Is er sprake van een opdracht tot de controle van financiële overzichten van een groep waarbij gebruik wordt gemaakt van een accountant van een groepsonderdeel? |
1.17.3 |
2.3 |
Wordt één van de groepsonderdelen gecontroleerd door een accountantsorganisatie die geen onderdeel is van uw eigen (internationaal) netwerk? |
1.17.3 |
2.4 |
Is er sprake van een significant groepsonderdeel in het buitenland? |
1.17.3 |
2.5 |
In hoeverre heeft u (als externe accountant) de indruk dat er sprake is van prijs-/budgetdruk vanuit de controlecliënt op de uitvoering van de wettelijke controle? |
1.5.1 / 1.5.2 |
2.6 |
In hoeverre heeft u (als externe accountant) de indruk dat de controlecliënt belang hecht aan de wettelijke controle? |
1.5.1 / 1.5.2 |
2.7 |
In hoeverre is volgens u (als externe accountant) sectorkennis vereist bij de senior teamleden van het opdrachtteam voor de uitvoering van de wettelijke controle? |
1.5.1 / 1.5.2 |
2.8 |
Hoe groot zijn volgens u (als externe accountant) uitdagingen voor de accountantsorganisatie inzake de deskundigheid en capaciteit van het opdrachtteam voor de uitvoering van de wettelijke controle? |
1.5.1 / 1.5.2 |
2.9 |
Is er door de accountant een deskundige op deze wettelijke controle ingeschakeld? |
1.1.1 |
|
De volgende externe deskundige(n) is (zijn) ingeschakeld: |
|
2.9a |
Forensisch specialist |
1.1.1 |
2.9b |
Actuaris |
1.1.1 |
2.9c |
Vastgoed taxateur |
1.1.1 |
2.9d |
Juridisch specialist |
1.1.1 |
2.9e |
Fiscaal specialist |
1.1.1 |
2.9f |
Andere specialist |
1.1.1 |
2.10 |
Zijn er omstandigheden geïdentificeerd die een bedreiging vormen voor de onafhankelijkheid in het kader van de controleopdracht? |
1.4.1 |
2.10a |
Samenloop van dienstverlening (Vio art 16 lid 2 of art 19, art 20) |
1.4.1 |
2.10b |
Langdurige betrokkenheid (Vio art 28, 29, 29a) |
1.4.1 |
2.10c |
Verrichten van andere diensten, waar op grond van de Vio een maatregel vereist is. (Vio art. 16 lid 2) |
1.4.1 |
2.10d |
Relatieve omvang van de vergoeding (Vio art 24, 25, 25a) |
1.4.1 |
2.10e |
Achterstallige vergoedingen (Vio art 26) |
1.4.1 |
2.10f |
Financieel belangen (Vio art 30 en 31, 32, 33) |
1.4.1 |
2.10g |
Gezamenlijke zakelijke belangen (Vio, art 34) |
1.4.1 |
2.10h |
Leningen, garantstellingen of andere vormen van zekerheidsstelling (Vio Art 36) |
1.4.1 |
2.10i |
Werkrelaties (Vio art 38 t/m 43) |
1.4.1 |
2.10j |
Nauwe persoonlijke relaties (Vio art 44) |
1.4.1 |
2.10k |
Juridische procedure (Vio art 45) |
1.4.1 |
2.10l |
Anders |
1.4.1 |
2.11 |
Indien 'Anders', beschrijf de omstandigheid beknopt: |
1.4.1 |
|
Vergoedingen en dienstverlening |
|
2.12 |
Wat is de vergoeding voor deze wettelijke controle (x EUR 1.000)? |
4.1.25 |
2.13 |
Is de vergoeding voor de wettelijke controle van de gehele groep bekend? |
4.1.25 |
2.14 |
Wat is de totale vergoeding voor de wettelijke controles van de gehele groep (x EUR 1.000)? (de entiteit en de aan haar verbonden derde) |
4.1.25 |
2.15 |
Worden er samenstelwerkzaamheden verricht met betrekking tot het assuranceobject van de wettelijke controle? |
4.1.25 |
2.16 |
Is er door de controlecliënt ook een opdracht verstrekt tot het geven van assurance bij niet-financiële informatie? |
4.1.25 |
|
Kwaliteitswaarborgen |
|
2.17 |
Zijn er kwaliteitswaarborgen vanuit het stelsel van kwaliteitsbeheersing ingezet voorafgaand of gedurende de controle? |
4.1.25 |
2.17a |
Opdrachtgerichte kwaliteitsbeoordeling (OKB) |
4.1.25 |
2.17b |
Dossiercoaching |
4.1.25 |
2.17c |
Hot of in-flight review |
4.1.25 |
2.17d |
Een tweede accountant in het controleteam (niet als OKB) |
4.1.25 |
2.17e |
Anders |
4.1.25 |
2.18 |
Indien'Anders' is gekozen, graag toelichten: |
4.1.25 |
2.19 |
Is op de wettelijke controle van het voorgaand boekjaar van deze cliënt een intern kwaliteitsonderzoek (IKO) uitgevoerd? |
4.1.25 |
2.19a |
Wat is het eindoordeel van het intern kwaliteitsonderzoek van voorgaand boekjaar? |
4.1.25 |
2.19b |
Welke focusgebieden waren in scope van het interne kwaliteitsonderzoek (IKO)? |
4.1.25 |
3 |
RISICO-INSCHATTING |
|
|
Kennis van de entiteit |
|
3.1 |
Wat is de omschrijving van de sector waarin de belangrijkste activiteit van de cliënt plaatsvindt? |
1.13.0 |
3.2 |
Welk financieel verslaggevingsstelsel is van toepassing? |
1.13.0 |
3.2a |
Geef aan welk financieel verslaggevingsstelsel van toepassing is |
1.13.0 |
3.3 |
Is er foutenherstel toegepast in de jaarrekening? |
1.13.0 |
3.4 |
Zijn de aandelen/effecten of obligaties van de controlecliënt genoteerd aan een gereglementeerde markt? |
1.13.0 |
3.5 |
Is de controlecliënt onderdeel van een groep waarvan aandelen/effecten of obligaties zijn genoteerd aan een gereglementeerde markt? |
1.13.0 |
3.6 |
Zijn de aandelen/effecten of obligaties van de controlecliënt genoteerd aan een niet-gereglementeerde markt? |
1.13.0 |
3.7 |
Heeft de cliënt een orgaan belast met toezichthoudende taken, zoals een Raad van Commissarissen? |
1.13.0 |
3.8 |
Heeft de cliënt een Audit commissie/ Audit committee? |
1.13.0 |
3.9 |
Heeft de controlecliënt een materiële omzetstroom in landen met corruptie-index < 40? |
4.1.25 |
3.9a |
Indien ja, wat is de omvang van de (geconsolideerde) omzet in landen met corruptie-index < 40 (x EUR 1.000)? |
4.1.25 |
3.10 |
Wat is de omzet? (x EUR 1.000) |
Mappings |
3.11 |
Wat is het resultaat boekjaar voor belastingen? (x EUR 1.000) |
Mappings |
3.12 |
Wat is het balanstotaal? (x EUR 1.000) |
Mappings |
3.13 |
Wat is het eigen vermogen (equity)? (x EUR 1.000) |
Mappings |
3.14 |
Wat is de omvang van immateriële vaste activa (intangibles)? (x EUR 1.000) |
Mappings |
3.15 |
Wat is het aantal FTE? |
4.1.25 |
|
Interne beheersing |
|
3.16 |
Wat is uw inschatting van de kwaliteit van de interne beheersing van deze entiteit (voor zover relevant voor de controle)? |
1.14.9 |
|
Materialiteit |
|
3.17 |
Wat is de omvang van de materialiteit (x EUR 1.000)? |
4.1.6 |
3.18 |
Wat is de omvang van de uitvoeringsmaterialiteit (x EUR 1.000)? |
4.1.6 |
|
Integriteit van de controlecliënt |
|
3.19 |
Is er door de accountantsorganisatie een incidentmelding gedaan bij de AFM ten aanzien van de integriteit van de cliënt in het afgelopen jaar? |
4.1.25 |
3.20 |
Is er informatie bij de accountantsorganisatie gevorderd ten aanzien van de cliënt door een opsporingsinstantie in de afgelopen 3 jaar? |
4.1.25 |
3.21 |
Is de cliënt in het afgelopen jaar in het nieuws geweest vanwege (mogelijke) integriteitschendingen? |
4.1.25 |
|
Significante risico's |
|
3.22 |
Hoeveel significante risico's zijn er geidentificeerd? |
5.1.1 |
3.23 |
Hoeveel van deze significante risico's betreft een frauderisico? |
5.1.1 |
4 |
UITVOERING |
|
|
Het testen van interne beheersingsmaatregelen |
|
4.1 |
Wordt de controle overwegend systeem- of gegevensgericht uitgevoerd? |
1.14.9 |
4.2 |
Hoeveel significante tekortkomingen (Standaard 265.6b) in de interne beheersing zijn er geconstateerd? |
2.30.1 |
|
Overige/gegevensgerichte werkzaamheden |
|
4.3 |
Hoeveel consultaties zijn er ingediend bij vakbekwame personen inzake de wettelijke controle? (artikel 17 Bta) |
4.1.13 |
4.4 |
4.4 Wat was het onderwerp van de ingediende consultatie(s)? (meerdere antwoordopties mogelijk) |
4.1.13 |
4.4a |
Consultatie 1 |
4.1.13 |
4.4b |
Consultatie 2 |
4.1.13 |
4.4c |
Consultatie 3 |
4.1.13 |
4.4d |
Consultatie 4 |
4.1.13 |
4.4e |
Consultatie 5 |
4.1.13 |
4.4f |
Consultatie 6 |
4.1.13 |
4.4g |
Consultatie 7 |
4.1.13 |
4.4h |
Consultatie 8 |
4.1.13 |
4.4i |
Consultatie 9 |
4.1.13 |
4.4j |
Consultatie 10 |
4.1.13 |
4.5 |
Wat was de kwaliteit van de oplevering (inschatting als externe accountant) door de controlecliënt? |
4.1.25 |
4.6 |
Is er gebruik gemaakt van data-analyse bij het uitvoeren van de wettelijke controle? |
4.1.25 |
4.7 |
Is er gebruik gemaakt van geavanceerde data-analyse technieken? |
4.1.25 |
5 |
AFRONDING EN OORDEELSVORMING |
|
|
Continuiteit |
|
5.1 |
Is er bij de wettelijke controle sprake van gebeurtenissen of omstandigheden die gerede twijfel kunnen doen ontstaan over de mogelijkheid van de entiteit om haar continuïteit te handhaven? |
4.1.3 |
|
Fraude en overtreding wet- en regelgeving |
|
5.2 |
Is er tijdens de controle fraude of een vermoeden van fraude geïdentificeerd? |
4.1.13 |
5.3 |
Is de externe accountant zich bewust geworden van informatie omtrent een geval of vermoeden van niet-naleving van wet-en regelgeving? |
4.1.13 |
|
Oordeelsvorming en communicatie |
|
5.4a |
Hoeveel afwijkingen heeft de accountant geconstateerd bij deze wettelijke controle? |
Vjp’s |
5.4b |
Hoeveel van de geconstateerde afwijkingen zijn er gecorrigeerd bij deze wettelijke controle? |
Vjp’s |
5.4c |
Wat is het effect op het vermogen van niet-gecorrigeerde afwijkingen bij deze wettelijke controle (x EUR 1.000)? |
4.4.11 |
5.4d |
Wat is het effect op het vermogen van gecorrigeerde afwijkingen bij deze wettelijke controle (x EUR 1.000)? |
4.4.11 |
5.5a |
Welke type oordeel is in de controleverklaring tot uitdrukking gebracht? |
4.1.10 |
5.5b |
Is er een paragraaf ter benadrukking van bepaalde aangelegenheden in de controleverklaring opgenomen? |
4.1.10 |
5.5c |
Is er een paragraaf inzake overige aangelegenheden in de controleverklaring opgenomen? |
4.1.10 |
5.5d |
Is er een paragraaf inzake ‘onzekerheid van materieel belang omtrent de continuïteit’ opgenomen in de controleverklaring? |
4.1.10 |
5.5e |
Zijn er kernpunten (KAM) opgenomen in de controleverklaring? |
4.1.10 |
5.6a |
Is er schriftelijk gerapporteerd aan het management en/of de organen belast met governance? |
4.1.13 |
5.6b |
Is er een separaat accountantsverslag verstrekt aan de raad van commissarissen en/of het bestuur inzake deze wettelijke controle? |
4.1.13 |
5.6c |
Is er een management letter uitgebracht inzake deze wettelijke controle? |
4.1.13 |
6 |
URENBESTEDING |
|
|
Wijze van registratie van uren |
|
6.1 |
Zijn de gemaakte uren op het niveau van deze wettelijke controle beschikbaar? |
4.1.25 |
6.1a |
Indien de uren niet beschikbaar zijn, wat is hiervan de reden? |
4.1.25 |
|
Urenbesteding wettelijke controle |
|
6.2 |
Hoeveel uren zijn er besteed door de volgende teamleden voor de wettelijke controle van dit boekjaar? |
|
6.2a |
Externe accountant (tekenend accountant) |
4.1.25 |
6.2b |
Andere controleteamleden |
4.1.25 |
6.2c |
Opdrachtgerichte kwaliteitsbeoordelaar (OKB) |
4.1.25 |
6.2d |
IT auditor(s) |
4.1.25 |
6.2e |
Ingeschakelde deskundige(n) (door de accountant) (Standaard 620.6a) |
4.1.25 |
6.2f |
Teamleden waaraan werkzaamheden zijn uitbesteed |
4.1.25 |
6.2g |
Dossiercoach of mentor |
4.1.25 |
6.2h |
Eventuele overige medewerkers |
4.1.25 |
|
Het totaal aantal uren |
|
|
Ter controle het totaal aantal uren dat besteed is aan de controleopdracht: |
4.1.25 |
|
Toelichting |
|
6.3 |
Indien er antwoorden zijn gegeven in deze vragenlijst die een toelichting behoeven, dan is er ruimte om deze toelichting te geven. Vermeld hierbij welke vraag of onderwerp het betreft. |
4.1.25 |
Via de button Connect wordt de XML aangemaakt die in het dossier wordt opgeslagen:
Overige wijzigingen
- CWNLCOM-1517: Document 4.1.25 Data-uitvraag AFM toegevoegd;
-
CWNLCOM-1528 / #72164: Documenten 1.14.43, 2.30.3 en 3.5.4 'Inherente risicofactoren' kunnen bevroren worden en eventueel vrijgegeven worden in document 6.1.1 Instellingen;
- CWNLCOM-1593 SRA CCM 2022 / #72476: In de volgende documenten kunnen ook Inherente risicofactoren aanmaakt worden:
- 1.13.1 Beschrijving van de huishouding
- 1.14.2A Risico-inschattingsproces Schattingen
- 1.17.3 Werkprogramma groepsaccountant (planning)
- 1.17.4 Controlestrategiematrix (processen)
- 1.17.5 Controlestrategiematrix (posten) -
CWNLCOM-1601 / #72873: De risico's behorende bij beweringen worden getoond in de Conrolestrategiematrix;
-
CWNLCOM-1606: Kopjes toegevoegd in checklist 1.14.1 Beheersingsomgeving ten behoeve van de leesbaarheid;
-
CWNLCOM-1607: In 1.14.3.B Werkprogramma opzet en bestaan ITGC's is het mogelijk gemaakt om een key control aan te maken. Dit komt ook terug in de sectie 2.13 Automatisering & controleplan;
-
CWNLCOM-1608 / #72662: Controle-aanpak per proces verwijderen uit hoofdstuk 11 'Analyse beheersingsomgeving per proces' conform de content;
-
CWNLCOM-1609 / #73597: Er worden geen lege key-controls meer getoond in de werkprogramma's;
-
CWNLCOM-1627: Concluderende vragen in document 1.14.4 Checklist Interne beheersingsactiviteiten (op hoofdlijnen) zijn vrijgeven;
-
CWNLCOM-1630 / #73236: In 3.3.14.1 Werkprogramma Voorzieningen zijn de toelichtingen, nummering en de aantekeningbutton aangezet;
-
CWNLCOM-1631 / #73239: Onterechte koppeling is verwijderd van sectiememo bijzondere baten en lasten aan de post GNB;
-
CWNLCOM-1637 / #73572: In documentenbeheer worden niet meer onterecht nog documenten geselecteerd in de kolom "Voorloopvragen".
(tijdens jaarovergang van 2021 naar 2022 & 2022 naar 2023 worden de records voor instructies die niet meer bestaand inde CV database verwijderd). Voor bestaande situaties is er een optie "Herstellen documentenbeheer, kolom 'Voorloopvragen'" beschikbaar gekomen in document 6.1.1 Instellingen; -
CWNLCOM-1638: Beweringen uit het postenoverzicht bij omzet vrij 1 t/m omzet vrij 5 worden overgenomen in de 1.17.5 controlestrategiematrix posten;
-
CWNLCOM-1641: De inherente risicofactoren worden niet meer getoond in de 2 en 3 serie wanneer deze niet gekoppeld is aan de desbetreffende post;
-
CWNLCOM-1640: De toelichtingen in de Risico html komen mee tijdens dossierconversie naar 2022.